تصویب طرح انتقال آب دریا با حمایت رئیس جمهور شهید/ احیای زاینده رود تا سال آینده

استاندار اصفهان با بیان اینکه طرح انتقال آب دریا به اصفهان با رویکرد شجاعانه شهید رئیسی تصویب شد، گفت: افق ما برای اتمام این پروژه در اصفهان به شرط حفظ شتاب اجرای آن تا شهریور سال آینده است.

تصویب طرح انتقال آب دریا با حمایت رئیس جمهور شهید/ احیای زاینده رود تا سال آینده

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، سید رضا مرتضوی در نشست آیین تجلیل از خبرنگاران، با بیان اینکه یک انباشته تجربه تاریخی در کشور، در دولت دوازدهم شرکتی برای انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان تأسیس شده بود. اظهار کرد: این کار طی 45 سال گذشته در همه دولت‌ها به نحوی پیگیری شده بود و با ارائه مطالعات انجام شده به ما، جلسات مرتبط برگزار و ضمن مشورت با مشاورین و متخصصان، نگرانی‌های مخالفان طرح در تهران حل شد.

وی با اشاره به اینکه کدر بودن آب، میزان گنجایش آبگیر مورد نظر و مسائل پدافندی از جمله چالش‌ها بود از این رو بنا شد در دولت سیزدهم مطالعات جدیدی با هدف تأمین آب استان از دریای جنوب دنبال شود، گفت: در نتیجه این بررسی ها به مکانی از دریای عمان رسیدیم که دارای بهترین ویژگی ها برای انتقال به استان بود.

شتاب اجرای پروژه‌های تأمین آب استان بی‌سابقه است

استاندار اصفهان عنوان کرد: با مطالعات بسیار هشت ماهه که در این دولت انجام شد، قرار شد که انتقال آب از دریای عمان اجرا شود که مسیر آبی جدیدی را به فلات مرکزی انتقال دهد.

وی اضافه کرد:  در اجرای این پروژه  باوجود آنکه خط انتقال یزد به طول 380 کیلومتر 10 سال (1390 تا 1400) طول کشیده بود و همین مسئله و تأمین اعتبارات، موجب نگرانی و عدم موافقت برخی دولتمردان شده بود، خط انتقال آب در اصفهان به طول هزار کیلومتر، با حمایت رئیس‌جمهور شهید، فاصله دو برابری خط یزد را تنها در دو سال طی کرد و  امروز ما در کیلومتر 760 پروژه هستیم.

مرتضوی تاکید کرد: سال گذشته فاز دوم (سه راهی سیرجان به سمت سیریک) با حضور شهید رئیسی آغاز شد و امروز پروژه با سرعت فوق‌العاده‌ای در حال اجرا است. بنابراین طرحی که طبق برآوردها حداقل 11 سال اجرای آن به طول می‌انجامید ظرف یک سال و نیم گذشته 760 کیلومتر از مسیر هزار کیلومتری آن با آبگیر اختصاصی لوله گذاری شده است.

حمایت مستقیم شهید رئیسی از پروژه های احیای زاینده رود

وی بیان کرد: رئیس جمهور شهید تأکید ویژه‌ای بر احیای کامل زاینده رود داشت. بر همین اساس هم پروژه های آب اصفهان با وجود برخی تردیدها در بدنه دولت، مورد حمایت مستقیم شخص آیت الله رئیسی بود به طوری که بدون حمایت ایشان به‌طور یقین با بن بست مواجه می شدیم.

استاندار اصفهان گفت:  تلاش ما این بود که این پروژه انتقال آب پیش از پایان دولت اول شهید رئیسی به پایان برسد،  اگر به دلیل شهادت شهید رئیسی دولت سیزدهم پایان نمی‌یافت، این پروژه در همین دولت تکمیل می‌شد.

وی افزود: شتاب اجرای پروژه‌های تأمین آب استان اعجاز بی‌سابقه‌ای است که در دولت سیزدهم رقم خورده است و این مهم نیز به دلیل همبستگی بسیار افراد و سازمان‌های دخیل در پروژه اتفاق افتاد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه طرح انتقال آب دریا به اصفهان با رویکرد شجاعانه شهید رئیسی تصویب شد، اظهار کرد: افق ما برای اتمام این پروژه به شرط حفظ شتاب اجرای آن تا شهریور سال آینده است، امیدوارم با درایت و برنامه‌ریزی تیم مدیریت استان در دولت آینده، این پروژه همانند گذشته روی میز ریاست جمهوری باقی بماند و در زمان مقرر محقق شود.

مرتضوی تصریح کرد:  محور بسیاری از مشکلات استان نبود جریان دائمی رودخانه زاینده‌رود است که با برقراری آن مشکلات کشاورزان، آلودگی هوا و تهدید انتشار ریزگردهای تالاب گاوخونی رفع خواهد شد.

احیای تالاب گاوخونی و رفع کانون های گرد و غبار

وی اضافه کرد: برای گرفتار نشدن در اَبَر چالش‌های محیط زیستی، پیگیری پروژه‌های تأمین آب استان و اجرای آن‌ها ضروری است. همه طرح‌های در دست کار، پیوست مثبت زیست‌محیطی دارند و هیچ یک در مناطق حفاظت شده محیط زیست نیستند.

استاندار اصفهان تصریح کرد:  اجرای پروژه‌های تامین آب استان و احیای زاینده رود، تالاب گاوخونی را هم احیا و رفع علت اصلی ریزگردها یعنی خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی از اَبَرچالش‌های محیط زیستی جلوگیری می کند.

استاندار اصفهان نوید داد: با اجرای پروژه‌های تأمین آب اصفهان و وارد مدار شدن سامانه شهید رئیسی (آب‌های جنوب استان) در بهار سال آینده و با مجموعه اقداماتی که در کوهرنگ انجام می‌شود 600 میلیون متر مکعب آب وارد آبخوان خواهد شد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان