ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۳۴ به میزبانی عربستان سعودی/ عکس

این کشور قصد دارد ۱۱ استادیوم جدید بسازد و چهار ورزشگاه موجود را بازسازی کند و به این ترتیب با ۱۵ استادیوم به میزبانی بازی‌های ۲۰۳۴ برود. شهرهای میزبان پیشنهادی شامل ریاض، جده، الخبر، أبها و نئوم هستند.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش عصرایران، عربستان سعودی قرار است میزبان جام جهانی فوتبال 2034 باشد و به این منظور قصد دارد 11 استادیوم جدید بسازد و چهار استادیوم موجود را بازسازی کند تا استانداردهای فیفا را برآورده سازد.

فیفا سند رسمی میزبانی عربستان سعودی را منتشر کرده است که در آن چشم‌انداز و استراتژی میزبانی این رویداد جهانی و استادیوم‌های برگزاری این بازی‌ها مشخص شده است. انتظار می‌رود عربستان سعودی به‌عنوان تنها متقاضی جام جهانی، به‌طور رسمی از سوی فیفا به‌عنوان میزبان مسابقات سال 2034 در دسامبر ‏ تأیید شود.

این کشور قصد دارد 11 استادیوم جدید بسازد و چهار ورزشگاه موجود را بازسازی کند و به این ترتیب با 15 استادیوم به میزبانی بازی‌های 2034 برود. شهرهای میزبان پیشنهادی شامل ریاض، جده، الخبر، أبها و نئوم هستند.

استادیوم نئوم، نئوم

مقامات عربستانی در یک ویدئوی تبلیغاتی از استادیوم نئوم NEOM به عنوان بی‌نظیرترین استادیوم در جهان یاد کردند، که به طرز پیچیده‌ای در معماری منطقه هوشمند موسوم به لاین ادغام شده است که بخشی از توسعه گسترده‌تر شهر نئوم است. به گفته مسئولان، طراحی این مرکز مستقیماً از چشم‌انداز آینده‌نگر خود شهر، با عناصر نوآورانه‌ای که نوید مناظر خیره‌کننده و فضایی پویا را می‌دهد، نشأت می‌گیرد.

ساخت بلندپروازانه این استادیوم در چارچوب وسیع‌تری از جاه طلبی‌های گسترده عربستان سعودی برای تغییر شکل اقتصاد خود از طریق برنامه چشم‌انداز 2030 قرار دارد. این ابتکار به دنبال کاهش وابستگی شدید کشور به نفت و تنوع بخشیدن به بخش‌هایی مانند گردشگری، سرگرمی و ورزش است. NEOM یکی از چندین پروژه بزرگ تحت این هدف است که هدف آن تغییر چهره کشور در صحنه جهانی است.

استادیوم نئوم قرار است با بیش از 46 هزار صندلی در شهر خطی نئوم به طول 170 کیلومتر و با ارتفاع 350 متر از سطح زمین ساخته شود. ساخت‌وساز این استادیوم از سال 2027 تا 2032 انجام خواهد شد و پس از پایان بازی‌های جام جهانی محل برگزاری بازی‌های حرفه‌ای و رویدادهای مهم این شهر خواهد بود.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم بین‌المللی ملک سلمان، ریاض

برنامه عربستان سعودی ساخت استادیوم ملک سلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین ورزشگاه این کشور با ظرفیت 92 هزار صندلی است. معماری آن با توپوگرافی و آب‌وهوای محلی سازگار است و برای ایجاد سایه و تهویه طبیعی طراحی شده است. این ورزشگاه در نزدیکی ریاض قرار دارد و در سال 2029 افتتاح خواهد شد تا به استادیوم ملی عربستان تبدیل شود.

ظاهر ورزشگاه از «زمین کوهستانی» و چشم‌انداز پارک مجاور، با دیوارهای سبز و جایگاه‌های صخره‌مانند الهام گرفته شده است. باغ‌های داخلی و یک راهروی پشت بام، منظره‌ای از پارک ملک عبدالعزیز را ارائه می‌دهند.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم شهر ورزشی ملک فهد، ریاض

استادیوم ملک فهد واقع در ریاض با ساختار سقف کششی تشخیص‌پذیر، میزبان تیم ملی فوتبال عربستان است. سقف ورزشگاه توسط ساختارهای سنتی بزرگ سفید حمایت می‌شود که تصویری شبیه چادر بادیه‌نشین‌های سنتی را ایجاد می‌کرد. این استادیوم در سال 1987 ساخته شد، اما در حال حاضر برای بازسازی بسته است تا ظرفیت صندلی‌ها را تا سال 2026 به 92 هزار صندلی افزایش می‌دهد.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم شاهزاده محمدبن‌سلمان، ریاض

طراحی سه‌وجهی استادیوم شاهزاده محمدبن‌سلمان با ظرفیت نزدیک به 47 هزار نفر، چشم‌اندازی بر صخره‌های طویق دارد و با استفاده از صفحه نمایش شیشه‌ای ال‌ای‌دی با پوشش متالیک، تجربه‌ای سه‌بعدی برای بازدیدکنندگان رقم خواهد زد.

دیوار ال‌ای‌دی می‌تواند برای پخش رویدادهای زنده، فیلم‌های با کیفیت بالا و نمایش‌های لیزری نیز مورد استفاده قرار گیرد. پس از جام جهانی 2034، این استادیوم به‌عنوان یک مکان چندکاربری برای ورزش، کنسرت و ورزش‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عین حال موزه المپیک را نیز در خود جای خواهد داد.

تأسیسات نیازمند به انرژی کم و تحت کنترل آب و هوا، دمای مناسبی را در طول سال تضمین می‌کند. دریاچه‌ای زیر استادیوم ساخته شده است که از آب باران پر می‌شود و برای خنک کردن سیستم تهویه مطبوع مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم موربا جدید، ریاض

استادیوم موربای جدید با بیش از 46 هزار صندلی دارای طراحی الهام‌گرفته از پوست درختان بومی اقاقیا است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این استادیوم که در شمال‌غربی ریاض واقع شده است، در سال 2032 افتتاح و پس از جام جهانی، برای برگزاری کنسرت، بازی و غذاخوری در فضای باز استفاده خواهد شد.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم روشن، ریاض

طراحی استادیوم روشن برای پذیرایی از 46 هزار تماشاگر است و ساختارهای هندسی سهموی و زینی‌شکل برای ایجاد سایه، تهویه و تقویت صوت دارد. ساخت این استادیوم جدید واقع در جنوب غربی ریاض، در سال 2028 آغاز و در سال 2032 به روی عموم باز خواهد شد.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

ورزشگاه شاهزاده فیصل‌بن‌فهد، ریاض

طرح جامع پارک ورزشی شاهزاده فیصل‌بن‌فهد در مجاورت خطوط مترو و شبکه اتوبوس‌رانی است که آن را به ریاض متصل می‌کند. استادیوم شاهزاده فیصل‌بن‌فهد به‌عنوان بخشی از این پارک با ظرفیت بیش از 46 هزار تماشاگر طراحی شده است و با الهام از معماری سلمانی، از مواد و مصالح بومی و سیستم‌های کارآمد انرژی در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود تا 2027 تکمیل شود.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

ورزشگاه ریاض جنوبی، ریاض

این استادیوم واقع در جنوب‌غربی ریاض به‌گونه‌ای طراحی شده است که استراتژی‌های مختلفی را برای تطبیق آن با محیط و آب‌وهوای محلی در خود جای دهد و با اتصال به پروژه ریاض سبز، به‌عنوان یک مکان اصلی برای ورزش و رویدادهای اجتماعی پس از جام جهانی 2034 عمل کند. برنامه‌ریزی‌ها شروع ساخت را در 2029 و افتتاح آن را در 2032 پیش‌بینی می‌کند.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم دانشگاه ملک سعود، ریاض

استادیوم 25 هزار نفری دانشگاه ملک سعود یکی از مکان‌هایی است که قرار است به‌طور موقت ظرفیت خود را برای جام جهانی افزایش دهد و تعداد صندلی‌های خود را به 46 هزار عدد برای مسابقات افزایش دهد. پس از پایان این رویداد، ظرفیت آن به 33 هزار نفر بر می‌گردد و در اختیار تیم‌های دانشگاهی و رویدادهای اجتماعی قرار می‌گیرد. پروژه نوسازی این استادیوم در سال 2030 آغاز و در سال 2032 به پایان خواهد رسید.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم شهر ورزشی ملک عبدالله، جده

استادیوم فعلی شهر ورزشی ملک عبدالله در جده، با بیش از 57 هزار صندلی، دارای معماری هندسی متمایزی است و به‌عنوان یک مکان کلیدی برای رویدادهای مهم فوتبال استفاده می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این استادیوم تا سال 2032 مطابق با استانداردهای فیفا و ادغام فناوری‌های جدید بازسازی شود.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم ساحلی القدیه، جده

استادیوم ساحلی القدیه با ظرفیت بیش از 46 هزار صندلی در کنار دریای سرخ در جده ساخته می‌شود و پیش‌بینی می‌شود ساخت آن تا سال 2032 تکمیل شود. این استادیوم پس از جام جهانی 2034 به‌عنوان یک مکان پویا و چندمنظوره برای ورزش، ورزش‌های الکترونیکی، کنسرت‌ها و کنفرانس‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم توسعه مرکزی جده، جده

ساخت استادیوم توسعه مرکزی جده با بیش از 45 هزار صندلی، بر اساس ترکیب عناصر معماری سنتی البلد با فناوری مدرن است. این استادیوم سه‌طبقه یک سقف نیمه‌شفاف و یک سقف داخلی جمع‌شونده دارد و از یک صفحه نمایش ال‌ای‌دی 360 درجه برای پخش رویدادها استفاده می‌کند. ساخت این استادیوم تا سال 2027 به پایان خواهد رسید و پس از جام جهانی 2034، میزبان رویدادهای مختلف از جمله کنفرانس‌ها و کنسرت‌ها خواهد بود.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم شهر اقتصادی ملک عبدالله، جده

طراحی این استادیوم با ظرفیت بیش از 45 هزار نفر از صخره‌های مرجانی دریای سرخ الهام گرفته است و به‌عنوان یک مکان چندمنظوره با هتل‌ها، فضاهایی با کاربری مختلط و یک کلینیک ورزشی خدمت خواهد کرد و پس از جام جهانی نیز میزبان بازی‌های فوتبال، کنسرت‌ها و نمایشگاه‌ها خواهد بود.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

ورزشگاه آرامکو، الخبر

ورزشگاه در حال ساخت آرامکو که در شمال الخبر قرار دارد، در سال 2026 به ساخت خود پایان می‌دهد تا میزبان 46 هزار تماشاگر در جام ملت‌های آسیا 2027 باشد. برای هماهنگی با گرداب‌هایی که در سواحل عربستان سعودی وجود دارد، این استادیوم با سقف‌هایی به شکل بادبان‌های گردابی پوشیده خواهد شد.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

استادیوم دانشگاه ملک خالد، أبها

بازسازی استادیوم دانشگاه ملک خالد که در حال حاضر 22 هزار نفر گنجایش دارد، برای افزایش ظرفیت به بیش از 45 هزار نفر انجام خواهد شد که شامل افزودن یک ایستگاه جدید و زیرساخت‌های مدرن با حفظ ویژگی‌های تاریخی آن است.

ویژگی ورزشگاه‌های جام جهانی 2034 به میزبانی عربستان سعودی

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان