۲۰۶ کشور به‌دنبال تاریخ‌سازی در شهر عشق

المپیک ۲۰۲۴ پاریس از امروز با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما آغاز خواهد شد.

206 کشور به‌دنبال تاریخ‌سازی در شهر عشق

سپهر ستاری: سرانجام انتظارها به پایان رسید و مسابقات المپیک 2024 پاریس از امروز با برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت رسمی آغاز خواهد شد و تا روز 21 مرداد ادامه خواهد یافت. پاریس پس از سال‌های 1900 و 1924 برای سومین بار میزبان المپیک است و پس از 100 سال بار دیگر المپیک به این شهر برگشته است. شهرهای لس‌آنجلس، هامبورگ، رم و بوداپست دیگر نامزدهای میزبانی المپیک بودند که لس‌آنجلس هم میزبانی دوره بعدی مسابقات در سال 2028 را کسب کرد. مراسم افتتاحیه این مسابقات قرار است در رود سن واقع در پاریس برگزار شود و ورزشگاه استاد دو فرانس میزبان مراسم اختتامیه و مسابقات دو میدانی این رقابت‌هاست.

کاهش تعداد ورزشکاران نسبت به دوره گذشته!

المپیک 2024 با حضور 206 کشور و 10714 ورزشکار برگزار خواهد شد که این تعداد نسبت به دوره قبل با کاهش مواجه شده است. در المپیک توکیو 11236 ورزشکار حاضر بودند ولی این دوره تعداد رشته‌های از 33 به 32 کاهش پیدا کرده و تعداد رویدادهای ورزشی هم از 339 به 329 کاهش یافته است.

آمریکا با 592 ورزشکار، فرانسه 573، استرالیا 460، آلمان 427، ژاپن 404، چین 388، اسپانیا 382، ایتالیا 361 و بریتانیا 327 به‌ترتیب صاحب بیشترین تعداد نماینده در این دوره از رقابت‌ها هستند. کوچک‌ترین کاروان‌های این دوره هم مبرای کشورهای بلیز، لسوتو، مالاوی، مالت، مونتسرات و نائورو است که هر کدام با تنها یک ورزشکار وارد المپیک شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود رقابت قهرمانی در پاریس باز هم بین آمریکا و چین باشد. آمریکا در المپیک 2020 توکیو با کسب 39 طلا، 41 نقره و 33 برنز برای هفتمین دوره متوالی در رتبه نخست قرار گرفت و چین با 38 طلا، 32 نقره و 19 برنز در مکان دوم ایستاد. براساس پیش‌بینی سایت «Gracenote-Nielsen»، آمریکا این دوره می‌تواند 123 مدال کسب کند و باز هم صدرنشین جدول مدال‌ها باشد. چین با 87، بریتانیا با 62 مدال و فرانسه میزبان با 56 مدال در این پیش‌بینی دوم، سوم و چهارم هستند.

عروسک متفاوت برای المپیک پاریس

عروسک رسمی المپیک کلاه فریژی فرانسه است و در این دوره برخلاف همیشه از یک عروسک به عنوان نماد مسابقات استفاده نشده است. فریژی کلاه یا سرپوشی است که مردم در انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 که نظام سلطنت را سرنگون و اولین جمهوری فرانسه را پایه گذاشتند، سرشان می‌گذاشتند. فریژی مخصوص پارالمپیک یک پای مصنوعی دارد و اولین نماد عروسکی است که معلولیت آشکار دارد. شعار این عروسک‌ها «به تنهایی، سریع‌تر پیش می‌رویم، اما با هم، مسافت‌ طولانی‌تری را طی خواهیم‌ کرد»، است.

لوگوی بازی‌ها ترکیبی از 3 نماد به یاد المپیک، فلسفه المپیک و کشور فرانسه است. رنگ زرد نشان‌دهنده مدال طلا، حالت شعله نماد مشعل المپیک و حالت آن هم نمادی از الهه ماریان است که نماد فرانسه در المپیک است که نشان‌دهنده صلح و آرامش است.

206 کشور به‌دنبال تاریخ‌سازی در شهر عشق

رشته‌های تازه‌وارد المپیک 2024

2 رشته بیسبال و کاراته در المپیک 2020 توکیو حضور داشتند ولی در این دوره کنار گذاشته شده‌اند و به جای آن‌ها رشته رقص بریک برای نخستین بار در المپیک پاریس قرار دارد و 32 ورزشکار شامل 16 مرد و 16 زن در آن رقابت خواهند کرد. در بخش شنای موزون هم برای نخستین بار بخش مردان قرار گرفته و در قایقرانی هم کایاک کراس اضافه شده که شبیه اسلالوم کانو است ولی در آن زمان تنها فاکتور مهم نیست. همچنین در رشته قایقرانی بادبانی هم دو رویداد کایت شامل ویندسرفر – آی‌کی‌فویل و کایت‌بوردینگ نسبت به دوره‌های گذشته مسابقات اضافه شده است.

موج سواری تنها رشته‌ای است که در خارج از مرزهای فرانسه و در قلمرو این کشور در جزیره تاهیتی برگزار خواهد شد. مسابقات در منطقه تیهوبو برگزار می‌شود که به امواج بزرگ و قدرتمند شهرت دارد.

کاروان ایران کوچک شد!

کاروان ایران با 40 ورزشکار در المپیک پاریس حاضر خواهد شد و ندا شهسواری و مهدی الفتی هم پرچمداران ایران در مراسم افتتاحیه هستند. کاروان ایران در این دوره شامل 29 ورزشکار مرد و 11 ورزشکار زن است و نسبت به دوره گذشته با کاهش نفرات مواجه شده است. ایران در المپیک توکیو با 65 ورزشکار شامل 55 مرد و 10 زن حضور یافت و این دوره 25 سهمیه کمتر دارد. 40 ورزشکار ایران در این دوره در 14 ورزش مختلف رقابت می‌کنند ولی دوره قبلی ایران در 17 رشته مختلف سهمیه حضور در المپیک را کسب کرده بود.

ایران در المپیک 2020 توکیو 3 طلا، 2 نقره و 2 برنز کسب کرد که از جمع مدال‌آوران دوره قبلی، علی داوودی، حسن یزدانی، محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع در این دوره هم حضور دارند و جالب اینکه هر 3 طلایی ایران یعنی جواد فروغی، سجاد گنج‌زاده و محمدرضا گرایی در این دوره غایب هستند.

رشته‌های والیبال، بسکتبال، بوکس، بدمینتون و کانو در المپیک توکیو موفق به کسب سهمیه شده بودند ولی در این دوره ناکام هستند و کاراته هم از مسابقات حذف شده است. از طرفی ژیمناستیک و قایقرانی برخلاف دوره قبلی این بار سهمیه دارند.

206 کشور به‌دنبال تاریخ‌سازی در شهر عشق

258 258

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر