ثبت اختراع و تولید نمونه‌ آزمایشگاهی چهار محصول دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی استان سمنان

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از دستیابی به دانش فنی، ثبت اختراع و تولید نمونه‌های آزمایشگاهی چهار محصول دانش‌بنیان در یک سال اخیر در جهاد دانشگاهی استان خبر داد.

ثبت اختراع و تولید نمونه‌ آزمایشگاهی چهار محصول دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی استان سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،علی منصفی‌راد امروز (13 مرداد ماه) در آستانه سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، در نشستی با اصحاب رسانه، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های یک ساله این نهاد، اظهار کرد: از 16 مرداد ماه سال گذشته تا مرداد ماه امسال، طرح‌های متعددی در جهاد دانشگاهی استان اجرایی شده است.

وی از تولید نمونه آزمایشگاهی و ثبت اختراع چهار محصول در این نهاد خبر داد و گفت: سه محصول از این چهار محصول دانش‌بنیان، در حوزه معدن و بر پایه مواد معدنی‌ است که از مزیت‌های نسبی استان محسوب می‌شود.

او از تولید اولین کود هفت‌ جزیی کشور توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان خبر داد و افزود: این محصول جدید از شش جزء معدنی و یک جزء آلی تشکیل شده است.

منصفی‌راد با بیان اینکه فرآیند ثبت اختراع طرح انجام شده است، بیان کرد: یک جزء از هفت جزء این کود حیوانی و شش جزء دیگر آن که مواد معدنی است، همگی در معادن استان به وفور وجود دارند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با بیان اینکه این کود، جایگزین کودهای شیمیایی‌ است، ادامه داد: در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای این محصول هستیم و پیش‌بینی می شود تا پایان سال، زمینه ایجاد خط تولید آن در استان فراهم شود.

وی از مالچ معدنی به‌عنوان دیگر محصول دانش‌بنیان این نهاد نام برد و اظهار کرد: این محصول که زیست‌سازگار با محیط‌ زیست و با هدف مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور تولید شده در آخرین سفر وزیر کشور به استان سمنان به‌طور رسمی رونمایی شد.

منصفی‌راد از این محصول به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان کم‌نظیر در جهان نام برد و ادامه داد: مالچ معدنی برای مقابله با ریزگردها و آلاینده‌ها و گرد و غبار که بخش‌های وسیعی از کشور در تابستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تولید شده است. این مالچ یک محصول کاملاً ارگانیک و بر پایه مواد معدنی است که توانایی بهبود پوشش گیاهی در مناطق کویری و بیابانی را دارد.

وی با بیان اینکه این محصول دانش‌پایه، اثرگذاری بالایی در تثبیت خاک و کنترل ریزگردها دارد، افزود: با توجه به اینکه تخصیص اعتبار به طرح‌های مرتبط با مالچ‌های نفتی ممنوع شده، زمینه برای سرمایه‌گذار بهتر برای این محصول بیش از پیش فراهم شده است.

او با اشاره به لزوم پاس ضابطه‌ موسوم به ضابطه 783 گفت: حدوداً 50 درصد فرآیندهای لازم برای اخذ مجوزهای لازم در این بخش انجام شده است. با توجه به اینکه مدیریت بحران و وزارت کشور استقبال خوبی از این محصول داشتند، امید می‌رود در دولت جدید نیز از تولید این محصول حمایت و پشتیبانی لازم انجام شود.

منصفی‌راد از تولید یک خوراک دام توسط محققان جهاد دانشگاهی خبر داد و افزود: نمونه‌های آزمایشگاهی این محصول که هم به‌عنوان نهاده دامی و هم به‌عنوان یک داروی مکمل دامی عمل می‌کند نیز تولید شده است.

ثبت اختراع و تولید نمونه‌ آزمایشگاهی چهار محصول دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی استان سمنان

***ثبت اختراع و تولید نمونه‌ آزمایشگاهی چهار محصول دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی استان سمنان

وی از طرح فرآوری پوست سبز پسته و تولید خوراک دام به‌عنوان یکی از نیازهای واقعی کشور نام برد و گفت: بیش از 15 هزار تن پوست سبز پسته در دامغان به‌صورت دورریز وجود دارد که این محصول جدید به‌عنوان تکمیل زنجیره ارزش پسته، با استفاده از آن تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان ادامه داد: قرار است به محض دریافت همه تاییدیه‌های قانونی، خط تولید این محصول با همکاری جهاد کشاورزی یا دیگر سرمایه‌گذاران ایجاد شود. البته جهاد دانشگاهی استان اصراری به ایجاد خط تولید ندارد و آمادگی دارد همه محصولات را با مشارکت بخش خصوصی تولید کند.

او با اشاره به رونمایی از محصول جدید دیگر این دستگاه پژوهشی با عنوان نانوکامپوزیت بایومیمتیک (زیست الهام) بر پایه گرافن به‌عنوان ماده اولیه برای تولید تاندون، گفت: طرح اولیه این محصول دانش‌بنیان و بین‌المللی با همکاری پروفسور سیف‌علیان، دانشمند برتر حوزه پزشکی بازساختی جهان که از دانشمندان بومی استان و مقیم کشور انگلستان است، تهیه و نمونه‌های آزمایشگاهی ماده اولیه آن تولید شده است.

وی با بیان اینکه تنها دو - سه محصول مشابه این محصول در کشورهایی مانند آلمان، کانادا و آمریکا وجود دارد، اظهار کرد: محصول مشابه عمدتاً زیست‌سازگار نیست؛ اما محصول تولیدی ما کاملاً زیست‌سازگار است و هیچ آسیبی برای انسان ندارد.

***ثبت 200 قرارداد ذخیره‌سازی خون بند ناف در مدت یک سال در استان سمنان

منصفی‌راد با بیان اینکه این محصول در سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان مورد توجه قرار گرفت، افزود: یک مصوبه 18 میلیارد تومانی در این سفر برای اجرای طرح مصوب شد که امید می‌رود در دولت جدید نیز همین رویکرد تداوم یابد.

وی با اشاره به تلاش معاون علمی رئیس جمهوری برای استفاده از ظرفیت دانشمندان ایرانی خارج از کشور، گفت: در قالب طرح ملی کانکت، دو طرح جهاد دانشگاهی استان با اعتباری دو میلیارد تومانی مصوب شد که نتیجه آن، بهره‌گیری از ظرفیت دکتر خادمیان و پرفسور سیف‌علیان، دو دانشمند هم‌استانی مقیم فرانسه و انگلستان بوده است.

وی با اشاره به خدمات‌دهی جهاد دانشگاهی استان در حوزه ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان، اضافه کرد: با تلاش همکاران جهاد دانشگاهی در یک سال گذشته، بالغ بر 200 قرارداد ذخیره‌سازی خون بند ناف در استان سمنان بسته شده است.

***آموزش‌های مهارتی به 12 هزار فراگیر و 6000 سرباز در استان

منصفی‌راد با اشاره به فعالیت دفاتر ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان در استان، بیان کرد: در حال حاضر این دفاتر در سه شهرستان سمنان، شاهرود و دامغان راه‌اندازی شده است. همچنین دفتر شهرستان گرمسار نیز به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از ارائه آموزش‌های مهارتی به بالغ بر 12 هزار فراگیر در سال 1402 خبر داد و گفت: عمده این آموزش‌ها، به اشتغال در استان انجامیده است.

ثبت اختراع و تولید نمونه‌ آزمایشگاهی چهار محصول دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی استان سمنان

***ثبت اختراع و تولید نمونه‌ آزمایشگاهی چهار محصول دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی استان سمنان

وی با اشاره به طرح آموزش سرباز مهارت در این استان، اظهار کرد: در قالب این طرح بالغ بر 6000 سرباز با همکاری جهاد دانشگاهی استان و مرکز پدافند هوایی در استان آموزش دیدند. شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها، آموزش مهارت‌های عمومی اشتغال و کارآفرینی و مهارت‌های عمومی زندگی و ... را فرا می‌گیرند.

منصفی‌راد از راه‌اندازی نخستین مرکز مشاوره کارآفرینی و اشتغال جوانان کشور در جهاد دانشگاهی استان سمنان خبر داد و گفت: این مرکز با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان راه‌اندازی شده است. این مرکز در واقع، با هدف ارائه خدمات جامع مشاوره، کارآفرینی و اشتغال در استان راه‌اندازی شده است.

***اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت 150 میلیون تومانی به فراگیران جهاد دانشگاهی

وی از تلاش برای اشتغال‌پذیری و کارآفرینی جوانان در مرکز مشاوره کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی استان خبر داد و اظهار کرد: آشنایی با فرآیند راه‌اندازی کسب و کارها، چگونگی ایجاد اشتغال پایدار و ... از رویکردهای مرکز مشاوره کارآفرینی و اشتغال جوانان استان سمنان است.

او از اعطای تسهیلات اشتغالزایی به فراگیران جهاد دانشگاهی استان خبر داد و گفت: به آن دسته از فراگیران که به اشتغالزایی می‌پردازند 150 میلیون تومان وام کم‌بهره داده می‌شود.

منصفی‌راد با بیان اینکه قبلاً حمایت تسهیلاتی از این آموزش‌ها نمی‌شد، افزود: امسال 30 میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص یافته است که امید می‌رود جوانان جویای کار استان از این ظرفیت و فرصت استفاده کنند و با شرکت در دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی استان از این فرصت بهره ببرند.

ثبت اختراع و تولید نمونه‌ آزمایشگاهی چهار محصول دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی استان سمنان

***برپایی 16 آزمون استخدامی در سمنان

وی همچنین از برپایی 16 آزمون استخدامی در استان در یک سال گذشته خبر داد و گفت: بالغ بر 10 هزار و 300 نفر در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند. این آزمون‌ها زمینه استخدام 1373 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان سمنان را فراهم کرده است.

منصفی‌راد با اشاره به لغو آزمون جمعه قبل، اضافه کرد: این آزمون با توجه به تغییر و تحولات در مدیریت اجرایی کشور لغو شد؛ اما آزمون جایگزین آن حتماً در یک ماه آینده برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان