تصحیح برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان توسط نیروهای بسیج صحت دارد؟/ چرا قبولی‌های امتحانات نهایی تجدید اعلام شدند؟

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: شایعه تصحیح برگه‌های امتحانی توسط افراد غیرمعلم از جمله نیروی‌های بسیج محلات یک شوخی بزرگ است زیرا ابلاغ تصحیح برای معلمان باید مورد تأیید گروه‌های آموزشی قرار گیرد.

تصحیح برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان توسط نیروهای بسیج صحت دارد؟/ چرا قبولی‌های امتحانات نهایی تجدید اعلام شدند؟

به گزارش خبرآنلاین، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی توسط معلمان غیرمرتبط یا حتی نیروهایی خارج از آموزش و پرورش اظهار کرد: ابلاغ تصحیح برای معلمان باید مورد تأیید گروه‌های آموزشی قرار بگیرد. معلمان خبره در هر استان عضو گروه‌های آموزشی هستند که آنها ابلاغ تصحیح برای معلمان را تأیید می‌کنند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ممکن است معلمی که مدرک ادبیات دارد و آن را تدریس می‌کند، در ساعات غیرموظف دروس دیگری چون دینی و عربی را هم تدریس کند که چنین فردی با تشخیص و تأیید گروه‌های آموزشی می تواند برگه‌های امتحان عربی و دینی را تصحیح کند.

زارعی تاکید کرد: هیچ گاه معلم ادبیات نمی‌تواند برگه‌های امتحان ریاضی را تصحیح کند و چنین سازوکاری فراهم نیست و اگر این اتفاق بیفتد، خطا است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود به دلیل کمبود معلم از بسیج محلات برای تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی نیرو آورده‌اند، مطرح کرد: این موضوع یک شوخی بزرگ است، افرادی می‌توانند برگه‌های امتحانات را صحیح کنند که تدریس دارند.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته معلمان بازنشسته و معلمان مدارس غیردولتی نمی‌توانستند برگه‌های امتحانات نهایی را تصحیح کنند اما امسال این محدودیت حذف شد و تمام افرادی که تدریس دارند، برگه‌های امتحانات را تصحیح کردند.

زارعی ادامه داد: در تلاش هستیم این امکان را فراهم کنیم تا دانشجو معلمان ترم آخر هم بتوانند برگه‌های امتحانات نهایی را تصحیح کنند.

فقط نمره کتبی آزمون نهایی در پذیرش دانشگاه تاثیر دارد

وی درباره انتشار تصاویری از کارنامه دانش‌آموزان مدارس غیردولتی با نمرات امتحانات نهایی 4 یا 5 که به دلیل نمره بالای ارزشیابی سالانه موفق به قبولی و ارتقای پایه شدند، گفت: ارزشیابی دانش‌آموزان به شیوه فرایندی است؛ یعنی نمرات مستمر و پایانی مدنظر است اما برای ارایه سابقه تحصیلی و تأثیر آن در کنکور فقط نمره کتبی امتحانات نهایی موثر است.

زارعی درباره اینکه برخی دانش‌آموزان اعلام می‌کنند با مشاهده به سامانه آموزش و پرورش برای مشاهده کارنامه ابتدا قبول بودند اما بعداً برای برخی دروس آنها تجدیدی ثبت شده بود، بیان کرد: آخرین کارنامه‌ای که دانش‌آموز از سامانه دریافت می‌کند، ملاک است؛ دو سامانه وجود دارد، نخست سامانه تصحیح که نمرات دانش‌آموزان در آنجا ثبت می‌شود و پس از آن به سامانه فاینال ارسال و کارنامه تولید می‌شود.

وی افزود: در سامانه تصحیح نمره سالانه یعنی نمرات نوبت اول و مستمر وجود ندارد و فقط نمره کتبی امتحانات نهایی ارائه می‌شود که ممکن است دانش‌آموز مردود شده باشد اما با جمع‌بندی نمرات مستمر و کتبی در نهایت پذیرفته می‌شود و امکان ارتقای پایه را دارد.

آزمون‌های جبرانی تا نیمه شهریور

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی و زمان کوتاه دانش‌آموزان برای مطالعه جبرانی اظهار کرد: در پایه دوازدهم براساس برنامه‌ریزی کار انجام شد؛ در پایه دهم و یازدهم با توجه به تاخیر در اعلام نتایج یک اصلاحیه داشتیم که تا نیمه شهریور مدارس اجازه دارند برنامه‌ریزی برای آزمون‌های جبرانی تابستان را انجام دهند.

زارعی ادامه داد: بسیاری از مناطق و مدارس بر مبنای نتیجه اول برنامه‌ریزی کردند و پایگاه‌های تابستانی را تشکیل دادند، دانش‌آموز سر کلاس رفته و پایگاه تابستانی را می‌گذارند. فرض اینکه قبول شود و ضرر نکرده و در کلاس‌های جبرانی شرکت کرده و بر علمش اضافه شده و اگر هم که قبول نشده باشد زمانی را از دست نداده است.

47236

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر