آموزش ساخت فرفره چوبی و کاغذی با دو روش مختلف

اگر می خواهید یک وسیله جذاب و سرگرم کننده برای فرزند خودتان در منزل تهیه نمایید، می توانید با یادگیری مراحل ساخت فرفره چوبی در منزل آن را تجربه نمایید.

آموزش ساخت فرفره چوبی و کاغذی با دو روش مختلف

فرفره از لحاظ عملکرد به دارای 2 نوع می باشد، که در نوع نخست آن از کاغذ رنگی و یا کاغذ ساده جهت ساخت فرفره به طور پره دار بهره برده شده که با استفاده از وزش باد، چرخش آن گرد میخی نازک و یا سنجاقی ته گرد انجام می شود. فرفره نوع 2 از چوب و یا پلاستیک برای درست کردن آن بهره گرفته شده که یک نوک فلزی داشته و اطراف آن یک طناب نازک پیچیده می شود و به وسیله ی کشیدن طناب و رها نمودن فرفره بر روی زمین شروع به چرخش می نماید. فرفره پلاستیکی توخالی بوده و در درون خویش یک محور دارد که طناب گرد آن پیچیده و توسط کشیدن طناب و رها نمودن فرفره بر روی زمین چرخیده و دارای نوک فلزی نیست. در این مطلب آموزش ساخت فرفره چوبی را با شما به اشتراک می گذاریم.

فرفره چوبی یا به طور کلی فرفره ها از انواع اسباب بازی و نیز یک کاردستی می باشد که تعادل خود را حفظ نموده و بر روی یک نقطه گرد یک محور می چرخد. آسان ترین نوع چرخاندن فرفره به کمک انشگت های دست می باشد که در بعضی دیگر از انواع آن از فنر فشرده گردیده و یا رسمان جهت چرخش نخستین بهره برده می گردد. فرفره از قدمت بالایی برخوردار می باشد و از جمله کهن ترین لوازم بازی در دنیا به شمار می رود. در ادامه ساخت فرفره چوبی را به دو روش آموزش می دهیم.

ساخت فرفره چوبی با سیخ چوبی و چوب بستنی

روش های ساخت فرفره چوبی

فرفره از جالب ترین بازی های بچه ها می باشد که فرفره در واقع تکه ای چوب صیقل داده شده می باشد که حول محوری شروع به چرخش می کند.شما می توانید بلوط، سیخ چوبی بامبو، چوب بستنی برای این منظور استفاده کنید.

آموزش ساخت فرفره چوبی

وسایل لازم (روش اول)

  • سیخ چوبی بامبو
  • قیچی
  • کاغذ رنگی
  • الگوی فرفره
  • چسب حرارتی
  • پونر
  • مهره ای کوچک

مراحل ساخت

ابتدا قسمت پایینی سیخ های بامبو را که تیز نسیتند را درون لیوانی آب قرار دهید، وقتی که سیخ های چوبی بابمبو کمی آب جذب نمودند، می توانید به آسان تر پونزها را درون سیخ های بامبو فرو نموده و متصل نمایید که مزیت آن هم جلوگیری از شکستن این سیخ ها است.

چگونه یک فرفره چوبی زیبا بسازیم؟

در این فاصله الگوی فرفره را بر روی قطعه ای کاغذ را برش زده و موقع بریدن الگو اطمینان پیدا نمایید که در نقاط مشخص شده الگو، با کمک پونز منافذی را به وجود بیاورید. پس از اتمام برش پره ی فرفره را بلند نموده و پونز را از قسمت پشتی درون سوراخ بفشارید. پره دیگر را نیز بر روی آن تا کرده و پونز را درون سوراخ آن پره فرو نمایید.

وقتی که پونز را از بین هر 4 پره گذراندید، پونز را از بین هر پره انجام بدهید، بعد از بین سوراخ مرکز فرفره به درون بفشارید.

ساخت فرفره چوبی با سیخ چوبی و چوب بستنی

حالا مهره کوچک را در پونز فرو نموده و بعد پونز را در قسمت انتهایی مرطوب چوب بامبو فشرده و در صورت لزوم با کمک چکش آهسته بر روی پونز بزنید تا باعث ورود پونز به درون چوب بامبو گردد. تا وقتی که سیخ چوبی با مهره کوچک بر روی پونز برخورد نماید، پونز را درون چوب رو نمایید.

با وجود اینکه چوب را خیسانده اید و این خیس نمودن چوب، از شکسته شدن سیخ چوبی مانع می شود؛ ولی در صورتی که سیخ چوبی دچار درز و شکاف گردید، بدون نگرانی فقط مقداری چسب حراراتی بر روی سیخ چوبی زده و اطمینان پیدا کنید که در مکان خودش محکم شود.

توجه نمایید بر روی مهره را نباد چسب زده شود، مهره میان سیخ چوبی و فرفره باعث به وجود آمدن فاصله شده و فرفره آزاد و بی هیچ مشکل و گیر کردنی به چوب می چرخد. به همین سادگی با انجام مراحل توضیح داده شده، می توانید درست کردن یک فرفره چوبی را تجربه نمایید.

چگونه یک فرفره چوبی زیبا بسازیم؟

وسایل لازم (روش دوم)

  • چوب بستنی
  • خط کش
  • چسب
  • کاغذ رنگی
  • قیچی
  • دکمه

مراحل ساخت

ابتدا 2 تکه کاغذ رنگی دارای تنوع بالای رنگی را به شکل مربع با به ابعاد و اضلاع مدنظر خود ببرید.

سپس 2 تکه کاغذ رنگی به شکل مربع را با استفاده از چسب بر روی یکدیگر چسبانده و محکم کنید تا بتوانید مربعی با سطح رنگی متفاوت بسازید. 2 قطعه کاغذ مربع رنگی را به یکدیگر چسبانده و مربع با 2 ضلع با رنگ های گوناگون و متفاوت داشته باشید.

روش های درست کردن فرفره چوبی

حالا در این مرحله کاغذ رنگی را از سمت یک قطر تا نموده و تای آن را باز نموده و بعد از قطر دیگری هم آن را تا نموده و بعد تای انجام شده را بگشایید. به کمک قیچی از گوشه های مکعب روی خط های قطر را برابر 1/2 قطر تا مرکز مربع ببرید.

چگونه یک فرفره چوبی زیبا بسازیم؟

گوشه ی یکی از اضلاع شکل مربع را به طرف مرکز مکعب و نقطه برخورد 2 قطر تا نمایید و در آن ناحیه بچسبانید.

آموزش ساخت فرفره چوبی

مرحله ی پیش را با هر گوشه مربع مجددا انجام دهید و دکمه را بر روی نقطه برخورد گوشه ها بچسبانید.چوب بستنی را به قسمت پشت کاغذ رنگی چسبانده و کار را به پایان برسانید.

روش های درست کردن فرفره چوبی

ساخت فرفره چوبی با سیخ چوبی و چوب بستنی

شما با انجام این مراحل صاحب بک فرفره زیبا و تزیینی ساخته شده از چوب و کاغذ هستید که در صورت تمایل به چرخیدن فرفره دارید، متصل کردن با پونز را جایگزین استفاده از دکمه و چسباندن چوب ستنی به پشت کاغذ رنگی نمایید.

ساختن فرفره چوبی به دو روش

طریقه بازی کردن

میله فرفره را درون سوراخ کوچک دسته بگذارید، نخ را از درون سوراخ میله عبور دهید و به کمک دست آهسته بچرخانید تا نخ، گرد میله ی فرفره پیچانده گردد. اکنون نوک فرفره را بر روی یک سطح صاف و یکنواخت بگذارید و دسته را سفت در دستتان بگیرید و سپس نخ را محکم بکشید تا فرفره سریعا شروع به چرخیدن نماید. حالا دسته را از میله فرفره آزاد نموده و فرفره را سریعا بر روی یک سطح مدنظر بچرخانید. همچنین با استفاده از چوب بستنی می توان کلی کاردستی متنوع را ساخت که در مطالب قبلی آرگا نمونه های جالبی از کاردستی با چوب بستنی نمایش داده شده و روش هایی هم آموزش داده شده، تنها لازم است کلیک کنید.

ساختن فرفره چوبی به دو روش

فرفره یکی از بازی های نوستالژی و پرخاطره است که علاوه بر سرگرمی در شب نشینی و دورهمی ها، به ادارات و ارگان ها جهت اعطای اشناتیون به مشتری ها، کمپانی های تبلیغاتی، فروشگاهها و نمایشگاههای صنایع دستی به حساب می آید. با استفاده از فرفره می توانید مزایایی را نیز نصیب بدن و سلامتی خود نمایید که از جمله آن می توان به آموزش مفاهیم حرکنی فیزیک، تقویت هارمونی چشم و دست، تقویت قدرت تمرکز و توجه اشاره داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر