ادواردو مندوسا جایزه ادبی سروانتس را دریافت کرد

ادواردو مندوسا گاریگا نویسنده ۷۴ ساله اسپانیایی که در ماه آذر به عنوان برنده جایزه سروانتس سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی شده بود، جایزه‌اش را در شب درگذشت سروانتس دریافت کرد.

ادواردو مندوسا جایزه ادبی سروانتس را دریافت کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ال‌پایس، جایزه سروانتس که بالاترین و مهمترین جایزه ادبی‌ زبان اسپانیولی و همتای نوبل ادبیات است، به ارزش 125 هزار یورو به ادواردو مندوسا گاریگا اهدا شد.

این جایزه که از سال 1975 از سوی وزارت فرهنگ اسپانیا اهدا می شود، مهمترین جایزه ادبی کشورهای اسپانیولی زبان است.

برنده این جایزه همیشه در اواخر سال میلادی معرفی و جایزه خود را در سالروز درگذشت میگل سروانتس نویسنده کتاب مشهور «دون کیشوت» دریافت می‌کند.

فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا طی مراسمی رسمی این جایزه 125 هزار یورویی (132 هزار دلار) را به پاس دستاوردهای ادبی عمر مندوسا به این نویسنده بارسلونایی تقدیم کرد.

وی در نیمه اول دهه 1960 در رشته حقوق تحصیل کرد و سپس در سال‌های 1973 تا 1982 در نیویورک زندگی و به عنوان مترجم برای سازمان ملل کار کرد . او بعد تصمیم گرفت حقوقدان شود و در نهایت مسیر نویسندگی را انتخاب کرد.

او در سال 1975 نخستین رمانش را با عنوان «حقیقت درباره پرونده ساولتا» منتشر کرد که با اقبال زیادی روبه‌رو شد. با این کتاب او قدرت به کار بستن سبک‌ها و توانایی خودش  در نویسندگی را به عینه نشان داد. این رمان درباره بازرسی است که در تغییرات اجتماعی دوران پسا فرانکو در اسپانیا فعالیت می‌کند.

وی که کتاب‌های متعددی از جمله «شهر شگفتی‌ها»،‌ «سال سیلاب» و «یک کمدی سبک» را در کارنامه دارد، با خلق آثار جنایی، دریچه جدیدی به ادبیات اسپانیایی گشود.  

این نویسنده که سال 2010 موفق به دریافت جایزه معتبر پرمیو پلانتا شده بود از سوی هیات داوری جایزه سروانتس برای روایت بی‌نظیر در خلق داستان‌های جنایی شایسته دریافت این جایزه شناخته شد و وزیر فرهنگ اسپانیا عناصر ایهام،‌ هجو و کمدی موجود در آثار این نویسنده که یادآور سبک سروانتس است را تحسین کرد.

داوران این دوره، متشکل از فرناندو پاسو و خوان گویتیسولو و اعضای آکادمی پادشاهی زبان اسپانیا، آکادمی زبان اسپانیولی ال سالوادور ، مجمع روسای دانشگاه های اسپانیا ، اتحادیه دانشگاه‌های آمریکای لاتین ، موسسه زبان سروانتس ، وزیر آموزش و پرورش اسپانیا ، انجمن بین‌المللی زبان شناسان اسپانیولی و فدراسیون انجمن روزنامه نگاران اسپانیا بودند.

این نویسنده جدیدترین رمانش -که پنجمین رمان با تمرکز بر شخصیت بازرس رمان‌هایش است - را سال 2015 منتشر کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر