احتمال یارگیری پزشکیان از مجلس برای چینش کابینه چهاردهم از نگاه عضو فراکسیون مستقلین /هیئت وزیران، جای آزمون و خطا نیست

عضو موسس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی می‌گوید: نام برخی از اعضای فراکسیون مستقلین در کش و قوس تصمیم‌گیری‌ها برای حضور در کابینه مطرح بود اما منتظر تصمیم نهایی آقای رئیس جمهور هستیم.

احتمال یارگیری پزشکیان از مجلس برای چینش کابینه چهاردهم از نگاه عضو فراکسیون مستقلین /هیئت وزیران، جای آزمون و خطا نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کار شورای راهبری در معرفی گزینه‌ها به رئیس جمهوری برای حضور در کابینه به پایان رسیده و گمانه‌زنی‌ها درباره حضور برخی چهره‌ها در دولت چهاردهم پررنگ‌تر شده است. اما آیا پزشکیان برای چینش اعضای کابینه از مجلسی‌ها هم یارگیری می‌کند؟

مجید نصیرپور، عضو موسس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی است که در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید اصل بر این است که نمایندگان در بهارستان باقی بمانند اما با این حال اسامی برخی از اعضای فراکسیون برای حضور در وزارتخانه‌ها مطرح است.

او تاکید دارد که کابینه جای خطا و آزمون نیست و ضمن جوانگرایی باید به تجربه ها هم توجه کرد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مجید نصیرپور، عضو هیئت موسس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

****

*آقای نصیرپور! آقای پزشکیان درباره کابینه پیشنهادی گفتگو و رایزنی با فراکسیون مستقلین داشته اند؟

آقای پزشکیان قبل از کاندیداتوری و انتخابات، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین بوده و او کماکان این ارتباط را قبول دارد، علاقمند است و پیگیر ارتباط با فراکسیون هم بوده و هست، به همین دلیل شورای مرکزی فراکسیون در روزهای اول بعد از انتخابات با پزشکیان دیدار کردند، در چارچوب فعالیت‌ها برای انتخاب هیئت وزیران مذاکراتی اتفاق افتاد، گفتگوهایی شکل گرفت، بعد از آن هم برخی دوستان به دلیل فرصتی که داشتند و یا شرایطی که بوده همیشه مورد مشورت بودند و بعضاً کمک کارگروه‌ها هم کردند و به نظرم می‌آید که همین روند انشالله ادامه پیدا کند.

البته همانطور که خود پزشکیان گفته است، مقید به انتخاب کارگروه‌ها نیست و از جریان‌های مختلف لیست‌هایی را تقاضا و دریافت کرده است و طبیعتاً در ویرایش نهایی اسامی با توجه به جمیع جهات از جمله ملاحظاتی که در مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد وجود خواهد داشت و همین طور سایر موضوعات، حتما لیست نهایی را باید شخصاً اعلام کند و منتظر اعلام اسامی از طرف رئیس جمهوری هستیم.

فکر می‌کنم بعد از اینکه لیست نهایی شود پزشکیان مجدداً با مجلس مشورت می‌کند

*گفته بودید منتظرید رئیس جمهور غیررسمی لیست وزرای پیشنهادی را به نمایندگان هم ارائه کند، تاکنون اسم وزیری به نمایندگان اعلام شده است؟

بنده گفتم این یکی از توقعات ما است و الزامی برای دولت وجود ندارد، ما فکر می‌کنیم اگر این اتفاقات بیافتد فرآیند بررسی صلاحیت‌ها و رأی اعتماد تسهیل خواهد شد، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد هنوز لیست نهایی نشده، فکر می‌کنم بعد از اینکه لیست نهایی شود پزشکیان مجدداً با مجلس مشورت می‌کند چراکه این روزها اسامی افرادی برای حضور در برخی وزراتخانه‌ها مطرح می‌شود که می‌تواند چالش ایجاد کند و طبیعتا هم مجلس و هم رئیس جمهور تلاش خواهند کرد که این چالش اتفاق نیافتد.

لذا فکر می‌کنم وقتی تقریباً اسامی قطعی شود پزشکیان مشورت می‌کند. البته این کار سابقه هم داشته، بهرحال برای اینکه رفت و برگشت اضافه‌ای صورت نگیرد و فرصت خدمتگزاری از دولت گرفته نشود، طبیعتاً خوب است که به حساسیت‌های مجلس هم توجه شود.

نمی‌توانم بگویم حضور چه کسانی در دولت چالش‌برانگیز است

*معرفی چه کسانی به عنوان وزیر درمجلس حساسیت برانگیز خواهد شد؟

اجازه بدهید درباره مصادیق صحبت نکنیم چراکه هنوز قطعی نیست و فقط در حد اخبار است، لذا در مورد افراد اظهارنظر نمی‌کنم.

پزشکیان در مورد معاون پارلمانی بیشتر دقت کند

*برای معاونت پارلمانی افرادی مانند جواد هروی، سید حسین هاشمی، اوحدی و الیاس حضرتی مطرح هستند، آیا در مورد این افراد با فراکسیون مستقلین رایزنی شده است؟

من به لحاظ تجربه شخصی به پزشکیان گفتم که قبل از هیئت وزیران باید معاون پارلمانی خود را انتخاب کند تا جریان‌شناسی، رفتار شناسی و بایدها و نبایدهای رای اعتماد قبل از انتخاب وزرا و معرفی آنها به مجلس انجام شود که متاسفانه تا الان انجام نشده است.

اما حتماً تدبیری در آن است، من راجع به اسامی اظهار نظری نمی‌کننم ولی معتقدم که معاون پارلمانی رئیس جمهور ویژگی‌های عمومی و تخصصی خاص خود را دارد که باید به آن توجه شود. فردی که به عنوان معاونت پارلمانی انتخاب می‌شود از نظر فکری باید جزو نزدیک‌ترین افراد به رئیس جمهور باشد، گفتمان این فرد باید گفتمان رئیس جمهور باشد و شناخت از مجلس و توانایی ارائه راهبردهای مناسب برای ارتباط دقیق و موثر در طول دوره دولت و مجلس از جمله ویژگی‌هایی است که معاون پارلمانی رئیس جمهور حتما باید احراز کند و داشته باشد چراکه کار معاون پارلمانی منحصر به رای اعتماد نیست بلکه از فردای رأی اعتماد طرح‌ها، لوایح، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و دولت و مجلس ردوبدل می شود، بنابراین اگر فردی که انتخاب شود کاراکتر لازم را برای این کار نداشته باشد، حتما دولت با مشکل مواجه می‌شود. لذا توقع این است که پزشکیان با توجه به تجربه وزرات و نمایندگی که دارد، در مورد معاون پارلمانی هم دقت لازم را داشته باشد.

راهبرد پزشکیان این است که نمایندگان در مجلس بمانند

*امکان دارد مانند دولت سیزدهم که تعدادی از نمایندگان به دولت رفتند، چنین شرایطی را در دولت چهاردهم هم شاهد باشیم؟

به نظرم دولت و آقای رئیس جمهور راهبردی را اتخاذ کردند که دوستان مجلس در مجلس باشند که بتوانند هم‌افزایی بیشتری را تولید کننند و اگر این دو دیدگاه بر دولت حاکم باشد، قاعدتاً دوستان در مجلس می‌مانند و برای سمت‌هایی که در دولت وجود دارد از عزیزان دیگر استفاده شود.

*این پرسش از این جهت مطرح می‌شود که شنیده می‌شود حسین‌زاده از جمله نمایندگان مجلس است که به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت راه مطرح است...

شاید جزو گزینه‌ها باشد، بنده خبر موثقی ندارم.

*اطلاع دارید به دیگر اعضای فراکسیون پیشنهادی شده است یا نه؟

برخی از دوستان در کش و قوس تصمیم‌گیری‌ها مطرح بودند اما منتظر تصمیم نهایی آقای رئیس جمهور هستیم. عرض کردم ملاحظاتی مبنی بر ماندن نمایندگان در مجلس وجود دارد اگر این ملاحظه نباشد حتما برخی از دوستان در تراز وزارتخانه‌ها هستند و می‎توانند در آنجا انجام وظیفه کنند.

*چه کسانی و برای کدام وزارتخانه‌ها؟

از من اسم نپرسید لطفاً.

هیئت وزیرانی که می‌خواهند برای 85 میلیون ایرانی تصمیم بگیرند نباید کار را با آزمون و خطا پیش ببرند

*آقای پزشکیان و شورای راهبری قبل از این گفته بودند که 60 درصد اعضای کابینه زیر 50 سال خواهند بود اما در حال حاضر اسامی که برای وزارتخانه‌ها مطرح هستند و یا در دولت منصوب شدند، بالای 60 سال هستند...

کابینه دو بخش دارد، یک بخش معاونین هستند که شرایط آنها با وزرا فرق می‌کند. بخش دوم وزرا هستند و به نظر می‌آید چارچوب زیر 50 سال که برای انتخاب هیئت وزیران تعیین کردند بودند، امتیاز قابل توجهی داشت. لذا امیدوار هستم که این جوانگرایی در وزرا و سایر معاونین که هنوز انتخاب نشدند، اتفاق بیافتد.

تا الان فقط معاونانی انتخاب شدند که اقتضائاً باید افراد با تجربه‌ای باشند که لزوماً از مرز 50 عبور می‌کنند و مخصوصاً معاون اول که به نظرم انتخاب بسیار دقیق و کاربردی بود، چراکه عارف تجربه مجلس و دولت را دارد و نقش معاون اول هم صرف نظر از همه مسئولیت‌های اداری که دارد به عنوان حکم میان دستگاه‌های اجرایی ایفای نقش می‌کند که این اقتضائاً سن فرد منتخب را بالاتر می‌برد.

اما در کابینه امکان جوانگرایی وجود دارد البته شخصاً معتقد هستم که هیئت وزیران، جای آزمون و خطا نیست و ما نباید کسی را به آنجا بیاوریم که کار یاد بگیرد، همه افرادی که در هیئت وزیران و هیئت دولت سمت می‌گیرند بایداز پختگی، تجربه، دانش و تخصص در اعلاترین درجه برخوردار باشند، اگر از افراد جوان‌تر فردی باشد که چنین ویژگی‌هایی داشته باشد، نعم‌المطلوب اما اگر چنین افرادی نباشند، نباید به صرف جوانگرایی عنصر تجربه و دانش را نادیده بگیریم و هیئت وزیرانی که می‌خواهند 85 میلیون ایرانی تصمیم بگیرند را با آزمون و خطا کار را پیش ببرند.

البته امیدوارم از سرمایه‌های انسانی که در کشور وجود دارد، تجربه در تراز وزارت را دارند، دانش لازم را دارند و اعتماد به نفس لازم را برای ایفای وظایف خود را دارند، پزشکیان انتخاب کند.

*البته افرادی مانند میدری، بندپی و کیخا برای حضور در کابینه مطرح هستند...

اینها  افرادی با تجربه‌ای هستند، امیدوارم مسئولیت‌های قابل توجهی به آنها واگذار شود که بتوانند ایفای وظیفه کنند.

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان