چند دلیل برای انتخاب السنوار به رهبری حماس

تحلیلگر اردنی در مقاله‌ای با ذکر برخی دلایل احتمالی انتخاب یحیی السنوار به رهبری حماس گفت «اگر شخصیت یحیی السنوار را نماد مقاومت ندانیم، قطعا رویکرد او درست‌ترین تعبیر مقاومت است».

چند دلیل برای انتخاب السنوار به رهبری حماس

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «رامی الدباس» تحلیلگر سیاسی اردن در مقاله‌ای برای ایسنا نوشت: «یحیی السنوار»، فرمانده میدانی برجسته و سیاستمدار کارکشته و «صلاح الدین قرن جدید» است. انتخاب او به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) غافلگیرکننده بود، اما این انتخاب ممکن است به چند دلیل صورت گرفته باشد.

او در ادامه با اشاره به دلایل احتمالی انتخاب السنوار توضیح داد: السنوار رهبر واقعی حماس در غزه است، و هیچ‌کس جز شهید «اسماعیل هنیه» و «خالد مشعل» با او برابری نمی‌کند. السنوار بیشتر خواهان مقاومت است و چون زمانه، زمانه جنگ است و غزه در مضیقه و تنگنای شدید به سر می‌برد، نمی‌توان از السنوار چشم پوشید؛ کسی که عملیات هفتم اکتبر را طراحی کرد.

این تحلیلگر اردنی ادامه داد: السنوار با گردان‌های القسام، بازوی نظامی حماس، ارتباط نزدیکی دارد و کانال‌های ارتباطی مستقیمی با آنها دارد تا تلاش‌های سیاسی را با اقدامات نظامی پیوند دهد و این بسیار مهم است. او با سایر گروه‌های مهم به‌ویژه جهاد در ارتباط است و با آنها توافق و هماهنگی دارد، در حالی که دیگران این ویژگی‌ها را ندارند مگر هنیه که اهل غزه بود و با جزئیات ساختار جنبش آشنا و با السنوار رابطه قوی داشت.

الدباس در ادامه آورده است که هیچ کس نمی‌تواند از السنوار چشم پوشی کند. او کسی است که آغازگر بوده و مسئولیت هر آن چه را که رخ خواهد افتاد بر عهده خواهد گرفت. او برای هرگونه اختلاف دیدگاهی در داخل حماس راهکاری دارد.

الدباس در مقاله خود خاطرنشان کرد که السنوار، رئیس جنبش حماس پیشتر در سخنرانی خود گفته بود ما در حال ایجاد نیروی مقاومت در غزه هستیم تا به جایی برسد که به لطف خدا به آن رسیده است. السنوار به حمایت و پشتیبانی مالی، لجستیکی و فنی ایران و حمایت سوریه به ریاست بشار اسد به عنوان یکی از عرصه‌های بسیج و استقرار نظامیان در سرزمین شام اشاره کرد و گفت ما برای ایجاد محور قدس (لبنان، سوریه، عراق و یمن) تلاش می‌کنیم.

تحلیلگر اردنی معتقد است که اگر شخصیت یحیی السنوار را نماد مقاومت ندانیم، قطعا رویکرد او درست‌ترین تعبیر مقاومت است. بنابراین آنچه به زور گرفته شده تنها با زور ستانده می‌شود. اگرچه گذشت زمان برای السنوار موقعیت و جایگاهی را تثبیت کرده بود که موجب خشم دشمنانش شده و او را به یکی از مهم‌ترین رهبران تاریخ فلسطین بدل کرد، اما صعود او به این جایگاه بیانگر این است که افرادی دیگر نیز برای این صعود آماده می‌شوند و این اثبات می‌کند که مقاومت همچنان سودمند و کارآمد است.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر