پیش‌بینی‌های هشدار آمیز برای پاییز ایران

یک سامانه جهانی هواشناسی پیش‌بینی کرد که ایران در پاییز پیش‌رو خشکسالی وسیع و شدیدی را تجربه خواهد کرد.

پیش‌بینی‌های هشدار آمیز برای پاییز ایران

به گزارش خبرآنلاین،قدم‌زدن زیر بارانِ پاییزی تجربه رمانتیکی است که احتمالا در سال 1403 رخ نخواهد داد.

فارس در خبری نوشت:بر اساس پیش‌بینی سامانه‌های جهانی هواشناسی، گستره ایران به احتمال 50 تا 70 درصد در پاییز سال 1403 خشکسالی و کاهش چشمگیر بارندگی را تجربه می‌کنند.

یک سوم از بارندگی سالانه ایران در فصل پاییز رقم می‌خورد و خشکسالی در این فصل به معنای کاهش 100 میلیارد متر مکعبی آب ورودی کشور است. با این آب می‌توان آکواریوم فرضی به مساحت تهران و ارتفاع 3 برابر برج آزادی را پر از آب کرد.

محققان دانشگاه اصفهان در تحقیقی مدعی شدند اقتصاد بیش از 97 درصد از کشاورزان کشور در شرایط خشکسالی تحت تاثیر مستقیم قرار می‌گیرد.

کارشناس بحران محمد نیک‌سیرت به عدم پرداخت خسارات مالی کشاورزان پس از خشکسالی اشاره کرده و معتقد است که اگر دولت در برآورد خسارات اقتصادی خشکسالی دقت کرده و جبران مالی را در اسرع وقت انجام دهد، معیشت کشاورزان حفظ خواهد شد.

Untitled.png

اما یک کارشناس کشاورزی جواد دهنوی می‌گوید که مدیریت پس از بحران در مواجه با خشکسالی کفایت نمی‌کند و باید پیش از وقوع با تطبیق مدل‌های مدیریت آب و اقلیم، اثر خشکسالی را کاهش دهیم تا خسارات به کشاورزان به حداقل برسد.

تطبیق مدیریت منابع آب با شرایط خشکسالی و اعمال سیاست‌های ریاضتی در این حوزه مهم‌ترین اقدام کشورهای اروپایی در مواجه با خشکسالی است که نشریه دلفت‌اکو از آن به عنوان جادوی مدیریت یاد کرده است.
این اقدامات شامل تغییر مدل بهره‌برداری سدها و کنترل برداشت آب زیرزمینی می‌شود.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر