۱۷۶ بیمار هموفیلی در کردستان تحت پوشش خدمات رایگان درمانی

مسئول بیماران‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: استان کردستان هم اکنون ۱۷۶ بیمار مبتلا به هموفیلی دارد که تحت پوشش خدمات درمانی رایگان قرار دار

176 بیمار هموفیلی در کردستان تحت پوشش خدمات رایگان درمانی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، لیلا قنبری مسئول بیماران‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام این خبر اظهار کرد: تعداد کل بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده که تحت عنوان هموفیلی مطرح می شوند در کشور 13 هزار و 250 نفر و در استان کردستان 176 بیمار هستند.

وی با اشاره به اینکه 1.3 درصد از بیماران هموفیلی کشور به استان کردستان اختصاص دارد، افزود: شهرستان سنندج با 94 بیمار بیشترین آمار و شهرستان بانه با 4 بیمار کمترین آمار را به خود اختصاص می دهد، شهرستان های دهگلان، دیواندره و سروآباد بیمار هموفیلی ثبت شده، ندارند.

قنبری بیان کرد: تعداد بیماران هموفیلی به تفکیک نوع کمبود فاکتور انعقادی شامل تعداد بیماران هموفیلی A) ( 78 نفر ، بیماران هموفیلی(B)12 نفر، فون ویلبراند 30 نفر، کمبود فاکتور (5) 8 نفر، کمبود فاکتور(7) 28 نفر، کمبود فاکتور (10) 2 نفر، کمبود فاکتور (11) 7 نفر، کمبود فاکتور(13) 2 نفر، کمبود فیبرینوژن 3 نفر، گلانزمن 6 نفر هستند.

وی به تعداد بیماران بر اساس سطح فاکتور پرداخت و گفت: 94بیمار سطح شدید کمتر از 1درصد، 32 بیمار سطح متوسط 5 درصد و 50 بیمار با سطح اختلال خفیف بالاتر از 5درصد شناسایی و ثبت شده اند.

خدمات ارائه شده به بیماران هموفیلی در کردستان

مسئول بیماران‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: بیماران هموفیلی در استان از خدمات متنوع و کاملا رایگان بهره مند هستند این خدمات شامل تامین رایگان فاکتورهای انعقادی، انجام آزمایشات تخصصی، ویزیت پزشکان متخصص و فوق تخصص، فیزیوتراپی، کاردرمانی و خدمات دندانپزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: تمام بیماران هموفیلی، کمتر از 15 سال سن تحت درمان پروفیلاکسی قرار دارند و در مرداد ماه امسال نیز درمان پروفیلاکسی با ابلاغ وزارت متبوع برای بیماران بالای 15 سال سن که متقاضی دریافت فرآورده انعقادی طولانی اثر هستند آغاز شده است.

مسئول بیماران‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کردستان، یکی از اقدامات دانشگاه را دایر بودن کلینیک مراقبت مفصلی با حضور ارتوپد حاذق و دوره دیده در کلینیک ویژه شهرستان سنندج عنوان کرد و گفت: در سال 1402 بیش از 13 هزار عدد فاکتور انعقادی به صورت رایگان برای بیماران توزیع شده است.

قنبری افزود: همچنین تمامی آزمایشات مرتبط با بیماری بر اساس بسته خدمتی وزارت متبوع به صورت رایگان در مراکز درمانی دولتی دانشگاه انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه درمان به موقع و مناسب بیماران هموفیلی بسیار مهم است، ادامه داد: با درمان مناسب، این بیماران می توانند زندگی عادی و فعالی داشته باشند.

مسئول بیماران‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کردستان، یادآور شد: با ارائه این خدمات، دانشگاه علوم پزشکی کردستان تلاش می کند که کیفیت زندگی بیماران هموفیلی را بهبود بخشد و آن‌ها را به جامعه فعال بازگرداند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان