۹۵۲ اثر ملی در زنجان ثبت شده است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه تاکنون در این استان ۲ هزار اثر شناسایی شده است، گفت: از این تعداد ۹۲۵ اثر ثبت ملی شده است که ۷۸۵ فقره مربوط به آثار غیرمنقول از تپه ها، محوطه ها و بناها می‌شود.

952 اثر ملی در زنجان ثبت شده است

به گزارش خبرآنلاین از زنجان ، محمدرضا محمدپور افزود: این استان با داشتن بناهای تاریخی و طبیعی متعدد در شمالغرب ایران واقع شده است و یکی از استان های غنی به لحاظ فرهنگی تاریخی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: این استان از مجموع 26 اثر طبیعی شامل چشمه ها، آبشارها، مناظر طبیعی، دره ها و عناصر طبیعی نیز در استان زنجان به ثبت ملی رسانده است که از ظرفیت های بالای این بخش حکایت دارد.

این مسوول با بیان اینکه در حوزه میراث ناملموس 66 اثر ثبت ملی شده است، ادامه داد: آثار ناملموس هم به میراث معنوی، آئین ها و رسوم ها، نوع پخت غذاها، عروسک های محلی و بازی ها و مناسک و مراسم مذهبی و غیره اختصاص دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع‌ دستی، میراث معنوی و ناملموس استان و معرفی هر چه بیشتر آنها، گام‌های بلندی در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.

معاون میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکهاین استان از گذشته‌های دور دارای اهمیت زیادی بوده، چون در حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته است، افزود: زنجان دارای آثار باستانی فراوان مانند گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان و بازار زنجان یکی از طولانی ترین بازارهای سرپوشیده ایران است.

وی اظهار داشت: 6 مرد نمکی با قدمت 2 هزار و 700 سال، کاروانسرای سنگی دوره صفویه، غار کتله خور هفت طبقه خدابنده با قدمت 120 میلیون سال، کوه های رنگی ماهنشان به عنوان جاذبه‌ طبیعی، پل ها، آرامگاه ها، حمام و مساجد تاریخی همچنین صنایع دستی های فاخر از دیگر ظرفیت های این استان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر