آیا این درست است که پیامبر(ص) نمی خوابیدند مگر این که سرشان را بین دو پستان حضرت زهراء(س) می گذاشتند؟

آیا روایات زیر درست هستند؟اگر هستند پاسخ اشکالی که زیرش اومده چیه ؟پیامبر نمی خوابید مگر اینکه صورتش را بین دو پستان فاطمه قرار می داد و آنجا را می بوسید

متن کامل پرسش:

آیا روایات زیر درست هستند؟
اگر هستند پاسخ اشکالی که زیرش اومده چیه ؟
پیامبر نمی خوابید مگر اینکه صورتش را بین دو پستان فاطمه قرار می داد و آنجا را می بوسید.
کشف الغمة فی معرفة الأئمة ، المحدث الإربلی جلد : 2 صفحه : 179
آیا چنین عمل شرم آوری در شان یک انسان است؟
بین پستان های فاطمه عطر بهشت میدهد و پیامبر هر شب صورت خود را در بین پستان های او میگذاشت و استشمام می کرد و لذت می بُرد.
کدام پدری چنین کاری را می کند؟


پاسخ :

اصل این روایت چنین است:
« الْبَاقِرُ وَ الصَّادِقُ ع‌ أَنَّهُ کَانَ ص لَا یَنَامُ حَتَّى‌ یُقَبِّلَ‌ عُرْضَ‌ وَجْهِ فَاطِمَةَ وَ یَضَعَ وَجْهَهُ بَیْنَ ثَدْیَیْ فَاطِمَةَ وَ یَدْعُوَ لَهَا وَ فِی رِوَایَةٍ حَتَّى‌ یُقَبِّلَ‌ عُرْضَ‌ وَجْنَةِ فَاطِمَةَ أَوْ بَیْنَ ثَدْیَیْهَا.» (مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‌3 ؛ ص334)
« وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع‌ کَانَ النَّبِیُّ ص لَا یَنَامُ لَیْلَةً حَتَّى یَضَعَ وَجْهَهُ بَیْنَ ثَدْیَیْ فَاطِمَةَ.» (کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة) ؛ ج‌1 ؛ ص467)
« وَ عَنْ حُذَیْفَةَ قَالَ‌ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا یَنَامُ حَتَّى‌ یُقَبِّلَ‌ عَرْضَ‌ وَجْنَةِ فَاطِمَةَ ع أَوْ بَیْنَ ثَدْیَیْهَا.» (کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة) ؛ ج‌1 ؛ ص467)


بررسی سندی روایات:

در روایت نخست، روایت از امام باقر و امام صادق ـ علیهما السلام ـ نقل شده ولی سند روایت ذکر نشده است. لذا روایت نخست، فاقد سند است.
روایت دوم هم مثل روایت نخست از امام صادق(ع) نقل شده ولی بدون سند.
روایت سوم هم از زبان حذیفه نقل شده که آن هم سندش ذکر نشده است.
لذا هر سه روایت، بدون سند هستند و اعتبار ندارند.

از طرفی این روایات در کتاب های «کَشْفُ الغُمَّة فی مَعْرِفَةِ الأئمّة» و «مناقب آل ابی طالب» آمده اند
«کَشْفُ الغُمَّة فی مَعْرِفَةِ الأئمّة» اثر علی بن عیسی اربلی که در سال 692 قمری وفات کرده است؛ یعنی از علمای قرن هفتم است.
«مناقب آل ابی طالب» هم اثر محمد بن علی بن شهر آشوب سَرَوی مازندرانی معروف به «ابن شهر آشوب» است که در سال 488 متولد شده و در سال 588 قمری وفات کرده است؛ لذا او هم از علمای قرن ششم است.
به احتمال زیاد، کشف الغمه هم روایات مذکور را از کتاب مناقب برداشته است.
نویسندگان هر دو کتاب، با زمان حذیفه ـ که از اصحاب پیامبر(ص) بوده ـ و با زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) چند صد سال فاصله ی زمانی دارند؛ لذا باید بین آنها و حذیفه و ائمه(ع) باید روایان زیادی بوده باشند؛ در حالی که اینها بدون ذکر این واسطه ها، روایت را مستقیماً از حذیفه و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل کرده اند. بر این اساس، چنین روایاتی، اعتبار سندی ندارند.

 

بررسی محتوای روایات

از نظر محتوایی هم این سه روایت، اشکال دارند؛ چون در این روایات ادّعا شده که رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ هر شب این کار را می کرده و هیچگاه نمی خوابید مگر اینکه چنین کاری را می کرد؛ این در حالی است که پیامبر(ص) سفرهای فراوانی برای جهاد و ... داشته و چنین نبوده که هر شب پیش فاطمه ـ سلام الله علیها ـ باشد.


از این گذشته، چگونه ممکن است آن حضرت در مقابل چشمان حذیفه ـ که نامحرم بوده ـ چنین کاری بکند؟ مگر اینکه این کار در زمان کودکی فاطمه ـ سلام الله علیها ـ رخ داده باشد؛ که چنین رفتاری با کودک زیر شش سال، چیز عجیبی نیست؛ بخصوص اگر از روی لباس باشد.

اینکه احتمال زیر شش سال مطرح شد، برای آن است که طبق تعالیم اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ دختر را از شش سالگی باید تعلیم داد که مسائل محرم و نامحرم را مراعات کند.


منبع : پرسمان دانشجویی
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر