همه چیز در مورد برج کج پیزا

برج کج پیزا (The Leaning Tower of Pisa) یکی از جاهای دیدنی برجسته ایتالیا و از جمله مشهورترین سازه‌ها در جهان به شمار می‌رود که در «میدان معجزات» یا «پیازا دی میریاکولی» (Piazza dei Miracoli) در شهر آرام پیزا قرار دارد

همه چیز در مورد برج کج پیزا

برج کج پیزا (The Leaning Tower of Pisa) یکی از جاهای دیدنی برجسته ایتالیا و از جمله مشهورترین سازه‌ها در جهان به شمار می‌رود که در «میدان معجزات» یا «پیازا دی میریاکولی» (Piazza dei Miracoli) در شهر آرام پیزا قرار دارد. برج پیزا که به دلیل ساختارش به نام برج کج پیزا مشهور شده، یکی از جاهای دیدنی ایتالیا به شمار می‌رود که حتما باید از آن دیدن کنید. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی این جاذبه گردشگری بپردازیم.

چرا باید از برج کج پیزا دیدن کرد؟

برج کج پیزا به عنوان یکی از نمادین‌ترین بناهای ایتالیا به شمار می‌رود که در سراسر جهان از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. این ساختمان حدود 3.9 درجه کج شده و همین نیز دلیل شهرت آن محسوب می‌شود. دلیل این کج شدن نیز بر اثر نشست ناهموار پایه‌های ساختمان به هنگام ساخت و ساز بوده است.

برج پیزا با وجود این کج بودن خود، برای بیش از 900 سال است که همچنان استحکام خود را حفظ کرده و پابرجا باقی مانده است. این مکان به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و در صدر جاهای دیدنی ایتالیا قرار دارد و افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. پیرامون برج کج پیزا نیز چندین بنای دیگر قرار دارند که شامل کلیسای جامع پیزا، تعمیدگاه پیزا، میدان دل دوئومو است. همانند برج، این بناها نیز از سنگ آهک ساخته شده‎‌اند و در نمای آن‌ها از سنگ مرمر استفاده شده است.

برج پیزا چه زمانی ساخته شد؟

ساخت و ساز بنای برج پیزا از اوت سال 1173 میلادی شروع شد و حدود 344 سال ساخت آن به طول انجامید. البته در طی سال‌ها،‌ به دلیل جنگ، بدهی و همچنین ایرادات ساختاری (کج شدن بنا) ساخت آن متوقف شده بود. اگر این موانع بر سر راه سازندگان قرار نمی‌داشتند، این برج در عرض 185 تا 195 سال ساخته می‌شد. برج پیزا سرانجام در میانه قرن چهاردهم میلادی ساخته و به روی عموم مردم باز شد.

دلیل ساخت برج پیزا چیست؟

در قرن دوازدهم میلادی، شهر پیزا از یک بندر کوچک به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده بود و دلیل آن نیز ثروتی است که از حمله به پالرمو (Palermo) و سیسیل (Sicily) بدست آمده بود. ساکنین پیزا نیز برای اینکه این رفاه و ثروت خود را به نمایش بگذارند، هزینه‌های بسیار زیادی در زمینه ساخت ساختمان‌های بزرگ و سازه‌های مجلل انجام دادند. همین نیز باعث شکل‌گیری ایده ساخت «میدان معجزات» شد که در آن، کلیسای جامع، تعمیدگاه، قبرستان و همچنین یک برج ناقوس بلند ساخته شد که امروزه این برج ناقوس به عنوان برج کج پیزا شناخته می‌شود.

ارتفاع برج پیزا چقدر است؟

بنابر اطلاعات موجود در وب‌سایت‎‌ها و همچنین گوگل، ارتفاع برج کج پیزا 57 متر است اما این اندازه دقیق نیست. از آنجا که برج پیزا اندکی کج است،‌ ارتفاع پایین‌ترین نقطه آن 55.9 متر و ارتفاع بلندترین نقطه آن از زمین 58.36 متر است. اندازه 56.7 متر به عنوان میانگین این دو ارتفاع به ثبت رسیده که در گوگل به 57 متر گرد شده است.

سازنده برج کج پیزا کیست؟

از آنجا که ساخت برج پیزا برای مدت بسیار زیادی طول کشیده، چندین معمار و مهندس در ساخت آن دخیل بوده‌اند. برجسته‌ترین معمارهای حاضر در این پروژه نیز شامل بونانو پیزانو (Bonanno Pisano) و گراردو دین گراردو (Gherardo din Gherardo) است. توماسو پیزانو (Tommaso Pisano) نیز معماری بوده که ساخت برج پیزا را تکمیل کرده است.

علت کج شدن برج پیزا چیست؟

تصور رایج مردم آن است که برج پیزا از همان ابتدا به صورت کج طراحی شده است اما این تصور درست نیست. پایه‌های ساختمان برج پیزا در زمین نرم قرار داشتند و به هنگام ساخت طبقه سوم برج در سال 1178 میلادی، جابجایی خاک سبب بی‌ثباتی پایه‌های برج و متمایل شدن آن به یک سمت شده است. در طی 800 سال بعد نیز معمارها متوجه شدند که برج پیزا به یک سمت متمایل نشده بلکه به میزان یک یا دو میلیمتر در سال در حال سقوط کردن است.

درون برج کج پیزا

عمدتا درون برج کج پیزا خالی است و دیوارهای آن با سنگ مرمر پوشیده شده‌اند و پلکانی باریک نیز به سمت بالا می‌رود. البته بخش‌هایی برای مقاوم کردن بنا اضافه شده‌اند که از داخل قابل مشاهده هستند. برای ورود به داخل برج کج پیزا باید از قبل بلیط تهیه کنید و حتما توجه داشته باشید که هیچ کیف یا وسایلی را نمی‌توانید به داخل بیاورید.

زمانی که وارد برج کج پیزا شوید، هوای خنک به صورت شما می‌خورد و حس خوبی از قدم زدن در میان سنگ‌های مرمر خواهید داشت و حالا باید برای رسیدن به بالا 294 پله را پشت سر بگذارید. در مسیر به سمت بالا، هفت بخش وجود دارند که از آنجا می‌توانید شاهد نماهایی بسیار زیبا و دیدنی از اطراف باشید اما بالاترین نقطه برج پیزا بهترین مکان آن است و از آنجا می‌توانید فلورنس را به خوبی ببینید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر