آمریکا و ژاپن توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با اوکراین امضا کردند

در متن توافقنامه‌ای که به امضای جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی رئیسان جمهور آمریکا و اوکراین رسید، آمده است که هدف از این توافق برداشتن گامی در جهت عضویت نهایی کی‌یف در ناتو است.

 آمریکا و ژاپن روز پنجشنبه در حاشیه نشست سران گروه هفت در ایتالیا به منظور تقویت کی‌یف در برابر روسیه توافقنامه امنیتی 10 ساله با اوکراین امضا کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در متن توافقنامه‌ای که به امضای جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی رئیسان جمهور آمریکا و اوکراین رسید، آمده است که هدف از این توافق برداشتن گامی در جهت عضویت نهایی کی‌یف در ناتو است.

زلنسکی پس از حمله روسیه به اوکراین بارها خواستار عضویت کشورش در اتحادیه اروپا و ناتو شده است. بر اساس ماده پنج پیمان آتلانتیک شمالی حمله به هر یک از 32 عضو ناتو حمله به تمام اعضای آن تلقی می‌شود.

بر اساس توافق جدید آمریکا و اوکراین، در صورت حمله با تهدید حمله به اوکراین مقام‌های ارشد هر 2 کشور در مدت 24 ساعت در مورد نحوه پاسخ به حمله مشورت خواهند کرد و نیازهای دفاعی اوکراین را بررسی می‌کنند.

آمریکا در این توافقنامه بار دیگر بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرده است. در متن این توافق آمده است: آمریکا قصد دارد کمک‌های طولانی‌مدت، آموزش و مشاوره، کمک‌های اطلاعاتی، امنیتی، دفاعی، سازمان و سایر کمک‌ها برای تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی اوکراین ارائه دهد.

از سوی دیگر، زلنسکی در شبکه اجتماعی ایکس از امضای یک توافقنامه امنیتی با ژاپن خبر داد و نوشت که بر اساس این توافق، «ژاپن در سال 2024 حدود 4.5 میلیارد دلار به اوکراین کمک می‌کند.»

رئیس جمهور افزود که این توافقنامه شامل کمک‌های امنیتی، دفاعی، بشردوستانه، فنی و همکاری مالی است. وی از ژاپن به دلیل «همبستگی تزلزل‌ناپذیر» با اوکراین قدردانی کرد.

توافقنامه با آمریکا و ژاپن در حالی امضا شد که سران گروه هفت پنجشنبه در نشست خود در ایتالیا موافقت کردند تا از محل سود دارایی‌های مسدودشده روسیه در غرب 50 میلیارد دلار کمک به اوکراین ارائه دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر