تلگراف: جنگ با چین نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم

درحالی‌که سران ناتو برای اجلاسی در واشنگتن گردهم جمع شده بودند، چین رزمایش‌هایی را با بلاروس، متحد روسیه برگزار کرد، اما اهداف آن چه بود؟

تلگراف: جنگ با چین نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، همزمان با رزمایش‌های چین در بلاروس، نیروی دریایی چین تمرینات دریایی را در تنگه تایوان انجام داد و اواسط هفته گذشته، روسیه به چین در تمرینات دریایی با گلوله‌های واقعی در دریای چین جنوبی پیوست.

روزنامه تلگراف در گزارشی می‌نویسد: «به دلایل مشخصی تمام نگاه‌ها به اقدامات هفته‌های اخیر غرب است؛ از اجلاس ناتو گرفته تا جامعه سیاسی اروپا که فرصت‌های چشمگیری را برای متحدان اوکراین فراهم ساخت تا حمایت‌ها به کی‌یف را افزایش دهند.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌افزاید: «اینکه آیا غرب در این کار موفق شده یا خیر، تاریخ قضاوت خواهد کرد اما یکی از جنبه‌هایی که قطعا تاریخ به خوبی درباره آن قضاوت نخواهد کرد، رویکرد ساده‌لوحانه ما در قبال چین است؛ کشوری که در لحظه‌ای که جهان توجه خود را به سمت دیگری معطوف کرده، درگیر فعالیت‌های فزاینده‌ای برای تضعیف آمریکا و متحدانش است.»

فعالیت‌های بلاروس، چین و روسیه برای تضعیف غرب

درحالی‌که رهبران 32 عضو ناتو به همراه نفر از رهبران کشورهای ایندوپاسیفیک از نیوزیلند، ژاپن و کره جنوبی برای اجلاس سران ناتو در واشنگتن دی‌سی گرد هم جمع شده بودند، چین رزمایش‌های نظامی خود را با بلاروس، متحد نزدیک روسیه آغاز کرد.

تلگراف در این گزارش با اشاره به رزمایش‌های چین مدعی شد: «رزمایش‌های مشترک چین با چنین بازیگری چیزی جز این پیام واضح ارسال نمی‌کند که چین اکنون طرفی از جنگ در اروپا است.»

غرب ادعا می‌کند که بلاروس از سال 2021 در «جنگ ترکیبی روسیه علیه غرب» دست داشته است.

همزمان با رزمایش‌های بلاروس، نیروی دریایی این کشور آسیایی رزمایش‌های دریایی را در تنگه تایوان برگزار و از طرف دیگر رزمایش‌های مشترکی را با روسیه با گلوله‌های واقعی در دریای چین جنوبی برپا کرد.

رسانه انگلیسی: جنگ با چین نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم
رزمایش‌های مشترک چین و بلاروس

تلگراف می‌نویسد: «ما معمولا فراموش می‌کنیم که دولت چین و روسیه چقدر به لحاظ نمادین و سیاسی در هم تنیده شده‌اند. هم‌چنین چین و بلاروس رزمایش‌های نظامی متعددی را با روسیه انجام داده‌اند و اکثر مانورهای زمینی آنها در سال‌های اخیر، یا در روسیه و چین بوده و یا در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزار شده است. مانورهای مشترک چین و روسیه نیز در حوزه دریایی و هوافضا عمدتا محدود به خاور دور بوده، بجز یکی از رزمایش‌های دریایی که سال 2017 در دریای بالتیک برگزار شد.»

این رسانه انگلیسی می‌گوید: «همه این اقدامات چین اهمیت دارد زیرا این کشور بی‌طرفی خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هر 2 طرف (روسیه و اوکراین) را به صلح دعوت کرده است. درحالیکه چین مستقیما تسلیحاتی را به روسیه ارسال نکرده، اما با این وجود منابع مهمی را برای تلاش‌های جنگی روسیه در قالب فناوری‌ استفاده دوگانه ارسال کرده و از طریق خرید نفت‌وگاز تحریم‌شده روسیه توسط غرب، به اقتصاد این کشور کمک کرده است.»

هشدار ژاپن درباره اقدامات چین

ژاپن – به عنوان مهمان در نشست سران ناتو – درحالی‌که درخصوص افتتاح دفتر ناتو در توکیو مذاکره می‌کرد، هشداری را در راستای «اقدامات تشدیدکننده چین در منطقه» صادر کرد.

وزارت دفاع ژاپن مدعی شد که چین قصد دارد تا سال 2030 زرادخانه هسته‌ای خود را 2 برابر کند و به بیش از 1000 کلاهک برساند. این وزارتخانه هم‌چنین کره شمالی را «عاملی خطرناک» خواند و گفت که می‌خواهد توانایی حمله هسته‌ای و برد موشکی خود را برای رسیدن به ایالات متحده افزایش دهد.

رسانه انگلیسی: جنگ با چین نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم
رژه ارتش چین

لازم به ذکر است که در ماه ژوئن، روسیه و کره شمالی معاهده دفاعی مشترکی را امضا کردند که 2 کشور را نسبت به هرگونه درگیری نظامی متعهد می‌کند.

تلگراف در پایان می‌نویسد: «این محور، تهدیدات امنیتی فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند و جهان را تغییر خواهد داد. متحدان اروپایی در جناح شرقی ناتو، در حال بررسی دستیابی به زرادخانه هسته‌ای مشترک به‌عنوان یک عامل بازدارنده هستند؛ به‌ویژه در شرایطی که ایالات متحده انزواطلب‌تر شده است. این مسئله می‌تواند به تغییر بی‌سابقه‌ای به سمت اشاعه گسترده‌تر پیش برود، درست شبیه به روندی که در خاورمیانه رخ می‌دهد.»

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر