میرمحمد صادقی: دولت وفاق ملی به معنای حضور اصلاح طلبان و اصولگرایان در دولت نیست /مجلس به سمت سهم خواهی از دولت نرود

میرمحمد صادقی با اشاره به انتصابات اخیر مسعود پزشکیان گفت: این انتصاباتی که صورت گرفته مجموعا افرادی انتخابات شدند که توانایی انجام دادن کار را دارند. اگر آن دوتا مسئله جوان گرایی و جناح بندی را کنار بگذاریم، این افراد توانایی و توامندی کار را دارند.

میرمحمد صادقی: دولت وفاق ملی به معنای حضور اصلاح طلبان و اصولگرایان در دولت نیست /مجلس به سمت سهم خواهی از دولت نرود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود پزشکیان که این روزها مشغول بررسی وزرا و معاونان کابینه خود است، نام دولت چهاردهم را «دولت وفاق ملی» نامید.

او در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به نام دولت خود اینطور نوشت: «معتقد به توافق در داخل و تعامل با دنیا هستیم. وفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است. مردم ما در انتخابات چیزی جز این نخواستند. جهان نیازمند بهره برداری از این فرصت کم نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح طلب و عزتمند است. باید به مردم ایران، زنان، جوانان و قومیت‌ها به عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم آن‌ها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات کشور ارایه دهند. باید فرصت حضور مشارکت برای کسانی که تا کنون در حاشیه‌ بوده‌اند فراهم کنیم.»

در همین راستا، حسین میرمحمد صادقی، معاون اسبق قوانین مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره شاخص‌های تشکیل دولت وفاق ملی بیان کرد: آنچه که در رابطه با وزرای دولت یا هر مسئولیتی که اشخاص در دولت می‌گیرند؛ مطرح است بحث کارآمدی است. مهم این است که افرادی که در دولت حضور دارند کارآمد بوده و تخصص لازم را داشته باشند. به نظر من من مسئله سن یا وابستگی جناحی نباید مطرح باشد.

وی ادامه داد: گاهی مسائلی مانند جوانگرایی مطرح می‌شود اما ممکن است فردی کارآمد بوده و تجربه داشته باشد، چرا نباید از او استفاده کنیم؛ گاهی هم یک فردی جوان است اما تخصص لازم را ندارد. با این اگر جوانی دارای تخصص باشد باید از او در دولت استفاده شود. 

حضور اصلاح‌طلب و اصولگرایان در دولت به معنی دولت وفاق ملی نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت وفاق ملی به این معنی است که از همه جریان‌ها در دولت حضور داشته باشند یا باید افراد هم فکر باشند، گفت: درباره جناح‌ها باید گفت اینکه کابینه از جناح‌های مختلف تشکیل شود و افرادی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در آن حضور داشته باشند به معنای وفاق ملی نیست. وفاق ملی یعنی افرادی در کابینه حضور داشته باشند که منافع ملی برای آنان در اولویت اول باشد و براساس آن  تصمیم بگیرند؛ همچنین انگیزه لازم برای انجام کار را داشته باشند و امیدوارم این معیار برای تقسیم مسئولیت‌ها مورد توجه رئیس جمهور قرار بگیرد.

این حقوقدان با اشاره به انتصابات اخیر مسعود پزشکیان هم گفت: این انتصاباتی که صورت گرفته مجموعا افرادی انتخابات شدند که توانایی انجام دادن کار را دارند. اگر آن دوتا مسئله جوان گرایی و جناح بندی را کنار بگذاریم، این افراد توانایی و توامندی کار را دارند. 

میرمحمد صادقی با اشاره به گمانه‌زنی‌های صورت گرفته برسر وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم و اینکه آیا حضور آنان در دولت در مسیر تشکیل دولت وفاق ملی است، خاطرنشان کرد: آنچه که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، اسیر شدن در یک‌سری شعارهایی چون جوانگرایی و استفاده از افراد وابسته به جناح‌های مختلف است. من فکر می‌کنم این مسئله کلا جهت‌گیری درستی برای انتخاب افراد نیست که می‌خواهند به کارهای کشور و امور مردم رسیدگی کنند. بنابراین، این بحث‌هایی که مطرح می‌شود تعبیر نادرستی از دولت وفاق ملی دارند و این بحث‌ها نیز در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شوند. 

این حرف که سن کابینه بیشتر از 55 سال باشد، کابینه‌ی خوبی نیست، اشتباه است

معاون اسبق قوانین مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات به میانگین سنی معاونان دولت چهاردهم و تاکید ظریف بر روی میانگین سنی زیر 55 سال، گفت: به هر حال هم تجربه و جوان بودن مهم است ولی نباید به گونه‌ای ارزش‌گذاری کنیم که اگر سن کابینه به 55 سال نرسید این کابینه خوب نیست؛ این نظر درست نیست. من معتقدم کسانی که نگران بودند کابینه پیر و مسن نباشد نگرانی‌هایشان این است که از نسل اول و دوم انقلاب دیگر توجهی به نسل‌های دیگر نداریم و توانایی آنان را در نظر نمی‌گیریم. برخی افراد فکر می‌کنند به صندلی چسبیده‌اند و نمی‌شود از آن جدایشان کرد در حالی که وابستگی به پست بد است و نباید تا لب گور آن را حفظ کرد. 

وی افزود: اگر با بررسی دقیق افرادی انتخاب شوند که توانایی داشته باشد، چه جوان باشند یا نباشند، وقتی منافع ملی را به منافع خود و جناحی اولویت قرار می‌دهند باید آنان را انتخاب کرد و انتخاب درستی هم هستند. همچنین اگر به جوانان توجه کردیم و کارنامه آنان را بررسی کرده و دیدیم که فردی که سن بالاتری دارد از آن جوان توامندی و کارایی بیشتری هم دارد، او را باید انتخاب کنیم حتی اگر سن کابینه بالاتری برود. 

چرا باید مدیری خوب ولو اینکه جوان نباشد را کنار بگذاریم؟

سخنگوی اسبق قوه قضائیه درباره فرارسیدن زمان تجدیدنسل در میان مدیران بیان کرد: اگر فردی به صندلی چسبیده باشد و اجازه ندهد پرونده افراد دیگری را بررسی کنند، اشتباه است اما اگر کارنامه افرادی از نسل‌های مختلف بر اساس توامندی‌هایشان بررسی شود و دیدیم مدیری خوب است ولو اینکه جوان نباشد، چرا باید او را کنار بگذاریم و جوانی را روی کار بیاوریم که توانمندی ندارد؟

وی ادامه داد: من این حرف را که نسل جدیدی از مدیرانی روی کار بیایند که تخصص و توامندی ندارند قبول ندارم اما باید به نسل جدید مدیران توجه کرد و اگر در میان آنان کسانی بودند که توانایی لازم را برای انجام کار داشتند استفاده کرد. 

پزشکیان مقابل سهم‌خواهان مقاومت کند

میرمحمد صادقی درباره فشارها و سهم‌خواهی‌ها از دولت چهاردهم گفت: به هر حال این مقدار فشارها وجود دارد و ممکن است کسانی که به آقای پزشکیان در انتخابات کمک کردند از او انتظاراتی داشته باشند. اما رئیس جمهوری باید از همان اول با آنان اتمام حجت کرده باشد که اگر وظیفه شرعی و ملی شما این است که به من کمک کنید، من قول نمی‌دهم که برای شما در انتصاب کابینه کاری کنم. با این حال سهم‌خواهی‌ها انجام می‌شود اما رئیس جمهوری باید مقاومت کرده و تمرکز خود را روی انتخاب افرادی توانمند بگذارد. 

مجلس هم نباید سهم‌خواهی کند

وی درباره فشارها و سنگ‌اندازی‌ها از سوی مجلس دوازدهم برای رأی اعتماد به وزرا تصریح کرد: مجلس هم نباید سهم‌خواهی کند. ممکن است مجلس به هر دلیلی یا اهدافی بخواهد به صورت جناح‌بندی یا بر اساس سوابق پارلمانی خود عمل کند و به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد ندهد اما همه باید توانمندی و منافع ملی را ملاک کار قرار بدهند. یکی از ایراداتی که در دولت قبل وجود داشت این بود که بیشتر از آنکه به توانمندی افراد توجه شود به هم‌جناحی بودن فکر می‌کردند و ملاک کار بود. این مدل کابینه نمی‌تواند برای حل مشکلات کشور کارآمد باشد. 

27215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان