عجیب ولی واقعی ! توان علمی موجود در کشور

امیدوارم دولت آینده بدور از شعارها، توجه ویژه ای به توان نهفته و آشکار علمی دانشجویان کشور که در پهنه ایران بزرگ موجود است دوباره پی ببرد. تنها راه حل برون رفت از مشکلات کشور در سایه توجه به علم میسر خواهد بود ولا غیر !

عجیب ولی واقعی ! توان علمی موجود در کشور

با توجه به زوال مشهود آموزش و پرورش، دانشگاه، علم و دانش در دهه های گذشته که کاملا به وضوح قابل رویت می باشد، از دست دادن این مزیت یعنی داشتن ژن های مساعد در پهنه کشور برای رشد و شکوفایی، اصلی است که بدون هیچ شکی عامل زوال کارها در کلیه امور بوده و در آینده این ضعف ها بیشتر خود را نشان خواهد داد.

قصدم از این نوشتار کوتاه دقیقا همین است که در زیر بیان می کنم و قصد دیگری از دادن آمار زیر بخصوص در این سن و سال ندارم !

در یک رشته فوق تخصصی و ظریف و بسیار باریک در باریکه علم مقاوم سازی سازه ها در زلزله در زیر گروه کلی مهندسی عمران و سازه و مهندسی زلزله در کمتر از چند سال 20/000 رجوع به مقالات یک استاد معمولی آنهم از یک کشور نه خیلی محبوب فعلی در صحنه بین المللی (ایران) آنهم فقط در یکسری از ژورنالهای محدود سایت ریسرچ گیت (یک سایت اطلاعاتی) رجوع شده است. حتی اگر در حد یک ورق زدن هم باشد، این شاید به این معنی باشد که در مجموع در تمامی سایت های قابل جستجو شاید بیشتر از صدها هزار رجوع بکار یک ایرانی در کمتر از 5 سال اخیر شده باشد ! انهم فقط برای یک معلم از یک دانشگاه کشور !!! حال اینرا به اساتید عالی کشور و دانشجویان سراسر کشور تعمیم دهید !؟

درست است که این تقدیر به اسم استاد ثبت شده است (تصاویر زیر) ولیکن استاد راهنما همانند یک سر گروهبان عمل می کند فقط فریاد می کشد ولیکن کار اصلی توسط گروه و سربازان، در این وادی یعنی همان دانشجویان انجام می گردد که تقدیر اصلی عملا برای آنهاست !

عجیب ولی واقعی ! توان علمی موجود در کشور 

حال با وجود این توان علمی موجود به ازای از دست دادن هریک از این بچه های خوب کشور در اثر مهاجرت، ما دو ضرر را متحمل خواهیم بود: اول اینکه تمامی زحمات و هزینه های بارآوری این جوانان را راحت از دست به کشور های دیگر بصورت مفت خواهیم داد، در ثانی ژن خوب وقتی از ایران خارج شد دیگر در این سنین امکان برگشتی نخواهد داشت و کم کم کشور تهی از این خوبان خواهد شد.

از سوی دیگر می بایستی در انتخاب و گزینش علمی اساتید قابل، و همینطور قدر شناسی شایسته و درست از زحمات این سری از اساتید دلسوز خیلی تدبیر ها باید انچام دهیم . متاسفانه اعضای هیت علمی استخدامی در دهه های گذشته در بسیاری از موارد اگر در جاهای دیگر بجز دانشگاه مشغول می بودند شاید نتایج بهتری می شد حاصل کشور شود. استاد دانشگاه می بایستی دارای خصوصیات خاص باشد که صد البته همه این خصوصیات را می شناسیم.

عجیب ولی واقعی ! توان علمی موجود در کشور 

همانگونه که با زبان الکن خود سعی کردم مهمترین راه خروج از مشکلات کشور را با تمرکز بر استخدام اساتید خوب و بکار گیری دانشجویان دانا عرض کنم امیدوارم دولت جناب آقای دکتر پزشکیان به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت توجه بسیار ویژه ای مبذول بفرمایند، شرایط فعلی کمتر از تبعات بک زلزله ویرانگر نیست !



* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر