آیین بزرگداشت روز خبرنگار در سمنان

آیین بزرگداشت روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به ویژه شهید محمود صارمی سه شنبه شب با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان و استاندار سمنان برگزار شد.

آیین بزرگداشت روز خبرنگار در سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،این آیین با حضوربیش از صد نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه ای شهرستانهای مختلف استان سمنان در سالن اجتماعات اداره کل امور مالیاتی استان برگزار شد.

در این مراسم شوشتری، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان، حمیدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان، بهرامی فرماندار شهرستان سمنان، مشاورین استاندار، جمعی از مدیران کل ستادی و اجرایی استان سمنان نیز حضور داشتند.

***بیمه و خدمات درمانی خبرنگاران استان سمنان پیگیری می‌شود

استاندار سمنان با اشاره به مشکلات صنفی خبرنگاران گفت: مسائلی مانند بیمه و خدمات درمانی خبرنگاران استان که از سوی فعالان این صنف مطرح شد، مورد پیگیری قرار می گیرد.

سید محمد رضا هاشمی با اشاره به صحبت‌های نمایندگان خبرنگاران شهرستان‌های استان بیان کرد: برخی مسائل صنفی از سوی خبرنگاران استان سمنان بیان شده که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استاندار سمنان همچنین گفت: آمادگی داریم تا در بحث مسکن خبرنگاران، برای افرادی که دارای فرم «ج» سبز بوده و واجد شرایط هستند، تأمین زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن انجام گیرد.

هاشمی با بیان اینکه ارتباط با مدیران و مجموعه‌های دولتی و پاسخگویی مسئولان استان سمنان دیگر موضوعی است که از سوی خبرنگاران مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: خبرنگاران استان تقاضای برگزاری نشست‌های خبری از سوی مدیران دارند که باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه موارد و مباحث مطرح شده توسط خبرنگاران در خصوص کارت خبرنگاری و مسائل صنفی خبرنگاران به خصوص در شهرستان‌های استان باید مورد بررسی قرار گیرد، افزود: در حد مقدورات رسیدگی‌هایی را در این زمینه صورت می‌دهیم.

استاندار سمنان همچنین بیان کرد: ضروری است تا از همراهی و همکاری اصحاب رسانه و قلم در برگزاری هرچه بهتر انتخابات‌های برگزار شده در سایه امنیت و سلامت و همچنین اصل بی طرفی و تحقق مشارکت حداکثری، تقدیر و تشکر داشته باشم.

هاشمی در خاتمه ضمن قدردانی از خبرنگاران در بازتاب عملکرد دولت‌ها بیان کرد: در راستای پیشبرد امور و برنامه‌ها، اهداف و سیاست‌های استان، در کارگروه‌های مرتبط با اداره کل فرهنگ و ارشاد، از افراد خبرنگار و اصحاب رسانه و قلم متخصص استفاده خواهیم کرد.

آیین بزرگداشت روز خبرنگار در سمنان

***خبرنگاران پیوند دهنده بین مردم و مسئولان هستند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان خبرنگاران را پیوند بین مردم و مسئولان دانست و گفت: ابلاغ مطالبات افکار عمومی از اقدامات خوب خبرنگاران و رسانه‌ها است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی بیان کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه پیوند بین مردم و مسئولان محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران مطالبات افکار عمومی را رصد و منعکس می‌کنند، افزود: بسیار اوقات شاهد هستیم که مطرح کردن مشکلات یک صنف یا محله توسط خبرنگاران به رفع فوری آن مشکلات منجر شده است.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه خبرنگاران در واقع نیازمندی‌های عمومی را مورد رصد و اعلام قرار می‌دهند تا رسیدگی شود، تاکید کرد: اینکه یک خبرنگار مسئولان را وادار به پیگیری مطالبات عمومی می‌کند جای خرسندی دارد.

مطیعی با بیان اینکه جامعه خبری خوبی در استان سمنان وجود دارد و خبرنگاران با صلابت عمل می‌کنند، گفت: رسالت و وظیفه خطیر خبرنگاران بیان مطالبات عمومی اقشار مختلف است.

وی با اشاره به صحبت‌های نمایندگان خبرنگاران از شهرستان‌های مختلف که به مشکلات خبرنگاران اشاره کرده بودند، گفت: قدردان تلاش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه هستیم و از مسئولان می‌خواهیم که در راستای رفع مشکلات خبرنگاران گام‌های اساسی بردارند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه خبرنگاران در کنار مطالبه گری، مقوله مهم در راستای تقویت وحدت ملی نیز تلاش می‌کنند، گفت: تلاش در راستای همگرایی موضوعاتی بود که در حادثه شهادت شهید جمهوری و انتخابات و … مشاهده کردیم که بار بخشی از آن بر دوش رسانه‌ها بود.

مطیعی افزود: از خبرنگاران هوشیار استان سمنان می‌خواهیم همچون گذشته مطالبه‌گری و گره‌گشایی از مشکلات مردم گام بردارند.

آیین بزرگداشت روز خبرنگار در سمنان

***تاکید بر مشارکت و حضور خبرنگاران در برگزاری یادواره های شهدا و نیز کمک به صرفه جویی انرژی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم بر مشارکت و حضور خبرنگاران در برگزاری یادواره های شهدا و نیز کمک به صرفه جویی انرژی در استان تاکید کرد.

فرشید فلاح گفت: امسال با مشارکت خبرنگاران، خانه مطبوعات، انجمن خبرنگاران و شورای اطلاع رسانی این مراسم برگزار شده است.

وی، برگزاری متمرکز روز خبرنگار را با هدف نشست صمیمی خبرنگاران با هم را از اهداف این مراسم بیان کرد و اظهار داشت: تقویت و رونق دوباره همدلی و هم زبانی بین جامعه رسانه ای را از دیگر اهداف برگزاری آیین بزرگداشت روز خبرنگار به صورت متمرکز بوده است.

فلاح، با تشکر از همراهی استاندار سمنان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و خزانه استان گفت: برای اولین بار هدیه روز خبرنگار امسال قبل از روز خبرنگار تامین و به حساب خبرنگاران واریز شده است که این امر جای تقدیر و سپاس دارد.

وی، همچنین از همراهی معاونت سیاسی امنیتی استانداری، اداره کل امور مالیاتی، اداره کل امور اقتصاد و دارایی، سازمان همیاری شهرداری های استان، جهاد دانشگاهی استان، اداره کل مخابرات قدردانی کرد و گفت: این ارگانها به سهم خود بخشی از این آیین را بر عهده گرفتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از خبرنگاران خواست تا در یادواره های شهدای استان را که در قالب کنگره شهیدان برگزاری می شود و نیز کمک به توسعه فرهنگ صرفه جویی در مصرف انرژی را با توجه به شایط خاص آن مشارکت فعال داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با گرامیداشت یاد شهیدان به ویژه شهید قاسم سلیمانی، شهید هنیه و نیز شهدای خبرنگار از تلاش فعالان رسانه ای و خبرنگاران در عرصه های مختلف قدردانی کرد.

وی همچنین از برخی دستگاهها و نهادهای دولتی و غیر دولتی برای حمایت و پشتیبانی از برگزاری این مراسم تشکر کرد.

آیین بزرگداشت روز خبرنگار در سمنان

در این مراسم تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه ای به بیان دیدگاهها و نظرات و نیز مسایل و مشکلات خبرنگاران در زمینه های مختلف پرداختند و برخی از دغدغه ها و مشکلات شهرستانهای مختلف را بیان کردند.

مسائل مرتبط با بیمه و مسکن و رفاهی خبرنگاران، کارت‌های خبرنگاری و همچنین مشکلات شکایت از برخی خبرنگاران از جمله مسائل مطروحه توسط خبرنگاران استان سمنان بود.

 خبرنگاران همچنین از عدم پاسخگویی برخی مسئولان در استان سمنان شکایت‌هایی را مطرح کردند و استاندار سمنان نیز دستور بررسی این امر را صادر کرد.

بسیاری از مدیران کل و مدیران شهرستانی استان هستند که بیش از سه الی چهار سال در مسند خود قرار دارند اما تا کنون حتی یک نشست خبری برگزار نکرده‌اند.

مرتضی دهرویه سرپرست و دبیر سرویس ورزشی روزنامه پیام استان سمنان هم در این مراسم گفت: روز خبرنگار فرصتی است تا یک آسیب شناسی  برای خودمان داشته باشیم و تمام تقصیرها را بر گردن مسئولین نیاندازیم. لذا من در این روز هر چه فکر می کنم  به این نکته پی بردم که چه شده است حدود سه سال است نوشته ها و مطالب ،گزارش ها و یادداشت هایم تاثیر گذار نیست  که اگر تاثیر گذار بود حداقل در بحث ورزش وضعیت اینگونه نبود !  اگر تاثیر گذار بود نباید بازیکنان فوتبال شهرستان دامغان برای نداشتن زمین  مناسب جهت مسابقه فوتبال  به شهرهای سمنان و شاهرود بروند،اگر تاثیر گذار بود استادیوم های ولایت و تختی سمنان به این وضعیت نمی افتاد که خجالت بکشیم درب استادیوم تختی سمنان را در میدان سعدی باز کنیم و جز شرمنده گی جیزی عایدمان نشود!اگر تاثیر گذار بود نباید قهرمانان و بعضا برخی ملی پوشان ما یتیم وار به مسابقات کشوری اعزام شوند،اگر تاثیر گذار بود نباید بسیاری از امتیاز تیم ها فروخته شود و یا برای حضور در مسابقات کشوری بودجه و حمایت کننده مالی نداشته باشند! اگر تاثیر گذار بود یک مدیر کل با یک حکم انشایی در استان ما مدیر نمی شد و حدود سه سال حکم کارگزینی ایشان کارشناس مسئول نبود ،خود سیستم حاضر نشده برای ایشان مدیر کل بزند ولی ما در استان باید قبول کنیم  و... به هر حال اینکه من به عنوان نماینده کوچک جامعه ورزش باید این حرف ها را می زدم و امیدوارم  طوری قلم بزنم تا شاید تاثیرش بر عزیزان مسئول بگذارد و از این وضعیت خارج شویم.

سردبیر روزنامه پیام استان سمنان هم در این آیین با اشاره به اهمیت آزادی بیان در رسانه ها گفت: آقای استاندار؛ شما بارها به مدیران گفته اید که حق شکایت از خبرنگاران را ندارند و بابت این موضوع نیز سپاسگزاریم؛ اما رفتار برخی از مدیران به گونه ای است که می گوییم کاش شکایت کنند!

مسعود کلاهی افزود: برخی مدیران به جای پاسخگویی در برابر نقدها، آگهی و اشتراک رسانه را قطع می کنند و سعی دارند با روابط و تماس با رسانه مذکور، صورت مسئله را پاک کنند. این مدیران کل رسانه را از مجموعه شان حذف می کنند و در نشست های خبری هم دعوت نمی کنند. و به جای شکایت از یک نفر، کل آن رسانه را با مشکل مواجه می کنند. مدیران باید پاسخگو باشند؛ نه اینکه طلبکارانه رسانه را از اداره خود حذف کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش رسانه ها در حل و فصل مشکلات استان اظهار داشت: آقای استاندار؛ شما موضوع تصادفات جاده ای، آب و جمعیت را اصلی ترین مشکلات استان ذکر کرده اید و از رسانه ها بارها خواسته اید همکاری کنند؛ به راستی در کدام کمیته و کارگروه و کمیسیون مربوط به این مشکلات، بچه های رسانه حضور دارند؟ آیا فقط رسانه ها باید خبرنویس باشند؟ هر سه مشکل مطرح شده، نیازمند فرهنگ سازی، مطالبه گری و کار رسانه ای است و متاسفانه مجموعه ی استان عملکرد مطلوبی را در این بحث نداشته است.

کلاهی افزود: به قول رییس جمهور باید هر کاری به متخصصش واگذار گردد و متخصص مباحث رسانه ای، بچه های رسانه و خبرنگاران هستند که باید در مسائل تصمیم ساز استان دخیل باشند. حضور متخصصان رسانه می تواند عملکرد ها را در مسیر درست قرار دهد و راندمان کار را بالا ببرد.

سردبیر روزنامه پیام در پایان با اشاره به مشکلات رفاهی خبرنگاران گفت: خبرنگاران به هیچ ارگان و سازمان و اداره ای وابسته نیستند و به همین دلیل از هیچ گونه امکانات رفاهی نیز برخوردار نیستند. بچه های رسانه برای یک سفر معمولی به مشهد مقدس باید هزینه ی زیادی را بپردازند؛ در صورتی که دولتی ها در تمام ایران مکان های اقامتی و امکانات رفاهی دارند. باید در این موضوع با همکاری ارگان‌های مختلف، فکری شود که این قشر مظلوم و محروم نیز بتوانند زندگی خود را بهبود ببخشند.

مسعود تبریزی سردبیر رسانه عصر و گفتگو نیز در این مراسم، گفت: یک روز خبرنگار دیگر فرارسید، اگر بخواهیم با خودمان رو راست باشیم بازهم نه مشکلات معیشتی و رفاهی همکاران سخت‌کوش و کم توقعم برطرف شد، نه خبری از حل مساله بیمه و درمان خبرنگاران شنیدیم، نه بانک اطلاعاتی درست و حسابی از خبرنگاران استان تشکیل شد و نه از دوره‌های آموزشی که مسئولان قولش را داده بودند چیزی نصیبمان شد! با این حال خدا را هزار مرتبه! شکر می‌کنیم که وزارت پست و تلگراف و تلفن که امروز آنرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صدا می‌زنند، بدون توجه به تغییر دولت‌ها سنت اهدای اینترنت رایگان را البته با دردسرهای فراوان هنوز حفظ کرده! اگر راستش را بخواهید تقصیر خودمان است، واقعا چرا بین این همه کار بدون زحمت و یا کم دردسر، حرفه خبرنگاری را انتخاب کردیم؟ در جامعه‌ای که پول و پول و پول، حرف اول را می‌زند سرمان درد می‌کرد که خودمان و حتی نزدیکانمان را به زحمت بیاندازیم؟! ترجیح می‌دهم تا پایان این نوشته، روی سخنم با همکاران عزیز و شریفم که همواره احترام خاصی برای یکایک آنها قائل هستم، باشد و قلمم را "حداقل امروز" به سمت فلان مدیر و فلان مسئول نچرخانم!  این یادداشت را مینویسم و انحصارا و انحصارا تقدیم میکنم به تمام خبرنگاران آزاده، کاربلد، کوشا، نکته‌سنج، زیرک و در یک کلام به قول حضرت حافظ: رند!

اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست

رهروی باید، جهان سوزی، نه خامی بی غمی!

خبرنگارانی که در نقاط مختلف استان و حتی در روستاها و دهستانها به واژه کلیشه‌ای و تکراری #مسئولیت_اجتماعی معنایی تازه بخشیده‌اند! اگر شما خبرنگاران یا فعالان فضای مجازی در حال ایفای "مسئولیت اجتماعی" نیستید پس چه کسی شایسته این عنوان است؟

مگر به جز ایفای تعهد نسبت به مردم، تاریخ، فرهنگ، اقتصاد، ارزش‌های دینی و ملی، سیاست، جامعه، ورزش، هنر، هویت و آینده این سرزمین کار دیگری می‌کنید؟ مگر وقتی از قطعی آب در فلان خیابان یا کسری 20 هزار مگاواتی تولید برق در کشور یا گران شدن شبانه فلان دارو می‌نویسید در حال انجام کاری جز ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود هستید؟! یا مثلا وقتی مظلومانه مورد عتاب یا حتی خدای نکرده مورد جسارت فلان مدیر قرار می‌گیرید دنبال چیزی جز خدمت به جامعه و رفع نگرانی مردم هستید؟!

از اینها میگذرم! نیک می‌دانم آنقدر از این سخنان پرطمطراق شنیده‌اید دیگر حتی حوصله منِ مسعود تبریزی را هم ندارید! اما از باب انتقال تجربه‌ای ناچیز، که شاید بد نباشد امروز با شما همراهان درمیان بگذارم، چند جمله‌ای می‌نویسم، باشد که مقبول خاطر افتد.

دوستان خبرنگارم؛آنچه امروز از دستاوردها و نیز چالش‌ها بر چهره ایران عزیزمان نشسته ماحصل یک درک و حرکت عمومی اجتماعی و نه صرفا یک اتفاق محدود فردی یا گروهی است! اگر امروز به زیبایی‌های ایران عزیزمان از فرهنگ و تاریخ گرفته تا ایثار و فداکاری‌ها می‌بالیم و به شهیدان و مفاخر آن افتخار می‌کنیم همه محصول یک درک بزرگ اجتماعی است، از آن‌سو اگر امروز نگران چالش‌های گوناگون اجتماعی و اقتصادی، آینده فرزندان و نسل های بعد و دسیسه‌های بیگانگان هستیم چاره‌ای جز آگاهی بخشی و ارتقای معدل فکری عموم جامعه نداریم. این مهمترین مسئولیت اجتماعی همه ما است!

همراهان عزیز؛ ما نمی‌توانیم رشد اجتماعی یا سیاسی یا فرهنگی را صرفا در درون خانواده فرهیخته و آگاه "خبر و رسانه" دنبال کنیم و دیگران را در این سیر تکاملی ذهنی و ادراکی تنها بگذاریم! باید بپذیریم سرعت رشد جامعه ایران معدل رشد آحاد مردم است، از کارمند و کارگر، معلم و استاد، زن و مرد، جوان و کهنسال و شهری و روستایی!

ما هرگز قادر نخواهیم بود آرزوهای بزرگمان برای ترسیم آینده‌ای روشن و سرشار از عشق و امید را بدون همراهی و اقناع دیگران دنبال کنیم، پس چه مایل باشیم و چه بی‌رغبت، باید دست یکدیگر را بگیریم و حتی و حتی مخالفان و منتقدان خود را با هندسه آرمانشهر ذهنی خود و مسیر ساختن ایران عزیز آشنا کنیم، ما بعنوان خبرنگار یا راویان وقایع و اتفاقات وظیفه‌ای جز این نداریم!

فعالان رسانه‌ای ارجمند؛اینک که فرصتی فراهم شده و تقدیر روزگار بر آن قرار گرفته که قلم، رسانه، سایت، کانال، خبرگزاری و تریبون در اختیار ماست و از موهبت کلام نافذ بهره‌مند شده‌ایم، بدواً باید افق مطالبات و دایره نگرش‌ها و دیدگاه‌های خود را با تحمل تمام مشکلات و معضلات، وسعت دهیم و لحظه لحظه ی کار و حرفه خود را به زینت خودآگاهی آراسته کنیم و این بار جهانی بسازیم از نو و از نو جهانی!

تجربه محدود سالهای گذشته‌ام در رسانه و خبر به من آموخت آنچه می‌تواند سرزمینی را سرشار از عشق و زیبایی‌ و رفاه و آسایش کند «اراده جمعیِ آحاد شهروندان» آن است، از فرودست ترین طبقات تا فرادست ترین آنها! در این مسیر بکوشیم با قلم، سخن و اندیشه خود دستان دیگران را نیز بگیریم و آینده‌ای متفاوت و درخشان ترسیم کنیم.

گر بُود عمر به میخانه رَسم بار دگر

بجز از خدمت رندان نکنم کار دگر...

»امیررضا دهرویه (خبرآنلاین استان سمنان)

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان