راهنمای جامع ثبت نام تاکسی: قدم به قدم تا دریافت تاکسی

مشغول‌شدن در ناوگان تاکسیرانی کشور یکی از شغل‌هایی است که بسیاری از افراد برای امرار معاش خود انتخاب می‌کنند.

راهنمای جامع ثبت نام تاکسی: قدم به قدم تا دریافت تاکسی

مشغول‌شدن در ناوگان تاکسیرانی کشور یکی از شغل‌هایی است که بسیاری از افراد برای امرار معاش خود انتخاب می‌کنند. برای اشتغال در این ناوگان ابتدا باید ابتدا برای خرید تاکسی ثبت‌نام کنید و ‌پس از دریافت مجوز فعالیت آغاز به کار کنید. برای آشنایی بیشتر با مراحل ثبت ‌نام تاکسی و شرایط آن با ما همراه باشید.

برای ثبت‌نام تاکسی باید چه شرایطی داشته باشیم؟

قطعا هر سازمان و ارگانی برای پذیرش نیروی جدید شرایط ویژه‌ای تعیین می‌کنند و تنها افرادی می‌توانند در این سازمان‌ها مشغول به کار شوند که واجد شرایط باشند. سازمان تاکسی‌رانی هم از این قاعده مستثنی نیست و هر سال بخشنامه‌ای شامل شرایط و مدارک لازم برای ثب ‌نام تاکسی منتشر می‌کند. طبق بخشنامه منتشرشده برای سال جاری (1403) شرایط لازم برای ثبت‌نام تاکسی این قرار است:

  • متأهل‌بودن راننده؛
  • پیش‌خریدکردن تاکسی؛
  • داشتن گواهینامه پایه دو؛
  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم؛
  • گواهی سلامت جسم و روان؛
  • گواهی عدم سوءپیشینه و اعتیاد؛
  • امضای تعهدنامه شئونات اخلاقی؛
  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی؛
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت؛
  • قرارگیری در بازه سنی 23 تا 50 سال.

نحوه پیش‌خریدکردن تاکسی

خبر خوب اینکه امکان خرید نقدی و قسطی تاکسی برای رانندگان مهیاست. برای خرید نقدی تاکسی نیاز به پیمودن مراحل پیچیده نیست و کافی‌ست به سازمان تاکسی‌رانی مراجعه و درخواست خرید تاکسی را ثبت کنید. با دریافت پیش‌فاکتور خرید و پرداخت هزینه تاکسی، به‌راحتی می‌توانید تاکسی موردنظرتان را بخرید.

در دنیای امروز که در میان هزینه‌های سربه‌فلک‌کشیده گرفتار شده‌ایم، امکان خرید قسطی تاکسی یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی رانندگانی است که تصمیم به خرید تاکسی و فعالیت در ناوگان تاکسی‌رانی گرفته‌اند. خوشبختانه تسهیلات 70درصدی برای متقاضیان ثبت‌نام تاکسی قسطی فراهم شده است. البته دارندگان تاکسی‌های قدیمی مانند پراید، پژو، روآ و پیکان در اولویت دریافت تسهیلات قرار دارند و بعد از این افراد صاحبان تاکسی‌های تولیدشده تا سال 1387 واجد شرایط دریافت این تسهیلات هستند. برای دریافت تاکسی به‌صورت قسطی هم باید به سازمان تاکسی‌رانی شهر محل سکونتتان مراجعه و مراحل آن را طی کنید.

قدم به قدم تا ثبت‌نام تاکسی و دریافت پروانه تاکسی‌رانی

راهنمای جامع ثبت نام تاکسی: قدم به قدم تا دریافت تاکسی

متقاضی پس از پیش‌خریدکردن تاکسی، برای آغاز فعالیت در ناوگان حمل‌ونقل باید پروانه یا مجوز فعالیت را دریافت کنیپد.

  • اولین مرحله اخذ این پروانه، مراجعه حضوری به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی است.
  • پس از مراجعه به این سازمان و ارائه تمام مدارک خواسته‌شده، درخواست فرد ثبت خواهد شد.
  • در مرحله بعد، واحد صدور پروانه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی مدارک ارائه‌شده را بررسی و در صورت تایید با فرد مصاحبه می‌کنند.
  • در این مرحله با کمک مراجعی نظیر قوه قضاییه استعلامات لازم مانند سوءپیشینه کیفری فرد بررسی می‌شود.
  • پس از تأیید واجد شرایط شناخته‌شدن فرد، باید در امتحان شهرشناسی شرکت کرده و نمره قبولی در آزمون را کسب کند. هدف از این آزمون سنجیدن سطح دانش و شناخت شهری متقاضی است.
  • پس از کسب نمره قبولی در آزمون شهرشناسی، نوبت تحقیقات محلی و سنجش صلاحیت اخلاقی متقاضی ثبت‌نام تاکسی است.
  • در صورتی که فرد از این مرحله هم با موفقیت گذر کند، مجوز فعالیت موقتی برایش صادر می‌شود. پس از پایان اعتبار این مجوز موقت، فرد باید به واحد پذیرش سازمان مراجعه و برای گرفتن پروانه تاکسی‌رانی دائم اقدام کند.

برای فعالیت در این ناوگان تنها داشتن پروانه تاکسی‌رانی کافی نیست و متقاضی باید پروانه بهره‌برداری را نیز دریافت کند. برای دریافت پروانه بهره‌برداری، قرد باید با دردست‌داشتن اصل پروانه تاکسی‌رانی و اصل و کپی سند تاکسی به سازمان مراجعه و قراردادی با سازمان منعقد کند. پس از بازدید کارشناس سازمان از خودروی متقاضی و تأیید نهایی، پروانه بهره‌برداری هم برای متقاضی صادر خواهد شد.

دریافت وام تاکسی‌رانی چه شرایطی دارد؟

اعتبار دفترچه پروانه تاکسی‌رانان، اولین اصل لازم برای دریافت این وام است. اگر راننده تاکسی قدیمی هستید، دریافت این وام فرصت خوبی برای تعویض خودروی شما با تاکسی جدید است. وام تاکسی‌رانی حدود 70درصد قیمت نهایی خودروی جدید است و رانندگان تاکسی‌های خطی در اولویت دریافت این وام قرار دارند. کارمزد این تسهیلات 8 درصد و بازپرداخت آن 60 ماه به‌علاوه 3 ماه تنفس است. متقاضیان دریافت این وام باید به همراه دفترچه پروانه تاکسی‌رانان معتبر و مدارک شناسایی به سازمان تاکسی‌رانی شهر خود مراجعه و برای دریافت این وام ثبت‌نام کنند.

علاوه‌بر این تسهیلات دیگری هم به‌عنوان طرح تسهیلات حامی (مختص تاکسی‌های فعال در تهران) در اختیار رانندگان قرار گرفته است. سقف این تسهیلات بدون کارمزد، 30 میلیون تومان است. اگر ساکن پایتخت هستید و خودروی تاکسی شما نیاز به تعمیر قطعات دارد، دریافت این وام فرصت خوبی است.

خرید تاکسی صفر یا کارکرده؟ مسئله این است!

راهنمای جامع ثبت نام تاکسی: قدم به قدم تا دریافت تاکسی

برخی از رانندگان ترجیح می‌دهند تاکسی صفر بخرند و از ابتدا با خودروی نو مشغول به کار شوند. برخی هم تصمیم می‌گیرند تاکسی کارکرده را از راننده دیگری بخرند که اقدام به فروش تاکسی‌اش کرده است. اگر جزو دسته اول هستید، احتمالا اطلاع از قیمت تاکسی صفر یکی از موضوعاتی است که درباره‌اش پرس‌وجو کرده‌اید. سمند سورن پرتقاضاترین خودروی تاکسی محسوب می‌شود. قیمت این خودرو در سال 1403 به این شرح است:

  • سمند سورن پلاس بنزینی: تقریبا 730 میلیون تومان؛
  • سمند سورن پلاس دوگانه‌سوز: تقریبا 780 میلیون تومان.

مراحل تعویض تاکسی قدیمی

سازمان تاکسی‌رانی امکان تعویض تاکسی‌های قدیمی و فرسوده با خودروهای نو را فراهم کرده است. برای دریافت این امکانات باید به وب‌سایت نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به آدرس nnhk.ir مراجعه و اطلاعاتی نظیر کد ملی، شماره پلاک، مدل تاکسی و کد شناسایی پروانه تاکسی‌رانی را وارد کنید. پرداخت خلافی خودروی قدیمی و بارگذاری برگه عدم خلافی نیز از الزامات ثبت‌نام برای تعویض تاکسی قدیمی است.

سخن پایانی

ثبت‌ نام تاکسی اولین گامی است که باید برای مشغول‌شدن در ناوگان حمل‌ونقل و تاکسی‌رانی کشور بردارید. همان‌طور که در این مقاله گفتیم، امکان خرید تاکسی هم به صورت نقدی و هم قسطی مهیاست. اگر شما هم جزو رانندگانی هستید که می‌خواهید وارد این ناوگان شوید و در زمینه حمل‌ونقل فعالیت‌تان را آغاز کنید، کافی‌ست به سازمان تاکسی‌رانی شهرتان مراجعه و بسته به شرایط‌تان برای خرید نقدی یا قسطی تاکسی ثبت‌نام کنید.

تجربه ثبت‌نام تاکسی و مراجعه به سازمان تاکسی‌رانی را دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر