کلاری، دوخته‌چی‌زاده و میرهاشمی داوران جشنواره عکس تهران شدند

فرهاد سلیمانی دبیر نخستین جشنواره عکس تهران در یک نشست رسانه‌ای ضمن رونمایی از نشان رسمی و معرفی داوران این رویداد، به تشریح جزییات برگزاری و اهداف آن پرداخت.

کلاری، دوخته‌چی‌زاده و میرهاشمی داوران جشنواره عکس تهران شدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از انجمن سینمای جوانان ایران، نشست خبری اولین جشنواره عکس تهران صبح امروز چهارشنبه 24 مردادماه با حضور  فرهاد سلیمانی دبیر این رویداد، سیدوحید سیدحسینی معاون امور استان‌ها و جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران و محمدرئوف شهبازی مسئول آژانس عکس ایران در محل انجمن برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدوحید سیدحسینی معاون امور استان‌ها و جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن از بدو تاسیس یک سری رویدادها و هفته‌های فیلم و عکس را در سراسر کشور برگزار کرده است که بخش عکاسی در آن‌ها همواره حایز اهمیت بوده است. ما بخش عکاسی را در این جشنواره‌ها دیده بودیم و این بخش برای ما اهمیت داشت.

وی افزود: سال گذشته که خودم مدیر انجمن سینمای جوان در مشهد بودم، می‌دیدم خیلی از فارغ‌التحصیلان انجمن از دوستان عکاس بودند و به این حوزه علاقه داشتند. طبق مشورتی که داشتیم فکر کردیم بهتر است عکاسی را در دفاتر انجمن گسترش بدهیم و نخستین جشنواره عکس تهران هم در همین راستا برگزار می‌شود که به نظرم رویداد مهمی است. در ادامه با جلساتی که تشکیل شد از آقای سلیمانی کمک گرفتیم و با حضور ایشان به‌عنوان دبیر امیدوارم این جشنواره خیلی خوب برگزار شود.

سابقه‌ای درخشان در آموزش فیلم‌سازی و عکاسی

در ادامه و پس از رونمایی از نشان رسمی نخستین جشنواره عکس تهران، فرهاد سلیمانی دبیر این رویداد هم مطرح کرد: انجمن سینمای جوانان با سابقه درخشان که در حوزه گسترش آموزش فیلم‌سازی و عکاسی دارد می‌تواند جشنواره خوبی برگزار کند، انجمن گرچه کار را با فیلم‌سازی شروع کرده اما مقدمات آموزش عکاسی را هم فراهم کرده است. ضمن اینکه خیلی از فیلم‌برداران و سینماگران شناخته شده کار خود را با عکاسی آغاز کرده‌اند.

وی افزود: ما تعداد زیادی هنرجو و علاقه‌مند به عکاسی در انجمن داریم، فکر می‌کنم انجمن تنها جایی است که به صورت دوره‌ای و مرتب کلاس‌هایی برای عکاسی برگزار می‌کند و این بی‌سابقه است که این دوره‌ها طی می‌شود.‌ ما در این مدت جشنواره‌های زیادی دیده‌ایم که چند دوره برگزار شده و دیگر تعطیل شده‌اند. این جشنواره‌ها به دلیل نداشتن سازمان و بنیان نتوانستند کار خود را ادامه دهند. انجمن به دلیل پشتوانه سازمانی که دارد این امکان را فراهم کرده که نوجوانان و جوانان در حوزه عکاسی و فیلم‌سازی فعالیت کنند.

سلیمانی گفت: در همین راستا تصمیم گرفته شد همزمان با چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره عکس تهران هم برگزار ‌شود که شکل جدیدی خواهد داشت. ضمن اینکه با توجه به اینکه آژانس عکس ایران به ثبت رسیده است، برای این آژانس آیین‌نامه‌ای تدوین می‌شود تا به شکل یک بنگاه برای ارائه آثاری که تولید شده‌اند، فعالیت کند. پس یک بستر مناسب برای تولید عکس هم ایجاد می‌شود.

دبیر نخستین جشنواره عکس تهران ادامه داد: در حال حاضر یک شورای سیاستگذاری روی آیین‌نامه آژانس کار می‌کنند، یکی از دستاوردهای آژانس هم همین جشنواره عکس تهران است و سعی کردیم اولین گام را پرقدرت برداریم.

کلاری، دوخته‌چی‌زاده و میرهاشمی داوران جشنواره عکس تهران شدند

معرفی داوران نخستین جشنواره عکس تهران

سلیمانی در ادامه ضمن اشاره به همراهی چهره‌های معتبر عکاسی با این رویداد گفت: عباس میرهاشمی، محمود کلاری و مجید دوخته‌چی‌زاده، داوران اولین جشنواره عکس تهران هستند و به همین پشتوانه استقبال خوبی هم از این رویداد شده است. موضوع جشنواره آزاد است اما یک بخش جنبی هم به نام «جوان ایرانی» داریم.

وی بازه پذیرش آثار ار سه خرداد تا سی مرداد اعلام کرد و گفت: به نفرات اول بیست میلیون، دوم 15 میلیون و سوم 10 میلیون جایزه اهدا خواهد شد که جزییات آن در فراخوان رویداد اعلام شده است. بخش مجموعه عکس هم 25 میلیون تومان جایزه دارد. درباره بخش جنبی هم باید بگویم عکس‌ها به شکل مجموعه داوری می‌شود و مجموعه عکس برگزیده 20 میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

سلیمانی با اشاره به برگزاری بازار عکس در این رویداد توضیح داد: شرکت‌کنندگان در هنگام ثبت‌نام تمایل خود را برای فروش آثارشان اعلام می‌کنند و انجمن متولی فروش خواهد بود. البته درصدی از درآمد حاصل از فروش به انجمن تعلق خواهد گرفت. ما قبلاً نمایشگاهی برای فروش عکس داشتیم ولی اینکه این اتفاق در دل جشنواره رخ بدهد، تقریبا نادر است. این را هم باید بگویم دبیرخانه جشنواره در حال دریافت آثار است و آثاری که تاکنون به دست ما رسیده بالغ‌بر 1300 اثر است. جمعا 784 عکاس تا امروز ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار در روزهای آینده افزایش پیدا خواهد کرد.‌ مهلت ارسال آثار هم تمدید نخواهد شد.

وی درباره قیمت‌گذاری آثار هم تأکید کرد: ما کف و سقفی برای فروش آثار نگذاشته‌ایم و دخالتی در میزان قیمت نداریم.

به پشتوانه خبره‌ها، ادامه‌دار خواهیم بود

دبیر نخستین جشنواره عکس تهران درباره برگزاری جشنواره‌های موازی هم توضیح داد: برگزاری جشنواره‌های موازی آفتی است که در ایران داریم.‌ تعداد جشنواره‌های که یک دوره برگزار شده و دیگر برگزار نشده‌اند بسیار زیاد است اما انجمن سابقه طولانی دارد پس ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم از آدم‌های خبره استفاده می‌کنیم تا ادامه‌دار باشد.

دبیر این رویداد در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: سال گذشته دوره جامع عکاسی را طراحی کردیم که در کل کشور برگزار می‌شود و گرایش‌های مختلفی دارد. یکی از بسترهای ارایه عکس مجلات هستند، اما مجلاتی که از عکس استفاده کنند و حق تصویر را در نظر بگیرند بسیار کم است تنها جایی که بچه‌ها می‌توانند کار ارایه بدهند جشنواره است.

سلیمانی درباره تأثیر تغییر مدیران سینمایی بر سرنوشت جشنواره عکس تهران هم تأکید کرد: بنیانی که اینجا در انجمن سینمای جوانان گذاشته شده متکی به مدیران نبوده و نیست و طبق تجربه با تغییر مدیر کارها باز هم دنبال می‌شود اما به هر حال زندگی است و تضمینی نیست که با تغییر دولت‌ها اتفاقی رخ ندهد.

وی درباره ارتباط جشنواره عکس تهران با بدنه دانشگاهی گفت: من مدیر گروه دانشگاه تهران هستم اما به دلیل اینکه فراخوان عام داده‌ایم همه می‌توانند در آن شرکت کنند و فراخوان ما محدود به دانشگاه‌ها نیست. کارگاه‌ها و نشست‌ها برای جاهایی است که به شکل نظام‌مند آموزش نداشته باشند اما انجمن چون ساختاری برای آموزش دارد نیاز نیست در این مدت کم کارگاه برگزار کنیم.

سلیمانی درباره بخش جوان ایرانی گفت: ما تا سال‌هایی جزو کشورهای جوان جهان بودیم. به طور کلی هم دغدغه من جوانان ایران است، وجود این بخش در جشنواره پیشنهاد بنده بود قبلاً بخش «ایران من» داشتیم که عمدتا عکس‌هایی درباره طبیعت ارسال می‌شد اما خواستیم نام جوان ایرانی رویش بگذاریم که عکس‌هایی با این موضوع برسد.‌ ما چه بسیار جوانانی داریم که با همین شرایط با همین سختی‌ها پیش رفته‌اند ما می‌خواستیم این جوانان را رصد کنیم تا الگویی باشند.

مأموریت‌های آژانس عکس ایران

در ادامه این نشست رئوف شهبازی مدیر آژانس عکس ایران گفت: انجمن سینمای جوانان از گذشته در بخش عکس بسیار خوشنام بوده اما این بخش به دلایلی مغفول بوده است. ساختار انجمن به شکل نظام‌مند عمل می‌کند تا بچه‌ها به سر منزل مقصود برسند. ما سالی 1200 دانش‌آموخته عکاسی داریم اما بعد از فارغ‌التحصیلی هیچ‌ حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گرفت. به همین دلیل یک آژانس عکس در نظر گرفتیم که مسئول حمایت‌های ثانویه از این دانش‌آموختگان است.

وی افزود: انجمن سالی پنج جشنواره عکس برگزار می‌کند. سه جشنواره منطقه‌ای داریم، یک جشنواره اصلی و دو رویداد به صورت دوسالانه. از دیگر خدمات آژانس عکس این است که می‌خواهیم که به شکل مداوم از پروژه‌های عکاسی حمایت کنیم ما در سراسر کشور بازوهای اجرایی به نام کانون‌های عکس داریم. مجله مجازی عکس، چاپ کتاب سال، ورکشاپ‌ها و... هم داریم.

نخستین جشنواره عکس تهران هم‌زمان با چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در تاریخ 27 مهر تا 2 آبان‌ 1403 در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 30 مرداد 1403 نسبت به نام‌نویسی و ارسال آثار خود از طریق سامانه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران  https://festival.iycs.ir/fa / اقدام کنند.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر