ناکامی با کارآموز ۴۰۰ میلیونی!/ تیرهای تیر و کمان باز هم خطا رفت

فدراسیون تیر و کمان در دو سال اخیر در هر تورنمنتی پا گذاشته، دست خالی بازگشته و ناکامی پشت ناکامی داشته است.

ناکامی با کارآموز 400 میلیونی!/ تیرهای تیر و کمان باز هم خطا رفت

سعید آقایی؛بازیهای المپیک پاریس 2024 با 12 مدال برای ایران پایان یافت تا ورزش ایران دومین نتیجه درخشان تاریخ خود را در پاریس ثبت کند. با این وجود این درخشش در کاروان ایران رشته های ناکام کم نبودند. ایران در 13 رشته در المپیک حضور یافت که به غیر از کشتی و تکواندو که شاهکار کردند، در ژیمناستیک، شمشیربازی و سنگنوردی نیز نتایج کسب شده قابل قبول بود اما سایر رشته ها یک ناکام مطلق بودند.

تیر و کمان یکی از ناکامان ایران در پاریس بود. رشته ای که در دقیقه 90 و در کاپ جهانی ترکیه یک سهمیه به زحمت گرفت و مبینا فلاح دختر کماندار ایران موفق شد المپیکی شود. فلاح در پاریس مطالبق انتظارات نتیجه نگرفت. او در مرحله یک سی و دوم انفرادی رقابت‌های المپیک با غلبه بر نگویت دیتا از ویتنام راهی یک شانزدهم نهایی شد. فلاح در مرحله یک شانزدهم مقابل گوکر الیف حریف  ترکیه ای شکست خورد و از راهیایی به مرحله بالاتر بازماند. با وجود این ناکامی فلاح شخصا نمره قبولی گرفت و بهترین نتیجه تیر و کمان ایران را در ادوار المپیک ثبت کرد. چه آنکه پیش از فلاح کمانداران ایران در المپیک ها در همان دور نخست حذف شده و مابین جایگاه آخر و ماقبل آخر به شکل آسانسوری سرگردان بودند!

اگرچه به فلاح باید حضور در یک شانزدهم نمره قبولی باید داد اما حتی نیم نمره از این نمره قبولی به فدراسیون ورشکسته تیر و کمان و رئیسش تعلق نمی گیرد. فدراسیونی که در دو سال اخیر در هر تورنمنتی پا گذاشته، دست خالی بازگشته و ناکامی پشت ناکامی داشته. شعبانی بهار رئیس فدراسیون قریب به 2 سال پیش به بهانه دلیل این ناکامی های سریالی مربی خارجی به نام سونگ چیل هونگ از کره را استخدام کرد اما با صرف هزینه هنگفت دلاری و حضور این مربی کره ای هیچ تغییری در سریال ناکامی های این رشته ایجاد نشد که اوج آن بازیهای آسیایی هانگژو بود که کاروان پرتعداد کمانداران همچون یک لشکر شکست خورده از چین بازگشتند و حتی یک مدال برنز ناقابل هم نگرفتند.

نکته دردناک ماجرا اما اتفاقات المپیک است که ناکامی تیر و کمان ایران با مربی کره ای را بیشتر توی چشم می کند. در بازیهای تیر و کمان المپیک پاریس 5 مدال طلا در 5 ماده توزیع شد و همه آنها را کمانداران کره ای درو کردند تا موفقترین تیم کاروان کره جنوبی در المپیک تیر و کمان باشد. رشته ای با صد درصد طلا. تیر و کمان در المپیک در 5 ماده انفرادی مردان، انفرادی زنان، تیمی مردان، تیمی زنان و میکس برگزار شد و هر 5 طلا به کره ای ها رسید تا ثابت شود که کره ای ها قدرت بلامنازع و الو این رشته با فاصله هستند.

طعنه آمیز است که ایران هم قریب به 2 است که مربی کره ای دارد اما یک برنز هم  حتی در سطح آسیا نمی تواند کسب کند! این ثابت می کند که فدراسیون تیر و کمان و در راس آن شعبانی بهار در استخدام مربی خارجی نیز اشتباه راهبری و استراتژیک داشته و به رغم هزینه هنگفت نتوانسته مربی درجه یک و موثری را استخدام کند. این درحالیست که برخی از منتقدان حتی سونگ چیل هونگ را مربی هم نمی دانند و اعتقاد دارند که او پیش از این هرگز تجربه مربیگری نداشته بیشتر دوره کارآموزی را در ایران سپری می کند! کارآموزی که البته 400 میلیون ماهانه دستمزد دریافت می کند.

حجت واعظی مربی سابق تیم ملی در این باره می گوید: ما قبل از مربی فعلی پیش‌تر هم چهار مربی کره‌ای به خدمت گرفتیم اما این بار بی تجربه‌ترینش را برای المپیک داشتیم. این نتیجه و تنها یک سهمیه را با مربی ایرانی هم می‌توانستیم به دست بیاوریم. زمانی که سرمربی تیم ملی بودم حقوقم 2 میلیون تومان بود که هنوز هم بابت آن از فدراسیون طلبکارم اما به همین مربی کره‌ای ماهیانه 400 میلیون تومان دستمزد می‌دهند.

باید منظر ماند و دید آیا با توجه به انتقادات رخ داده و هزینه هنگفت برای مربی کره ای که چندان تجربه ای ندارد، فدراسیون تیر و کمان برای آینده چه تصمیمی خواهد گرفت.

253 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر