الاخبار: امارات سقطری را برای اسرائیل آماده می‌کند

روزنامه لبنانی نوشته امارات و نیروهای تحت امر این کشور، در تلاش هستند مجمع الجزایر راهبردی سقطری در یمن را به پایگاهی برای رژیم صهیونیستی تبدیل کنند.

الاخبار: امارات سقطری را برای اسرائیل آماده می‌کند

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، از زمان آغاز تجاوز نظامی به یمن در سال 2015، امارات به دنبال تسلط بر مجمع الجزایر راهبردی سقطری یمن در اقیانوس هند بوده است. این یک طرح بلندمدت در ائتلافی است که پایه‌های آن بین رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشورهای عربی، به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس و زیر چتر آمریکا بنا گذاشته شده و مجمع الجزایر و بنادر دیگر یمن نقطه مرکزی آن را تشکیل می‌دهند.

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: به نظر می‌رسد تشکیل این ائتلاف برای همه طرف‌های آن ضروری‌تر شده است، یا حداقل این چیزی است که بعد از عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر رفتار این طرف‌ها به آن اشاره داشت؛ زمانی که سرعت طرح‌های ساخت‌وساز و در رأس آن یک پایگاه نظامی اماراتی-اسرائیلی که در جزیره عبدالکوری ساخته می‌شود، شدت بیشتری یافت. این جزیره، دومین جزیره بزرگ یمن بعد از سقطری است.

به‌رغم تلاش برای دور نگه داشتن رژیم صهیونیستی از خط مقدم این پروژه، هدف نهایی این است که ارتش‌ها، سرویس‌های امنیتی اشغالگران و کشورهای عربی مربوطه را تحت چتر «فرماندهی مرکزی آمریکا» به هم پیوند دهند و این همان چیزی است که اولین تصویر آن در دیدار «محرمانه» بین «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی و «مایکل کوریلا» فرمانده سنتکام با فرماندهان ارتش‌های عربستان سعودی، بحرین، مصر، امارات و اردن در 22 ژوئن گذشته در منامه منتشر و درباره آنچه «تجربه موفق آن‌ها در تلاش جهت دفع حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل» خوانده‌اند، بحث شد.

الاخبار: امارات «سقطری» را برای اسرائیل آماده می‌کند
دفتر اداری جزیره «الارخبیل» در سقطری

درباره مجمع الجزایر سقطری چه می‌دانیم؟

مجمع الجزایر سقطری یکی از 22 استان یمن است که در شمال غربی اقیانوس هند و در نزدیکی سواحل استان المهره قرار دارد و از جزایر «سقطری»، «عبدالکوری»، «سمحه»، «درسه»، «کراعیل فرعون» و «صیال» تشکیل شده است. نزدیکترین نقطه به آن در سرزمین اصلی یمن «راس فرتک» در 345 کیلومتری استان المهره است، در حالی که جزایر آن در 900 کیلومتری «عدن» و 150 کیلومتری «راس العسیر» در سواحل آفریقا در سومالی قرار دارد. سقطری یکی از حوزه‌های مورد علاقه در راهبرد دفاعی و امنیت داخلی ایالات متحده است و راهبرد دریایی ایالات متحده در منطقه، به آن در برنامه‌ریزی نیروی دریایی نظامی اولویت می‌دهد.

بر اساس نظریه «آلفرد ماهان» کارشناس ژئواستراتژیک نیروی دریایی ایالات متحده «هر کسی که حاکمیت دریایی در اقیانوس هند را کنترل می‌کند، یک بازیگر اصلی در شکل نظام جهانی است و هر کسی که اقیانوس هند را کنترل می‌کند، آسیا را کنترل می‌کند»، در حالی که تعدادی از مطالعات انجام شده تاکید می‌کنند که هر کسی که سقطری و مناطق دریایی مجاور آن را کنترل کند، می‌تواند دریای مکران، خلیج عدن، جنوب دریای سرخ و شمال اقیانوس هند و همچنین جنوب شبه‌جزیره عربستان، جنوب شرقی آفریقا و شاخ آفریقا را کنترل کند.

الاخبار می‌نویسد امارات در مجمع الجزایر الارخبیل در کنار عربستان سعودی که از نظر نظامی بزرگتر اما با تحرک کمتر است، حضور دارد. اما در عین حال به نظر می‌رسد که در رقابت در داخل ائتلاف در کمین امارات است. این وضعیت مصداق حضور آن‌ها در دیگر مناطق از جمله در سرزمین اصلی یمن است.

اگر امارات سعی کند فراتر از الزامات ائتلافی که شامل آن‌ها می‌شود برود، تصور اینکه ریاض اجازه دهد ابوظبی کنترل سقطری را به دست بگیرد، دشوار است. در واقع امارات برای به دست گرفتن کنترل مجمع الجزایر دست به هر کاری زد. 900 مرد جوان را از جزیره جذب کرد و به جای استقرارشان در این جزیره به امارات منتقل کرد تا دلایل زندگی‌شان را به جزیره پیوند دهد، زیرا می‌دانست آن‌ها برای خانواده‌های خود در جزیره که حدود 90 هزار نفر جمعیت دارد، حواله می‌فرستند.

الاخبار: امارات «سقطری» را برای اسرائیل آماده می‌کند
ایستگاه‌های مخابراتی شرکت مخابرات عربستان سعودی در سقطری

ترفند امارات و اسرائیل برای توطئه علیه انصارالله یمن

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت که امارات همچنین یک شبکه تلفن همراه وابسته به شرکت «زین» را اداره می‌کند، گویی که بخشی از شبکه این شرکت در خود امارات است. «اسرائیل در مجمع الجزایر سقطری حضور مستقیم ندارد، اما هر آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد برای تامین امنیت آن از طریق متحد اماراتی طراحی شده است».

این در حالی است که امارات بیشتر داده‌های اطلاعاتی را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که با جنبش انصارالله در این کشور می‌جنگند بدون اینکه مستقیماً درگیر رویارویی باشد. در این زمینه، می‌توان با گروه‌های وفادار به امارات در یمن هماهنگی کرد تا درگیری‌ها در جنوب شعله‌ور شود و جنبش انصارالله را از هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ و خلیج عدن بازدارد.

الاخبار: امارات «سقطری» را برای اسرائیل آماده می‌کند
حدیبو، مرکز سقطری

عربستان چگونه در سقطری مستقر شده‌ است؟

یک تیپ نظامی سعودی در جزیره سقطری با تمام تجهیزات، پرسنل و تدارکات حضور دارد. در مرحله اول ورود این تیپ، تعداد اعضای آن تقریباً 850 سرباز و افسر بود. پس از تثبیت تسلط و کنترل بر جزیره، سربازان سعودی به نوبت در آنجا خدمت کردند و هر 120 سرباز به مرخصی 2 ماهه می‌رفتند و جایگزین می‌شدند.

پس از آنکه هوانوردی سعودی در ابتدای اشغال جزیره، پروازهای روزانه خود را سازماندهی کرد، اکنون هر 2 روز یک بار از این کشور به این جزیره پرواز انجام می‌شود. ریاض همچنین سه برج ارتباطی برای نیروهای خود دارد و در هر برج یک پایگاه نظامی وجود دارد.

مقر فرماندهی تیپ نظامی عربستان سعودی در منطقه‌ای به نام «موری» در مجاورت فرودگاه «حدیبو» مرکز سقطری است. همچنین عربستان سعودی محل دیگری در اداره کل حفاظت از محیط زیست در حدیبو دارد که ورودی شهر از سمت غربی است، در حالی که بندر جزیره تحت کنترل عربستان سعودی است و یک مرکز نظامی عربستان در آن‌جا وجود دارد.

الاخبار: امارات «سقطری» را برای اسرائیل آماده می‌کند
افراد قبیله‌ای در سقطری

وضعیت نیروهای امارات چگونه است؟

از سوی دیگر، نیروهای اماراتی در فرودگاه سقطری که 12 کیلومتر با حدیبو فاصله دارد و همچنین در مقری در بندر «حولاف» این شهر که مجموعه بزرگی وابسته به آن است، حضور دارند.

شاید به دلیل حضور گسترده نظامی عربستان سعودی در سقطری، امارات تصمیم گرفت دارایی‌های خود را به جزیره عبدالکوری منتقل کند؛ جایی که از سال 2021 در حال ساخت یک پایگاه نظامی است که به عنوان اماراتی-اسرائیلی توصیف می‌شود. اماراتی‌ها همچنین در حال مقدمه‌چینی برای انتقال نیروها از سقطری به این پایگاه جدید در جزیره عبدالکوری هستند.

با این حال، حضور مستقیم نظامی امارات در سقطری یک حضور نمادین است که از پنج تا هفت نفر فراتر نمی‌رود. با توجه به اینکه ابوظبی در حال اتخاذ روش دیگری برای کنترل است که با به خدمت گرفتن نیروی ویژه‌ای از مردم جزیره تحت عنوان «کمربند امنیتی» با تعداد 250 نفر و متفاوت از استخدام‌شدگان مستقر در خود امارات انجام می‌گیرد.

ابوظبی همچنین از طریق نماینده هلال احمر امارات، «ابومبارک خلفان المزروعی» و همچنین از طریق فعالیت‌های بنیاد خلیفه و «ابوراشد» نماینده نظامی و امنیتی امارات در این جزیره فعال است.

الاخبار: امارات «سقطری» را برای اسرائیل آماده می‌کند
یک نیروی شورای انتقالی جنوب در سقطری

ماجرای شورای انتقالی جنوب

کنترل امارات به طور مؤثر از طریق «شورای انتقالی جنوب» اعمال می‌شود که از طریق «رعفت ابراهیم» فرماندار منصوب شده توسط ائتلاف، ​​جزیره را از نظر اداری و امنیتی کنترل می‌کند. به گفته «هاشم سعد السقطری» فرماندار منصوب صنعا، بین امارات و عربستان سعودی تبادل نقش وجود دارد.

علاوه بر این، ابوظبی از 900 استخدام شده به عنوان ابزار فشار بر جامعه جزیره سود می‌برد، به این معنی که در حالی که اگر برخی قبایل یا خانواده‌ها قصد شورش علیه ابوظبی را داشته باشند، هر یک از آن‌ها متعلق به یک خانواده خاص باشند که امارات وفاداری حدود 900 خانواده را تضمین کند.

حضور اماراتی‌ها در سقطری در منطقه‌ای به نام «شیق» یا «المهریه» به معنای «بازار» متمرکز است. اماراتی‌ها در کارخانه شیلات «الوالی» که نزدیک به بندر است حضور دارند که در چهار کیلومتری شرق حدیبو قرار دارد و در کنار آن زمین بزرگی نیز وجود دارد که علاوه بر مقر «کمربند امنیتی»، آن را به پادگان و مرکز اصلی تبدیل کرده‌اند.

الاخبار: امارات «سقطری» را برای اسرائیل آماده می‌کند
یک مرد محلی در کنار درختان منحصربفرد «خون اژدها» در سقطری

حضور غرب و اسرائیل در سقطری

الاخبار در ادامه نوشت که آمریکا و رژیم صهیونیستی در سقطری حضور دائمی و مشهود ندارند اما هیأت‌های آمریکایی و انگلیسی گاهی با هواپیماهای شخصی و با پوشش اماراتی یا سعودی می‌آیند و ساعت‌ها بازدید می‌کنند و سپس می‌روند.

در طول آن بازدیدها، آمریکایی‌ها بر بازسازی 2 مکان اصلی که قبلاً به اتحاد جماهیر شوروی تعلق داشتند، نظارت کردند. اولی در منطقه «راس موفی» واقع شده است که در شرق جزیره مشرف به دریای مکران و شرق اقیانوس هند است و دومی در «راس قطینان» در غرب جزیره و مشرف به اقیانوس هند و ورودی خلیج عدن از غرب است.

این 2 نقطه حاوی رادارهای بزرگ شوروی بودند که اقیانوس هند را کنترل می‌کردند، در حالی که عناصر موجود در آن‌ها در حال حاضر متعلق به امارات است که حدود یک سال و نیم است که یک ایستگاه راداری برای نظارت بر ترافیک دریایی در اقیانوس هند، دریای عرب و ورودی خلیج عدن ایجاد کرده است، با علم به اینکه هر 2 در جزیره و در سراسر جزیره مهم هستند و همه کسانی که در خلیج عدن به این سو و آن سو حرکت می‌کنند، زیر نظر گرفته می‌شوند.

الاخبار: امارات «سقطری» را برای اسرائیل آماده می‌کند
نیروهای شورای انتقالی جنوب

آرزوهای امارات برای سقطری

در سایه اهمیت راهبردی مجمع الجزایر سقطری، امارات با هماهنگی تل‌آویو، به‌دنبال کنترل بر این منطقه برآمد تا آن را به بنادر و پایگاه‌های نظامی خود که در خلیج عدن، دریای سرخ و شاخ آفریقا توسعه یافته بود، الحاق کند. این اقدام به منظور دستیابی به کنترل شدید نظامی، اقتصادی و ناوبری از شمال دریای مکران تا خلیج عدن تا دریای سرخ و خلیج سوئز اتخاذ شده است.

سرانجام، تصاویر ماهواره‌ای از وبگاه «پلنت»، توسعه عملیات ساخت‌وساز در پایگاه نظامی اماراتی در جزیره عبدالکوری با جمعیت 1400 نفر را نشان داد که شامل یک فرودگاه نظامی است که ساخت و ساز در آن هنوز ادامه دارد، آن هم با علم به این‌که این جزیره همچنین شامل تاسیسات نظامی و اطلاعاتی امارات و رژیم صهیونیستی است.

امارات پایگاه نظامی و تعدادی باند هواپیمای آزمایشی را در «یره» ایجاد کرد؛ جایی که تصاویر ماهواره‌ای تحرکات ساختمانی و عملیات سنگفرش جاده پایگاه هوایی امارات را نشان می‌داد.

وبگاه اطلاعاتی منبع باز ICAD همچنین فاش کرد که پایگاه امارات در عبدالکوری جریان مستمری از محموله‌ها را دریافت می‌کند، در حالی که کشتی‌های ناشناس در فعالیت‌های نزدیک به آن شرکت می‌کنند. این رویدادها، همراه با عملیات تجاری، سؤالاتی را در مورد راهبردهای نظامی احتمالی که تحت عنوان عملیات معمول تجاری برای پیشبرد برنامه‌های منطقه‌ای دنبال می‌شود، ایجاد می‌کند.

الاخبار: امارات «سقطری» را برای اسرائیل آماده می‌کند
کشتی اماراتی «تکریم»

کشتی مرموز اماراتی

پس از هفتم اکتبر، کشتی «تکریم» با پرچم امارات در حال حرکت به سمت جزیره عبدالکوری دیده شد. این کشتی به طور خاص برای حمل و نقل و استقرار سربازان، تجهیزات نظامی و وسایل نقلیه در طول عملیات تهاجمی طراحی شده بود.

این کشتی در 21 دسامبر 2023 از بندر زاید در ابوظبی حرکت کرد و در 29 همان ماه به جزیره سقطری رسید و تا هفت ژانویه 2024 در آنجا باقی ماند. سپس به سمت غرب به سمت جزیره عبدالکوری حرکت کرد و تا یازدهم همان ماه در آنجا لنگر انداخت و 2 روز بعد به جزیره سقطری برگشته و در 18 ژانویه به امارات بازگشت.

ورود کشتی تکریم به عبدالکوری برای اولین بار در 20 نوامبر 2021 فاش شد. در 26 همان ماه سیگنال خود را در حالی که در سواحل جزیره توقف کرده بود پنهان کرد و به همین ترتیب باقی ماند تا اینکه دوباره در 25 دسامبر در درای مکران، به سمت شمال ظاهر شد. 

در آن زمان، این احتمال وجود داشت که این کشتی اقدام به فعالیت‌های مشکوکی کرده است. اطلاعات نشان می‌دهند که سفرهای این کشتی با هدف انتقال تجهیزات نظامی و پرسنل متخصص نظارت بر توسعه پایگاه امارات بوده است.

پس از رسیدن تجهیزات ساختمانی لازم، امارات اقدام به ساخت باند فرودگاه نظامی در این جزیره کرد و این خبر در مطبوعات محلی یمن منتشر شد. کشتی تکریم در اکتبر 2021 با کشتی‌های دیگر در روند توسعه و ساخت باند در بندر «المخا» در دریای سرخ شرکت کرد و به محض تکمیل ساخت باند از رفتن به بندر مذکور منصرف شد که نشان می‌دهد نقش محوری آن به حمل و نقل نظامی، مصالح ساختمانی و پرسنل محدود می‌شود.

همچنین کشتی دیگری متفاوت از تکریم در نزدیکی جزیره عبدالکوری مشاهده شد. با این حال، هویت او ناشناخته است که نشان‌دهنده تلاش عمدی برای پنهان کردن فعالیت‌های آن است. این کشتی پیش از این در 10 ژانویه 2024 در سواحل یمن هنگام نزدیک شدن به سواحل عبدالکوری مشاهده شده بود، اما به دلایلی که ممکن است به دلیل تکمیل نشدن زیرساخت‌های استقبال از آن باشد، در جزیره پهلو نگرفت. بنابراین، محموله آن در 2 مرحله تخلیه شد: در مرحله اول، کشتی‌های چند منظوره کوچک‌تر، محموله را به ساحل نزدیک‌تر منتقل کردند. در مرحله دوم، بارها با کمک قایق‌های دستی به جزیره منتقل شدند.

الاخبار: امارات «سقطری» را برای اسرائیل آماده می‌کند
جزیره سقطری

تاسیسات جدید در سقطری

پس از هفتم اکتبر، اسکله جدیدی در این جزیره ساخته شد که حدود 120 متر طول و پنج متر عرض داشت. قبل از آن 2 اسکله دیگر، یکی در آوریل 2023 در شمال شرقی پایگاه و دیگری در مه 2023 در شمال مرکز جزیره احداث شد. با این حال، این 2 اسکله پس از نبرد طوفان الاقصی، در حالی که اسکله جدید ساخته شده بود، حذف شدند.

تجزیه و تحلیل مکان‌های سه اسکله نشان‌دهنده 2 هدف اصلی در پشت ساخت آن‌هاست: اول، جلوگیری از هرگونه هدف‌گیری شمال جزیره عبدالکوری و 2 اسکله شمالی یا کشتی‌های لنگر انداخته در آن‌ها توسط انصارالله یمن و ایجاد اسکله جنوبی جدید به عنوان یک عامل حفاظتی به لطف زمین مرتفع اطراف آن. دومین هدف این بود که منطقه اسکله جدید دارای ساحل وسیع‌تر و آب‌های عمیق‌تر است که به آن امکان می‌دهد کشتی‌های بزرگ‌تر را بپذیرد و همچنین میزبان تدارکات با تراکم بیشتر باشد و بنابراین مزایای لجستیکی بزرگی را فراهم می‌کند.

یک سکوی فرود بالگرد در شمال باند اصلی بعد از هفتم اکتبر ساخته شد و طول باند حدود 120 متر افزایش یافت و به سه کیلومتر رسید. این گسترش به آن اجازه می‌دهد تا هواپیماهای باری نظامی بزرگتر و بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکایی، مانند بمب‌افکن‌های C-5M Super Galaxy و B1 را که اخیراً در حملات به سوریه و عراق مورد استفاده قرار گرفتند، در خود جای دهد.

همچنین، خانه‌ها و ساختمان‌های جدید در اطراف پایگاه از جمله واحدهای مسکونی جدید مستقر در مرکز جزیره، احاطه شده با تجهیزات ساختمانی و محل اقامت برای کارگران، علاوه بر ساختمان‌های اضافی در شمال شرقی منطقه مسکونی، در حدود 2.5 کیلومتری از قسمت اصلی ساخته شد. تحولات جزیره عبدالکوری با سایر به‌روزرسانی‌هایی که در پایگاه‌های امارات در «بربره» و «بصاصو» در سومالی رصد می‌شد، با این مسئله همزمان شد که قبلاً حاکی از حضور کارشناسان نظامی آمریکایی در آنجا بود و آن موضوع این ایده را تقویت می‌کند که برای دستیابی به یکپارچگی نظامی غرب در اطراف باب‌المندب توسعه یافته است.

الاخبار: امارات «سقطری» را برای اسرائیل آماده می‌کند
گردشگری با پرچم رژیم صهیونیستی به سقطری

اسرائیل و تحولات سقطری

مقاله‌ای که توسط وبگاه جامعه یهودی فرانسوی‌زبان «G Forum» در سال 2020 منتشر شد، بیان کرد که امارات و اسرائیل قصد دارند پایگاهی در جزیره سقطری ایجاد کنند. در 9 سپتامبر 2020، وبگاه اطلاعاتی فرانسوی «Intelligence Online» ورود افسران اطلاعاتی اماراتی و صهیونیستی به جزیره را در پایان اوت 2020 تایید کرد. در آن زمان توضیح داده شد که «شورای انتقالی جنوب» تحت فشار امارات قرار گرفته تا با ایجاد پایگاه اطلاعاتی امارات و اسرائیل موافقت کند.

بر اساس گزارشی که مؤسسه مطالعات سیاسی بین‌المللی ایتالیا در نوامبر 2023 منتشر کرد، جزیره سقطری شامل یک پایگاه اطلاعاتی اماراتی است که در آن حسگرهای ساخت رژیم صهیونیستی می‌توانند برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی مستقر شوند.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان