پارازیت جنگ روانی روی موج بازار / دو نگاه متفاوت به نرخ ارز، دلار ارزان می شود؟

این روزها حال و هوای بازار ارز و سکه حکایت از نوسان هیجانی قیمت‌ها تحت‌تأثیر اتفاقات اخیر در خاورمیانه دارد؛ در این شرایط برخی از معامله‌گران با برجسته‌کردن اخبار و سیگنال‌های منفی به دنبال این هستند بر طبل احتمال تداوم روند صعودی دلار بکوبند؛ اما برخی از کارشناسان اقتصادی باور دارند با فروکش‌کردن سطح تنش‌ها قیمت دلار در بازار آزاد نزولی خواهد شد.

پارازیت جنگ روانی روی موج بازار / دو نگاه متفاوت به نرخ ارز، دلار ارزان می شود؟

آرمان زارعی- بازیگران ارزی تهران در اولین روز هفته جاری در حالی فعالیت کاری خود را از سر گرفتند که در چند روز اخیر خبر شهادت اسماعیل هنیه و پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل جو هیجانی بازار فردوسی را تحت‌تأثیر قرار داده است.

فعالان اقتصادی می‌گویند بازار ارز تهران یک هفته نسبتاً پُر ریسک را در پیش دارد و برخی از دلالان ارزی بار دیگر با برجسته‌کردن سیگنال‌های منفی در تدارک یک جنگ روانی هستند تا خریداران را فریب دهند.

طبق گفته دسته‌ای از معامله‌گران خاورمیانه روی انبار باروت قرار گرفته و احتمال تنش زیاد است. برخی از این افراد عملیات پیش ‌رو را تحت عنوان «وعده صادق دوم» معرفی می‌کردند. وعده صادق عملیاتی بود که نیمه‌شب 25 فروردین‌ماه امسال توسط ایران علیه اسرائیل انجام شد و به تبع ان قیمت ارز دستخوش تغییر شد. 

 اما در جریان بازار امروز شنبه 13 مردادماه قیمت‌ها چه مسیری را دنبال کردند؟

طبق آنچه که معامله‌گران ادعا کرده‌اند قیمت دلار که در معاملات نقدی آخرین روز کاری هفته قبل با 60 هزار و 800 تومان بسته شده بود در بازار پشت خطی روز جمعه به 61 هزار و 700 تومان رسید.

در روز شنبه هم بازار با 61 هزار و 400 تومان بازگشایی کرد و در ادامه به سمت مرز 62 هزار تومان حرکت کرد؛ اما در نهایت در حول‌وحوش 61 هزار 500 تومان بسته شد. بررسی چارت ارزی نرخ دلار نشان می‌دهد آخرین باری که دلار در این محدوده در نوسان بوده اواسط اردیبهشت‌ماه بوده است.

تداوم نوسان صعودی قیمت دلار هرات/  قیمت درهم افزایشی شد

 در کنار تهران، حال و هوای بازار ارز هرات نیز حکایت از تداوم صعود قیمت دلار دارد. اسکناس آمریکایی در بازار مذکور صبح امروز با 61 هزار و 100تومان باز شد و عصر بر روی 60 هزار و 800 تومان قرار گرفت که در بالاترین قیمت در 70 روز گذشته است. به عقیده فنی‌های بازار در حال حاضر محدوده مقاومت دلار هرات 61 هزار و 200 تومان تا 61 هزار و 400تومان است و درصورتی‌که بالای آن تثبیت دهد ممکن است به‌تدریج به سمت کانال جدید حرکت خواهد کرد.

 همچنین قیمت درهم نیز امروز با گپ مثبت 250 تومانی راهی بازار شد در نهایت با 16 هزار و 760 تومان بسته شد.

دو نگاه متفاوت در بازار ارز / دلار ارزان می شود؟ 

 اگرچه برخی از دلالان ارزی سعی دارند بر طبل گران شدن دلار بکوبند؛ اما در این میان برخی از کارشناسان اقتصادی باور دارند با فروکش‌کردن سطح تنش‌ها قیمت دلار بازار آزاد بار دیگر کانال 60 هزار تومان را از دست خواهد داد

صعود قیمت دلار و یورو در بازار رسمی 

 فارغ از بازار آزاد، در سمت رسمی بازار هم قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران بر مدار صعود بودند. به‌این‌ترتیب قیمت دلار مبادله‌ای امروز با رشد 108 تومانی به 48 هزار و 345 تومان رسید. قیمت یورو نیز با 556تومان افزایش در حدود 52 هزار و 764 تومان ایستاد.

رکورد ورود پول به صندوق‌های طلا شکست

 از سوی دیگر؛ یکی از اتفاقات مهم امروز میزان ورود پول به صندوق‌های طلا بود. بر همین اساس امروز 403 میلیارد تومان پول به این صندوق‌ها وارد شد که به عبارتی یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

سکه سقف دو ماهه را زد

 همچنین به دنبال نوسانی شدن نرخ ارز، سکه بازان نیز شاهد رشد قیمت انواع سکه بودند؛ قیمت سکه امامی امروز تا سطح 43 میلیون و 700 هزار تومان بالا رفت که در بیش از دو ماه گذشته بالاترین قیمت بوده است.

 قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب 23 میلیون و 800 هزار تومان و 15 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شدند که از 15 تیرماه تاکنون بی‌سابقه بوده است. البته سکه گرمی هم با 7 میلیون و 400 هزار تومان فروخته شد که بالاترین قیمت از 26 فروردین تاکنون است.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان