حذف قند بعد از دو هفته معجزه می‌کند؟

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران، درباره ادعاهای عجیب مطرح شده در فضای مجازی و خطر حذف کامل قند برای سلامت توضیحاتی ارائه داد.

حذف قند بعد از دو هفته معجزه می‌کند؟

به گزارش خبرآنلاین، برخی توصیه‌ها به کنار گذاشتن کامل قند و شکر است و فواید قابل توجهی که بعد از دو هفته در بدن ایجاد می‌کند. اما آیا واقعا حذف قند بعد از دو هفته می‌تواند معجزه کند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: برخی توصیه‌های اینستاگرامی حاکی از آن است که با حذف قند، چهره گرد و ورم کرده به حالت نرمال تغییر پیدا می‌کند، چون دیگر قندی وارد بدن نمی‌شود چربی شکم آب می‌شود، چربی سوزی صورت می‌گیرد و باعث می‌شود 50 درصد از چربی کبد در عرض دو هفته از بین برود، چهار قسمت از بدن هم در مسیر بهبودی قرار می‌گیرد: بینایی، قلب، عملکرد بهتر کلیه‌ها، کمتر بیدار شدن شبانه برای رفتن به سرویس بهداشتی. دست آخر هم عملکرد مغز بهتر خواهد شد. دکتر مریم مظاهریون، متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران، درباره این ادعاهای عجیب مطرح شده در فضای مجازی و خطر حذف کامل قند برای سلامت به نکات مهمی اشاره می‌کند.

مظاهریون بروز چنین فوایدی با حذف کامل قند را تایید نمی‌کند و می‌گوید: قندها تنها قند و شکر یا شیرینی و شکلاتی که ما مصرف می‌کنیم نیستند. قندها در انواع میوه‌ها، لبنیات مانند شیر که دارای قند لاکتوز است و در نان و برنج نیز وجود دارند، این مواد غذایی یا نوعی قند دارند یا دارای نشاسته‌هایی هستند که در نهایت تبدیل به قند می‌شوند. اینکه بخواهیم دو هفته مصرف قند را کامل کنار بگذاریم در واقع به بحث رژیم های کتوژنیک مربوط می‌شود که در این رژیم‌ها کلا مصرف هر نوع مواد قندی مانند برنج، نان و میوه را حذف می‌کنند و بیشتر تمرکز را روی مصرف انواع پروتئین ها مانند انواع گوشت‌ها، چربی ها و آجیل ها می‌گذارند.

این متخصص تغذیه ضمن بیان اینکه با کنار گذاشتن مصرف قند آن‌ هم به مدت دو هفته امکان رخ دادن این مقدار زیاد معجزه در بدن وجود ندارد، عنوان می‌کند: اگر فردی دچار هر بیماری بود می‌توانست با دو هفته رژیم کتوژنیک یا کنار گذاشتن قند، تمام بیماری‌ها و دردهای لاعلاج خود را درمان کند پس دیگر نیاز به علم پزشکی و این همه پیشرفت در زمینه طب نبود و این همه متخصص تحصیلکرده بی‌معنا می‌شد. پس مطرح شدن این مباحث در فضای مجازی یک سری توهمات و شایعات غلط بیش نیست که برای جذب فالوور یا تبلیغات انجام می‌گیرد که هیچ یک پایه و مبنای علمی ندارد.

مظاهریون به اشکالات رژیم کتوژنیک اشاره می‌کند و می‌گوید: حتی رژیم کتوژنیک (بدون قند) برای همه افراد مناسب نیست. افراد زیادی بوده‌اند که پس از مدتی رژیم کتوژنیک چربی خون‌شان بالار فته، دچار سنگ کیسه صفرا شده‌اند. رژیم کتوژنیک و رژیم‌های فاقد کربوهیدرات و کم کربوهیدرات برای بیماری‌های خاصی به مدت محدود و تحت نظر پزشک توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه در ادامه بر شایعه بودن این ادعاها تاکید و عنوان می‌کند: اینکه بخواهیم مصرف قند را به یکباره کم کنیم با هدف اینکه با دو هفته کم کردن یا حذف مصرف قند، لاغر شویم و وزن کم کنیم، سرابی بیش نیست. در واقع مطرح شدن چنین ادعاهایی نیز چیزی جز شایعه نیست و واقعیت ندارد.

او درباره شیوه صحیح تغذیه به منظور دستیابی به سلامت عمومی بیان می‌کند: ما شعاری در علم تغذیه داریم با عنوان «تعادل، تنوع و تعقل» به این معنا که شما از همه گروه‌های غذایی به میزان متناسب و متنوع بخورید. نه در مصرف خوراکی افراط کنید و نه اینکه یک ماده غذایی را به طور کامل کنار بگذارید. کامل حذف کردن یک یا چند ماده غذایی فقط در شرایط خاص برای افرادی که بیماری یا آلرژی دارند توصیه می‌شود. البته در همه رفرنس‌ها توصیه به محدود مصرف کردن قندهای ساده مانند قند و شکر و انواع شکلات و شیرینی شده، نه اینکه این مواد غذایی به طور کامل حذف شوند.

233236

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر