عراقچی در حساس‌ترین پرونده‌های دیپلماتیک کشور نقش داشته‌است

دیپلمات‌ها و کارشناسانی که تجربه همکاری با سیدعباس عراقچی را دارند، از تجارب و ایده‌های او روایتهای جالبی دارند. یکی از آنها حمید دهقانی است که در گفت‌وگو با خبرآنلاین بر تجارب و تخصص چند وجهی عراقچی تاکید کرد.

عراقچی در حساس‌ترین پرونده‌های دیپلماتیک کشور نقش داشته‌است

زینب اسماعیلی: حمیدرضا دهقانی، دستیار سابق وزیر ، سفیر پیشین ایران در قطر از ارتباط خوب عراقچی با جبهه مقاومت تا پیگیری حقوقی پرونده شهادت سردار سلیمانی و از تجارب وزیر خارجه پیشنهادی روایت کرد. دهقانی پیش از این مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا بوده و علاوه بر تجربه سفارت در قطر ، سفیر و نماینده ایران در سازمان همکاری های اسلامی نیز بود

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

**فضای رسانه‌ای شناخت نسبی از جناب عراقچی دارد که عمدتا مرتبط به بعد از مذاکرات هسته‌ای است. اما می‌دانیم که او از سال‌ها قبل‌تر از دوره مذاکرات در وزارت خارجه حضور داشته‌است. شما به‌عنوان یک دیپلمات و همکار، کدام بخش از تجارب کاری دکتر عراقچی را در امر وزارت مفید می‌دانید؟
شاید شناخت اکثریت جامعه از دکتر سیدعباس عراقچی شناخت تک سویه‌ای است از این جهت که ایشان را صرفا به‌عنوان یک مذاکره کننده ارشد ایرانی همراه جناب آقای دکتر ظریف و هیات مذاکره کننده برجام می‌شناسند. اما ایشان در ماموریت‌های مهمی حضور داشته اند و دارای تجارب بسیار گسترده‌ای در وزارت خارجه هستند.  ایشان سالها به‌عنوانرییس دانشکده روابط بین‌الملل و همچنین به عنوان سفیر در کشورهای مختلفی ماموریت داشته اند از جمله در فنلاند و ژاپن در غرب و شرق جهان که تجربه متفاوت و مفیدی محسوب می‌شود. یکی از اولین ماموریت‌های ایشان بعد از احیای روابط با عربستان سعودی در دولت دوم مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی (سازمان همکاری‌های اسلامی فعلی) بوده است. آقای دکتر سید عباس عراقچی در سطوح عالی وزارت‌خارجه از جمله معاونت بین‌الملل وزارت خارجه، معاونت آسیا و اقیانوسیه و معاونت سیاسی به عنوان معاون در حساس ترین پرونده ها حضور داشته اند. بویژه در معاونت سیاسی به همه مسایلی که وزارت خارجه در سطوح سیاسی داشت، رسیدگی می کردند. یادم هست یکی از مسایل مهمی که آقای دکتر عراقچی در دوره معاونت بین الملل به آن ‌پرداختند راه‌اندازی بحث دیپلماسی آب بود و تا جایی که خاطرم هست مبتکر طرح این بحث در سطح وزارت خارجه بودند. امروزه این بحث ضرورت دارد دیپلماسی آب با شدت و حدت بیشتری با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان و وضعیت منطقه پیگیری شود. به نظرم آقای دکتر عراقچی در این زمینه ایده دارد و این نکته مهمی است. 


*طبیعی است که برخی نمایندگان مجلس مواضعی متفاوت نسبت به دولت داشته باشند و قبلا هم مواضع مغایری در مورد برجام داشتند. ممکن است برخی آن مباحث را وارد جریان رای اعتماد کنند.شما در این مورد چه نظری دارید؟

تدین، صداقت و اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی از ویژگی‌های بارز ایشان است. در دوره مسئولیت، در همراهی با مقاومت در سطح منطقه، و در سطح جهانی، چهره شناخته شده ای هستند. ایشان در اجلاسمتعددی، ایران را نمایندگی کرده و نقش نماینده جمهوری اسلامی ایران را در کنفرانس‌های بین‌المللی به خوبی ایفا کرده اند. 
نمایندگان مجلس هم شناخت خیلی خوبی از ایشان دارند، حتی در همین هفته‌های گذشته، عکس‌العمل‌های متفاوت جامعه در مورد وزرای مختلف وجود داشت، اما کمتر کسی در مورد صلاحیت ایشان تشکیک داشته است. طبیعی است که نمایندگان محترم اختیار دارند و می توانند نظر بدهند اما با شناختی که ما از آقای دکتر عراقچی داریم، احتمال می دهیم که با پذیرش بالایی از طرف نمایندگان مردم روبرو شوند. 
آقای دکتر عراقچی در معاونت‌ها و مدیریت‌های مختلف وزارت خارجه حضور داشتند و به نظر من شخصیت جامع الأطراف در این خصوص هستند. تجربه کار ایشان در معاونت بین الملل و معاونت سیاسی موجب شده که همواره بر همه مسایل سیاست‌خارجی اشراف داشته‌باشند و در سطح جهانی با ملاقات‌ها و حضور در اجلاس های متعدد و مذاکرات، ایران را نمایندگی کنند. عضویت در تیم مذاکرات هسته‌ای به‌همره دکتر ظریف و هدایت مذاکرات در برخی سطوح یا برخی دوره ها را همه به یاد دارند. 


*عباس عراقچی در صورت کسب رای اعتماد از مجلس، تصدی دستگاه دیپلماسی را در یکی از سخت ترین دوره ها برعهده می گیرد. به نظر شما مهمترین حوزه های اولویت دار دیپلماسی که او در آنها مسلط است، کدام مسائل است؟

یکی از مسایل با اولویت بالای سیاست خارجی در شرایط فعلی، موضوع رفع تحریم‌ها و مقابله با تحریم‌هاست که اتفاقا همچنان که همه می دانند ایشان به این بحث کاملا مسلط هستند. همچنین با توجه به برنامه‌ای که ارایه داده‌اند سیاست همسایگی را استمرار خواهند بخشید که موضوع مهمی است. آقای عراقچی در موضوعات مرتبط با مسایل بین‌المللی هم صاحب تجربه طولانی هستند.در ارتباط با منطقه و حوزه مقاومت هم تاکید کنم، زمانی که ایشان رییس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت‌خارجه بودند و اعضای گروه‌های مقاومت می‌خواستند با دیپلماسی و سیاست بین‌المللی آشنا شوند برای گذراندن دوره‌های مختلفی به ایران دعوت می‌شدند و من آن زمان در سفارت ایران در لبنان بودم و به یاد دارم که جناب عراقچی در برگزاری آن دوره‌ها چه همراهی مناسبی را بعمل آوردند.

زمانی‌که سفیر ایران در قطر بودم نیز ایشان سفرهای متعددی به قطر برای پیگری پرونده شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی داشتند. بنابراین به نظر می رسد با توجه به نقشی که همسایگان و جبهه مقاومت در سیاست خارجی ایران ایفا می‌کنند، این تجارب می تواند در پیشبرد سیاست خارجی کشورمان بسیار مفید واقع شود.


**اینکه آقای عراقچی در سطوح مختلف وزارت خارجه کار کرده، چه امتیازی برای دستگاه سیاست خارجی ایجاد می کند؟

آقای دکتر عراقچی یک وزیر پیشنهادی کاملا مرتبط هستند چون اولا رشته تحصیلی ایشان و ثانیا سه دهه سابقه کارشان، همه در وزارت‌خارجه بوده و هیچ وقت از این سازمان خارج نشده‌است. هم تحصیلات، هم شغل و تجاربش در سطح بالا مرتبط با حوزه دیپلماسی بوده و عملکرد ایشان هم تاکنون قابل بررسی و محک زدن است. از مقامات ارشد کشور تا افکارعمومی و اصحاب رسانه تا مقامات خارجی نوع عملکرد ایشان را دیده‌اند. این آورده خوبی است که می تواند در دوره مسولیتش از ان بهره گیرد. حتی در سه سال اخیر که هم به عنوان مشاور دکتر امیر عبداللهیان وزیر خارجه شهید، و در خارج از وزارت خارجه با حکم دکتر سید کمال خرازی، رییس محترم شورای راهبردی روابط خارجی به عنوان معاون این شورا منصوب شدند. و از این حیث در مسئولیت های سیاست خارجی ایشان توقفی روی نداد. می توان گفت دکتر عراقچی با وزرای سابق و اسبق خارجه از جمله وزیر شهید دکتر امیرعبداللهیان، جناب آقای دکتر ظریف، جناب آقای دکتر صالحی، جناب آقای متکی و جناب آقای دکتر ولایتی، و همچنین معاونان و مدیران و بدنه وزارتخارجه رابطه بسیار خوبی داشته اند و این آورده بسیار مهمی برای ایشان است و می تواند در موفقیت ایشان و دولت محترم نقش بسزایی داشته باشد.


310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر