چرا دلار گران شد؟ / ۳ سناریوی رشد قیمت دلار در نخستین روز حضور پزشکیان در دفتر ریاست جمهوری

قیمت دلار در جریان معاملات روز دوشنبه با افزایش مواجه شد و یک کانال بالاتر نشست. قرار گرفتن قیمت دلار در مرز کریدور ششم آن هم در نخستین روزی که مسعود پزشکیان در دفتر ریاست جمهوری حضور یافت، سوالاتی را ایجاد کرده است. برای پاسخ به چرایی قیمت دلار، ۳ سناریو مطرح می‌شود.

چرا دلار گران شد؟ / 3 سناریوی رشد قیمت دلار در نخستین روز حضور پزشکیان در دفتر ریاست جمهوری

به گزارش خبرآنلاین، قیمت دلار طی سومین روز هفته افزایشی شد و در کانال نهم از کریدور پنجم قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:قیمت دلار در معاملات پشت خطی اندکی بالاتر از آخرین معاملات نقدی امروز است. قیمت دلار در حالی امروز افزایشی شده است که هفته‌ها بود، بازارساز با ارزپاشی و خبردرمانی، قیمت دلار را در نیمه بالایی کریدور پنجم کنترل کرده بود. اکنون اما در نخستین روز از حضور مسعود پزشکیان در دفتر ریاست جمهوری، قیمت دلار به ناگهان با جهش به کانال بالاتر، آماده صعود به کریدور ششم شده است. اما چرا دلار گران شد؟ کارشناسان اقتصادی برای ریتم افزایشی‌دلار، سه سناریو را مد نظر قرار می‌دهند.

باز شدن طناب دلار از گردن دولت سیزدهم

در سناریوی اول، کارشناسان اقتصادی، به تحولات سیاسی اشاره می‌کنند. بر این اساس، برخی معامله‌گران دلیل روند صعودی قیمت دلار در نخستین روز آغاز به کار رسمی رئیس جمهوری چهاردهم را باز شدن طناب دلار از گردن دولت سیزدهم می‌دانند.

آنها معتقدند از این پس، توپ دلار رسما در زمین دولت چهاردهم است و همین موضوع، ارزپاشی بازارساز را محدود کرده است. همین موضوع، رشد قیمت دلار و نزدیک شدن به ارزش ذاتی را رقم زده است.

نوسان قیمت دلار در منطقه پایینی کریدور ششم

سناریوی دیگر حاکی از آن است که افزایش قیمت روز دوشنبه قابل توجه نیست و بازار، روند طبیعی خود را طی کرده است. آنها معتقدند روند رنج‌ دلار تا 10 روز آینده ادامه دارد و مادامی که موضوع توافقات و مسائل کلان اقتصادی کشور سمت و سوی مشخصی بگیرد، دلار در منطقه پایینی کریدور ششم نوسان خواهد داشت.

افزایش تنش‌های نظامی در منطقه خاورمیانه

در سناریوی سوم باید به تحولات منطقه اشاره کرد. گفتنی است رخدادهای منطقه همیشه بازارهای مالی را با فراز و فرود همراه می‌کند؛ همین موضوع در ریتم صعودی قیمت دلار در روز دوشنبه بی‌تاثیر نبود. موضوع تنش‌های لفظی میان اسرائیل و ترکیه و حمله تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی به لبنان مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت و در افزایش قیمت دلار بی‌تاثیر نبود.

217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان