طالبان بازار دلار را تعطیل کرد/طلا به سقف رسید/بازار سکه چرا به هم ریخت؟

قیمت اونس طلا در جریان معاملات نقدی امروز از سقف تاریخی خود عبور کرد؛ اما حال و هوای بازار طلا و سکه در داخل ایران کاهشی بود. از طرف دیگر، قیمت دلار و درهم نیز تمایلی به افزایش نداشتند و معامله‌گران از تعطیلی بازار ارز هرات به مناسبت سالگرد سه‌سالگی آغاز حکومت طالبان خبر دادند.

طالبان بازار دلار را تعطیل کرد/طلا به سقف رسید/بازار سکه چرا به هم ریخت؟

 به گزارش خبرآنلاین، بازار ارز تهران چهارمین روز هفته را در حالی به پایان رساند که روند حرکتی قیمت‌ها حکایت از سنگین‌شدن کفه ترازوی جناح کاهشی‌ها دارد. گواه این مدعا قیمت‌هایی است که از سوی معامله‌گران ارزی ارائه شده است.

 براین‌اساس قیمت دلار در تهران که روز دوشنبه به بالای مرز 60 هزار تومان رسیده بود در روز جاری کاهشی شد و به سمت محدوده 59 هزار و 700تومان عقب‌نشینی کرد.

 تحلیلگران بازار ارز معتقدند که تا زمانی که نرخ ارز نتواند از سطح مقاومتی پله دوم کانال 60 هزار تومان عبور کند، احتمال افزایش قابل‌توجه آن تقریباً غیرممکن است.

 اما پشت پرده این نوسان الاکلنگی چیست؟

 فعالان بازار در مورد این رویداد چند دلیل مهم را بیان کردند. به گفته آن‌ها، یکی از عوامل این اتفاق نوسانات قیمت درهم امارات در دو روز اخیر بوده است. به‌این‌ترتیب، قیمت درهم روز گذشته از 16 هزار و 280 تومان به 16هزار و 360 تومان افزایش یافت؛ اما در روز سه‌شنبه نتوانست به روند صعودی خود ادامه دهد و تمام افزایش روز قبل را از دست داد و در نهایت به 16 هزار و 270 تومان رسید.

 ثبت‌نام خودرو بازار فردوسی را جارو کرد!

 تحلیلگران بازار به دلیل دیگری نیز اشاره کرده‌اند که مربوط به وضعیت بلوکه و کمبود ریال در روزهای پایانی ماه است. علاوه بر این، گفته می‌شود که موضوع ثبت‌نام خودرو برای معامله‌گران تا حدی جذاب شده و این مسئله زمینه جاروکردن نقدینگی از بازار ارز را فراهم کرده است. حتی برخی‌ها مدعی بودند که پول‌های خارج شده از بازار سهام نیز به سمت بازار موازی یعنی خودرو رفته است.

 ردپای بلینکن در بازار فردوسی

 از مؤلفه‌های اقتصادی که بگذریم، برخی از تحلیلگران می‌گویند کم‌رنگ‌شدن سطح ریسک‌های سیاسی حول محور پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل موجب شده موج هیجان در بازار کاسته شده و قیمت‌ها روند طبیعی خود را دنبال کنند.

 برخی از فعالان بازار ارز امروز با اشاره به سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، تصور می‌کردند که در حال حاضر زمان خون‌خواهی ایران به تأخیر افتاده است.

 بنابراین گروهی از معامله‌گران این وضعیت را به‌گونه‌ای تفسیر کردند که آمریکا مانع افزایش قیمت دلار شده است.

 البته وب‌سایت آکسیوس ساعتی پیش گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا به دلیل عدم اطمینان از وضعیت غرب آسیا، سفر خود به منطقه که قرار بود امشب انجام شود را به تعویق انداخته است.

طالبان بازار دلار را تعطیل کرد

 در کنار این اتفاقات، قیمت دلار در هرات برخلاف روند تهران حرکت کرد. معامله‌گران دراین‌رابطه اظهار کردند که مسیر هرات از تهران جدا شده است. به گفته آن‌ها، اسکناس آمریکایی در این بازار به سمت کانال 60 هزار تومان نوسان داشت و به 60 هزار و 100 تومان رسید. البته در بازار پشت خطی، دوباره با قیمت 59 هزار و 500 تومان بسته شد. نکته قابل‌توجه در هرات این بود که اعلام شد بازار ارز این شهر تا روز شنبه تعطیل خواهد بود و دلیل این تعطیلی جشن سه‌سالگی استقرار حکومت طالبان عنوان شد.

وضعیت رکود در بازار ارز تهران

 به‌این‌ترتیب مجموع این رویدادها موجب شده که بازار در وضعیت رکود قرار گیرد.

 طلا از سقف تاریخی عبور کرد/ علت چه بود؟

 با وجود این مسائل، امروز بازار جهانی طلا شاهد افزایش قیمت اونس طلا بود. بر اساس شواهد موجود، این فلز زردرنگ توانست از سقف تاریخی خود عبور کرده و به سطح 2476 دلار برسد.

 به‌عبارت‌دیگر، قیمت طلا در روز سه‌شنبه به سمت نزدیک‌ترین رکورد تاریخی خود در ماه ژوئیه حرکت کرد. این وضعیت به دلیل کاهش بازدهی دلار و اوراق خزانه‌داری پس از انتشار داده‌های قیمت تولیدکننده آمریکا بود که امیدها برای کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سپتامبر را تقویت کرد.

 داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که قیمت‌های تولیدکننده در ایالات متحده در ماه ژوئیه کمتر از پیش‌بینی‌ها افزایش‌یافته است که این موضوع حاکی از ادامه روند تعدیل تورم است. اکنون معامله‌گران در انتظار انتشار اطلاعات مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) آمریکا برای ماه جولای هستند که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، همچنین اطلاعات خرده‌فروشی که روز پنجشنبه ارائه می‌شود، می‌تواند به تعیین جهت‌گیری‌های آینده سیاست‌های بانک مرکزی ایالات متحده کمک کند.

پیش‌بینی قیمت اونس طلا از دیدگاه تحلیلگران

 در شرایط کنونی تحلیلگران بازار بر این باورند که اگر سطح 2454 حفظ شود، احتمال افزایش قیمت تا حدود 2475 دلار وجود دارد. به نظر آنها، برای ادامه روند صعودی، لازم است که قیمت به‌تدریج بالای سطح 2495 دلار تثبیت شود و در این صورت، احتمال افزایش تا حدود 2550 و 2650 دلار نیز وجود خواهد داشت.

بااین‌وجود، اگر مانند چند وقت قبل از سقف تاریخی خود کاهش یابد، احتمال کاهش قیمت تا سطح 1400 دلار و حتی پایین‌تر از آن وجود دارد.

 طلا 18 عیار ارزان شد

 بااین‌وجود، قیمت طلا و سکه در ایران به سمت کاهش پیش رفت. در روز سه‌شنبه، قیمت طلا 18 عیار به 3 میلیون و 448 هزار تومان رسید و در پایان روز به 3 میلیون و 498 هزار تومان بسته شد که نسبت به‌روز قبل تقریباً 45هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد.

بازار سکه چرا به هم ریخت؟

 همچنین قیمت سکه امامی نیز که دیروز کانال 42 میلیون تومان را فتح کرده بود امروز به دنبال عقب نشینی قیمت دلار کانال مذکور را از دست داد و به سمت پله هفتم کانال 41 میلیون تومان ریزش کرد.

 همچنین قیمت سکه امامی که دیروز موفق به عبور از مرز 42 میلیون تومان شده بود، امروز این سطح را از دست داد و به سمت پله هفتم کانال 41میلیون تومان کاهش یافت.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان