رویارویی ۲ نگاه درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان؛ انتقاد یا صبر؟ /خاتمی به کمک رئیس جمهور آمد +جدول

مسعود پزشکیان ۱۲ روز پس از مراسم تحلیف، کابینه پیشنهادی را رونمایی کرد و فردا به مجلس می رود تا شاید در ماراتنی سخت با مجلس اصولگرا بتواند رأی اعتماد ۱۹ وزیر پیشنهادی اش را از مجلسی ها بگیرد.

رویارویی 2 نگاه درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان؛ انتقاد یا صبر؟ /خاتمی به کمک رئیس جمهور آمد +جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری جدید فردا با همراهی وزرای پیشنهادی اش به بهارستان می رود تا یک هفته بعد از رونمایی از کابینه مدنظرش، در مقابل نمایندگان از 19 چهره دفاع کند؛ ماراتنی سخت و نفس گیر در مجلسی اصولگرا.

کابینه ای که برای تشکیل آن شورای راهبری به ریاست محمدجواد ظریف تشکیل شده بود اما در نهایت براساس آنچه اعلام شد، نزدیک به 60 درصد از آنچه از سوی رئیس جمهور اعلام شد از مسیر این شورا عبور کرده بودند. 

برهمین اساس هم برخی حامیان پزشکیان از جمله اصلاح طلبان این کابینه را غیرقابل پیش بینی و نقدبرانگیز می دانستند، کابینه ای که قرار بود هم جوانتر از دولت های گذشته باشد، هم زنان در آن جایگاه ویژه داشته باشند و هم پای اهل سنت به آن باز شود، چندان درچارچوب این وعده ها شکل نیافته بود.

یک سو موافق، یک سو گله مند

اما دو نگاه پیرامون این کابینه که از نگاه مسعود پزشکیان کابینه وفاق ملی است، شکل گرفته است، یک سوی ماجرا طیفی از اصلاح طلبان هستند که خود را حامی این دولت می دانند و معتقدند در دولت اصلاح طلب نباید ردپایی از مثلا وزرای رئیسی یا برخی اصولگرایان باشد.

آنچنان که جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در توییتی در باب این موضوع نوشت: «‏اگر قرار بر ادامه سکانداری نظامیان و شبه‌نظامیان بر سیاست و عدم تغییر رویکردهای امنیتی نسبت به فعالین سیاسی داخل نظام بود، چه ضرورتی به برگزاری انتخابات و تحمیل این همه هزینه به کشور و بازی با روح و روان مردم و به‌ویژه جوانان بود؟» همچنین او تاکید کرد: «‏برخی از این افراد انتخاب شده، نه نسبتی با ⁧ اصلاحات⁩ دارند و نه حتی به رویکرد اعتدالی نزدیک هستند. برخی دیگر هم اساساً به ضدیت با هر تغییر و اصلاحی شهره هستند.»

همچنین آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات نیز، با انتشار قسمتی از نامه جبهه اصلاحات ایران به رئیس جمهور، در واکنش به این کابینه پیشنهادی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در مرحله اول شکل‌گیری هیأت دولت اجازه ندهید، ویژه گزینی‌ها و روندهای ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأی‌گیری برای آمدن پای صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.» 

سوی دیگر ماجرا سیاسیونی از جریان میانه رو اصلاح طلب، اعتدالیون و میانه روهای اصولگرا هستند که این طیف ها نیز از حامیان پزشکیان در انتخابات بودند و معتقدند تصمیم پزشکیان در تشکیل این کابینه قابل درک است چرا که پزشکیان تلاشش را بر حل مسائل و مشکلات کشور از طریق درگیر کردن همه طیف های سیاسی و البته نهادهای اثرگذار حاکمیتی و هسته سخت قدرت می بیند. برهمین اساس نیز اگرچه این کابینه را کابینه ای مطلوب نمی بینند اما کابینه ای قابل قبول می دانند و معتقدند که باید به رئیس جمهوری جدید فرصت داد.

آنچنان که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی و از مهم‌ترین حامیان پزشکیان با اشاره به انتقادات نوشت: «انصاف این است که کابینه کار خود را آغاز کند و با عملکردش محک بخورد نه با گمانه‌ها...»

یا سید محمدعلی ابطحی که با وجود برخی انتقادات به این کابینه، همچنان قرار خود را بر حمایت از پزشکیان گذاشته است و در شبکه اجتماعی ایکس در این خصوص نوشته است: «پزشکیان بعد از معرفی اعضای دولت، مظلوم قرار گرفته. کابینه‌ای با اکثریت وزرای اصلاح‌طلب پر سابقه، تعدادی جوان، معاونت زنان مقبول.»

تو مو می بینی و من پیچش مو!

حجم انتقادات به سمت پزشکیان تاحدی بالا رفت، که سرانجام، خود رئیس‌جمهور آستین را بالا زد و به این واکنش ها و انتقادات پاسخ داد. مسعود پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مردم عزیز سرمایه بزرگ دولت شمایید، توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. بی‌تفاوتی به رفتار سیاستمداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم. در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌را از روی عملکردش نقد کنید.»

پزشکیان با این توئیت هم تلاش کرد مردم را درباره عملگرا بودن کابینه اش مطمئن کند هم سیگنال هایی درباره سهم خواهی ها و نقدهای تند و  تیز به کابینه پیشنهادی اش ارسال کند.

خاتمی آب روی آتش اصلاح‌طلبان ریخت

با شدت گرفتن نقدها از درون جبهه اصلاحات به کابینه پیشنهادی، در نهایت سیدمحمد خاتمی وارد میدان شد تا شاید فضا را نسبت به پزشکیان آرام کند و آبی بر روی آتش باشد. او از جایگاه یک حامی، پا به میدان گذاشت و تلاش کرد تا فضای ملتهبی که پس از معرفی کابینه شکل گرفته است را آرام کند و بار دیگر حمایت خود را از رئیس دولت نشان دهد. 

 سید محمد خاتمی خطاب به اصلاح‌طلبانی که به منتقدان اصلی کابینه پشنهادی پزشکیان تبدیل شدند تاکید کرد؛ «همه خیرخواهان کشور و ملت نباید مواضع اصولی خود را برای اصلاح رویه‌های غلط حکمرانی از یاد ببرند.» با این حال او تاکید کرد که قرار نیست فضای نقد علیه دولت چهاردهم بسته شود و گفت: «باید نگاه انتقادی و البته خیرخواهانه‌ی خود را نسبت به دولت داشته باشند؛ ولی از هر برخورد هیجانی و غیرمنصفانه و شتابزده با مسائل که ناشی از اتکاء به داده‌های نادرست و یا ناتمام و ذهنیت‌ها و قضاوت‌های پیشینی و عدم توجه به پیچیدگی‌های امور و آینده‌نگری است خودداری کنند. راه اصلاح راه دراز و پرفرازونشیبی است و هرگامی که در این راه برداشته شود مغتنم است.»

البته که این حمایت از جانب خاتمی برای اولین بار اتفاق نیافتاده است و حمایت رئیس دولت اصلاحات از پزشکیان از همان ابتدا که او مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته بود علنی شد و نه تنها پزشکیان به دیدار او رفته بود بلکه پس از پیروزی پزشکیان، رئیس دولت اصلاحات پس از 19 سال برای دیدار با رئیس جمهور منتخب به پاستور رفت.

در ادامه جدولی از تمام واکنش های مثبت و منفی نسبت به کابینه پزشکیان را می‌خوانید؛

نام

سمت/ گرایش سیاسی

اظهارات

سید محمد خاتمی

رئیس دولت اصلاحات

*انتخاب اعضاء هیئت دولت در مجموع روند قابل فهم و طبیعی داشته است. طبعاً هر کار تازه‌ای ممکن است اشکالاتی داشته باشد و این امر نباید موجب ارزیابی‌های شتابزده و نومیدی شود و نباید از موضع حمایت رئیس جمهوری که هنوز کار خود را شروع نکرده است به وادی انتقاد سخت و مخالفت افتاد.

*ما هم ضمن تأیید انتخاب‌های خوبی که شده است بر این باوریم که در بعضی موارد می شد خیلی بهتر عمل کرد ولی به جناب پزشکیان احترام می‌گذاریم و ایشان را صاحب حق در انتخاب همکارانشان می‌دانیم و از ایشان انتظار معجزه در هر شرایطی نداریم. طبعاً علاقه‌مند و خواستار آن هستیم که به وعده‌هایی که داده‌اند پای‌بند باشند و ان‌شاءالله چنین خواهد شد. 

سید محمد علی ابطحی

فعال سیاسی اصلاح طلب

*انتخاب اعضای کابینه در نهایت با رییس جمهور است. اما کاش دکتر پزشکیان خودش و یا همکارانش دلایل انتخاب وزرا را -به خصوص آنها که هضمش برای هوادارانش سخت است- دراین فضای پر التهاب سیاسی توضیح می داد. حتی کسانی از نزدیکانش و حتی به طور غیر رسمی. رییس جمهور به زبان گویا در این روزها بیشتر از هر وقتی نیاز دارد. ‏حد اقل آنها که منصوب شده اند این کار را بکنند.

* پزشکیان بعد از معرفی اعضای دولت، مظلوم قرار گرفته. کابینه‌ای با اکثریت وزرای اصلاح‌طلب پر سابقه، تعدادی جوان، معاونت زنان مقبول.

محمود واعظی

عضو حزب اعتدال و توسعه

*در مجموع به نظر می‌رسد با همه محدودیت‌هایی که در روند تعیین اعضای کابینه برای هر رئیس جمهوری وجود داشته، این محدودیت‌ها برای دکتر پزشکیان بیشتر بوده است. اصلی ترین دلیل آنهم این است که فرصت وی برای تعیین وزرا و اعضای کابینه به مراتب کمتر از سایر روسای جمهور بوده است.

*روسای جمهور سابق به صورت استاندارد، از بدو زمانی که از سوی ملت انتخاب می شدند به مراتب فرصت بیشتری برای انتخاب وزرا و اعضای کابینه خود داشتند. مجموعا اگر بخواهیم واقع‌گرایانه و منصفانه به موضوع بپردازیم ، حسب تلاش های صورت گرفته و شناختی که اینجانب نسبت به اکثر وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم دارم، کابینه پیشنهادی نسبتاً مقبول است.

غلامحسین کرباسچی

فعال سیاسی اصلاح طلب

*وقتی ما می‌گوییم که باید این امید را پاس داریم، یعنی اینکه سعی کنیم این امید را در جامعه زنده نگه داریم. به نظر من این اتفاقی که رخ داده‎است و عدم حضور جوان‌ها و بانوان که از خاستگاه‌‎های رای‌دهندگان بوده، ریشه امید را می‌سوزاند و مردم را ناامید می‌کند و همان دیدگاهی را تقویت می‌کند که مخالفین رای دادن می‌گفتند «فرقی نمی‌کند چه کسی انتخاب شود» و این به نفع کشور نیست. بنابراین من فکر می‌کنم تحت فشار قرار دادن ایشان که از شعارهایش عدول کند و افرادی که آن شعارها را قبول ندارند وارد کابینه کند، به ضرر کل کشور تمام می‌شود.

صادق زیباکلام

فعال سیاسی اصلاح طلب

*بین کابینه ای که آقای پزشکیان معرفی کردند و انتظاراتی که ازکابینه ایشان میرفت،نه یک شکاف که یک دره عمیق هست.اما من همچنان امیدوار هستم. من به پزشکیان نه برای کابینه مطلوب رای دادم نه برای پیشرفت و نه ترقی. من صرفا به این خاطر به او رای دادم  که "خالص سازی" انقلابیون ادامه نیابد.

علیرضا معزی

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در دولت سابق

*کابینه‌ پیشنهادی پزشکیان، حداقل از منظر دفع خطر خالص‌سازی، «گامی به پیش» است و حامل پیام «تغییر». به یاد آوریم که پیش از این هم فوران واکنش‌های آنی و احساس ناکامی زودرس، سبب شد تا برخی محافل با عملیات روانی پشیمانم، زمینه ماجراجویی‌های خود را در دی 96 و از مشهد فراهم کنند.

عباس عبدی

فعال سیاسی اصلاح طلب

*تا اینجا اشکال چندان مهمی به انتصابات آقای پزشکیان نمی‌بینم. اینکه کسی از اواخر لیست پیشنهادی یا خارج لیست انتخاب شود را اشکال نمی‌دانم، مگر اینکه اغلب انتصاب‌ها چنین شوند. انتخاب در مرحله نهایی سیاسی است و نه حرفه‌ای و کارشناسی. در حالی که انتخاب در مراحل اولیه و شورای راهبری عموما حرفه‌ای و کارشناسی بود. انتخاب وزیر اصولا یک اقدام سیاسی است که باید میان کارشناسی و سیاسی تلفیق موثری صورت بگیرد. در اینجا فرصت را مغتنم می‌شمارم و از همه کسانی که در این مدت در کنارشان بودم تشکر می‌کنم، به جای این نقدها که هر کدام هم می‌تواند درست باشد، باید از آقای پزشکیان حمایت کرد، همان‌گونه که انتظار داریم نهادهای دیگر حکومتی از او حمایت کنند.

آذر منصوری

رئیس جبهه اصلاحات ایران

در نامه جبهه اصلاحات ایران به رئیس جمهورتاکید شد که در مرحله اول شکل‌گیری هیأت دولت اجازه ندهید، ویژه گزینی‌ها و روندهای ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأی‌گیری برای آمدن پای صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.

محمد جواد آذری جهرمی

وزیر ارتباطات دولت روحانی

*انصاف این است که کابینه کار خود را آغاز کند و با عملکردش محک بخورد نه با گمانه‌ها.

احمد زیدآبادی

فعال سیاسی اصلاح طلب

*ترکیب کابینه بدین صورتی که به مجلس معرفی شده است، با توجه به اهدافی که آقای پزشکیان برای خود اعلام کرده، به قول امروزی‌ها دارای دو یا سه "باگ" اساسی است. با این حال، این در حوزۀ حقوق رئیس دولت است که همکاران خود را انتخاب کند. نامناسب بودن برخی همکاران رئیس جمهور در درجۀ نخست، مشکل خود است. اگر او واقعاً فکر می‌کند که با برخی از این افراد می‌تواند کار کند، دلیلی ندارد که ما کاسۀ داغ‌تر از آش شویم!

*در دنیا معمولاً دست رؤسای دولت برای انتخاب همکاران خود کاملاً باز است. از طرفی مردم هم خیلی خود را درگیر انتخاب نوع همکاران رئیس‌جمهور نمی‌کنند و مطالبات خود را از  کلیت دولت طلب می‌کنند. در ایران اما بدبختانه دست رئیس‌جمهور برای گزینش همکاران خود باز نیست و گروه‌ها و محافل سیاسی هم به طرزی خارج از قاعده خود را درگیر جزئیات این موضوع می‌کنند.

*آنچه فعلاً برای ما اصل است، عمل دولت به تعهدات خود برای پایان دادن به این وضعیت نابسامان است. باقی قضایا فرع بر این است.

حسین مرعشی

دبیرکل حزب کارگزاران

*کابینه‌ای که شورای راهبری و ما آن را تصور کرده بودیم، کابینه مطلوب بود و کابینه‌ای که امروز آقای پزشکیان معرفی کرد یک کابینه ممکن است. حتما بین کابینه مطلوب و کابینه ممکن فرق است. آنچه که اتفاق افتاد مقدورات و اعمال محدودیت‌هایی بود که برای آقای پزشکیان وجود داشت. در مجموع ترکیب عمومی کابینه را می‌پسندم اما در برخی از وزارتخانه‌ها نواقصی وجود دارد که کار دولت را سخت می‌کند.

مصطفی پورمحمدی

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز

قرار ما حفظ امید مردم است. از رئیس‌جمهور حمایت کنیم*

جواد امام

سخنگوی جبهه اصلاحات

‏* اگر قرار بر ادامه سکانداری نظامیان و شبه‌نظامیان بر سیاست و عدم تغییر رویکردهای امنیتی نسبت به فعالین سیاسی داخل نظام بود، چه ضرورتی به برگزاری انتخابات و تحمیل این همه هزینه به کشور و بازی با روح و روان مردم و به‌ویژه جوانان بود؟

* جناب دکتر پزشکیان در نهایت، شخص رییس‌جمهور مسئول کابینه است و هیچ لابی‌گر و عنصر تحمیل‌گری حاضر نخواهد شد، مسئولیت دولت را بپذیرد. پس تا زمان هست، تجدیدنظر فرمایید.

فداحسین مالکی

عضو کمیسیون امنیت ملی

* در یک نگاه اجمالی به لیست ما می‌توانیم به تغییر و رفع مشکلات مردم خوش‌بین باشیم. تغییر زمانی برای ما قابل قبول است که تاثیرگذار در کاهش مشکلات مردم باشد و به رفاه و اقتصاد کشور کمک کند و نهایتاً بتواند از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند.

*این نکته تا حدودی در لیست پیشنهاد شده مشهود است و امیدوار هستیم افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شدند با برنامه‌های خود بتوانند اجماعی در کمیسیون تخصصی و صحن به وجود بیاورند.

عباس سلیمی نمین

فعال سیاسی اصولگرا

*آقای پزشکیان، همانطور که وعده تشکیل دولت وفاق ملی را داده بود، در این زمینه توفیقاتی کسب کرد. خیلی خوب است که این باب را در کشور بگشاییم که وقتی نماینده یک جریان یا طیف سیاسی رأی اکثریت را از آن خودش ساخت، این بلندنظری را هم داشته باشد که افراد صالح را از سایر تفکرات برگزیند. گشایش این باب را شهید رئیسی انجام دادند که آقای اسلامی را از دولت آقای روحانی انتخاب کرد و در هیأت دولت خودش از او استفاده کرد. 

*در کابینه معرفی شده توسط آقای پزشکیان، این مسئله پررنگ‌تر است، یعنی این بلندنظری را به صورت جدی‌تر شاهد هستیم. امیدوارم این مشی برای همه جریانات ادامه داشته باشد و این نگاه نباشد که حالا که رأی آوردیم، محدود به یک جریان یا گرایش باشیم. هر شایستگی را که دیدیم نسبت به آن پذیرش و انعطاف داشته باشیم زیرا می‌تواند آثار بسیار مثبتی را در پی داشته باشد. 

جلیل رحیمی جهان آبادی

نماینده سابق مجلس

آقای رئیس جمهور 8 وزارتخانه به به اصولگرایانی که مقابل شما و ما ایستادند و به شما رای ندادند رسید. یک وزارتخانه به اهل سنت که با همه وجود شما و جنبش اصلاحات را یادی نمودند؛ نرسید. کجای این کابینه وفاق ملی است؟ ما مگر بخشی از ملت ایران نیستیم.

محسن رضایی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

وفاق و اجماع، دو راهبرد و مسیر متفاوت دارد: 1. سهم‌خواهی 2.هم‌افزایی برای کارآمدی. همه به آقای پزشکیان کمک کنیم تا راهبرد دوم یعنی کارآمدی با ایثار، برادری و بکارگیری کارآمدترین افراد پیاده‌سازی شود. مشکل اصلی کشور ناکارآمدی ناشی از سهم خواهی است.

روح الله نجابت 

نماینده شیراز در مجلس

 برخی از وزرای پیشنهادی افراد قابل و شایسته‌ای هستند، برخی سابقه درخشانی ندارند و در رأی اعتماد احتمالاً دچار چالش می‌شوند و درباره برخی از گزینه‌ها هم باید بررسی‌های بیشتری شود.

امیرحسین ثابتی

نماینده تهران در مجلس

 *آقای پزشکیان موفقیت شما موفقیت همه ماست و وظیفه داریم به شما و دولت شما کمک کنیم. موفقیت شما با هر کابینه ای مقدور نخواهد بود.‌ نمی‌شود دم از وحدت و وفاق ملی زد اما فردی را که حاج قاسم مزاحم خواند و نماد شکاف ملی است را در گوشه های دولت پست داده شود.

* لیستی که آقای قالیباف از دولت خواندند نشان می‌دهد میانگین سنی آن بالای 60 سال است و همان اشکال دولت آقای روحانی در حال رخ دادن است. 

مالک شریعتی

نماینده تهران در مجلس

*یک نگاه کلی به فهرست وزیران پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان می توان گفت یک فهرست نامتوازن معرفی شده که حتما برخی از آنها بسیار خوب و قابل دفاع هستند و برخی هم هیچ نسبتی با 12 شاخص اعلام شده رهبرانقلاب ندارند.

*پیش بینی: حداقل 4 وزیر پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد مجلس نمی‌شوند.

رضا عباسی

فعال رسانه‌ای اصولگرا

یک نفر به من بگوید کابینه ‎پزشکیان چه فرقی با کابینه شهید ‎رئیسی دارد که آن زمان اینقدر انتقاد می کردند و اکنون سکوت می کنند؟

وزرا جوان شدند؟ چهره های جدیدی راس کار آمدند؟ وزرا واقعا خروجی کارگروه بودند؟ وزیر کشور را غیر نظامی کردند؟ افرادی با تخصص مرتبط را وزیر کردند؟

افسوس...

پروانه سلحشوری

نماینده سابق مجلس*

پزشکیان در اولین امتحان به جز در مواردی معدود، نمره مردودی گرفت. کابینه‌ای که نه بر اساس شایستگی و تخصص و مشورت کارگروه‌ها و شورای راهبری، بلکه با سهم‌خواهی و دخالت آشکار این و آن شکل گرفت. تجربه جهانی نشان داده عمر چنین دولت‌هایی کوتاه است و به سرانجام نمی‌رسد.

پدرام سلطانی

اقتصاددان*

پزشکیان اگر این کابینه را زمان انتخابات رومی‌کرد، جلیلی به نفعش انصراف می‌داد.

رسول جعفریان

استاد دانشگاه

*باید حامی دکتر پزشکیان بود، و دست از انتقادهایی که اغلبِ بانیان آن دستی از دور بر آتش دارند وشرایط چند ماه پیش کشور را فراموش کرده اند، برداشت.

*بدانیم درکل، انتقاد خوب و لازم، اما شرایط هم حساس است. تعهدات پزشکیان با همین ترکیب امکان تحقق دارد. مزاحمت هم در کار خواهد بود.

شهیندخت مولاوردی

دستیار ویژه روحانی در امور حقوق شهروندی

*مردم از ما در خصوص انتخاب کابینه پرسش‌های جدی دارند و می‌خواهند بدانند چرا روند انتخاب و معرفی وزرا اینگونه شده است؟ دولت باید برای افکار عمومی شرح دهد که از کدام مسیر به یک چنین انتخاب‌هایی رسیده و چه محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی در این زمینه وجود داشته است.

نور نیوز

رسانه اصولگرا

*هیچ کابینه ای در ایران، خالی از حضور عناصر غافلگیر کننده نبوده. در دولت های هاشمی، خاتمی، روحانی و شهید رئیسی هم انتخاب های غافلگیر کننده حضور داشتند. این غافلگیری که قبلا قابل تحمل بود نمی تواند در کابینه پزشکیان هم قابل تحمل باشد؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی

*کمتر کسی را در این لیست می‌بینیم که خودش باشد، اغلب افراد وابسته به یک شخص هستند، حتی وابسته به یک جریان هم نیستند؛ بلکه وابسته به شخص هستند. این افراد شعارهای آقای پزشکیان را عملی نخواهند کرد چراکه از ایشان خط نمی‌گیرند بلکه از بیرون خط می‌گیرند.

*معتقدم در انتخاب معدود افرادی آقای پزشکیان نقش داشته، و همینطور به سختی در انتخاب دو سه وزیر نقش اصلی داشته و در چند وزیر نیز سهم 50 و 60 درصدی داشته و حداکثر وزرایی که آقای پزشکیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن نقش داشتند شاید 8 یا 7 نفر باشند و همین تعداد بیشترین مشکل را برای جلب رای اعتماد در مجلس خواهند داشت و بقیه به راحتی رای خواهند گرفت.

عبدالله گنجی

فعال رسانه ای اصولگرا

معتقدم آنچه پزشکیان انجام داد-به جز وزیر اهل سنت -عین قول و قرار است مطالبات امروز از او خلاف قول اوست.

‏گفت:

‏وفاق

‏با یک جریان نباید کشور ادره شود

‏دعوای ما سر قدرت است

‏سیاست های کلی برنامه ام هست(آدم معتقد به آنها می خواهم)

‏اصول گرای اصلاح طلبم.

‏با باند مخالفم

حمیدرضا جلایی‌پور

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

* به نظرم باید صبر کرد و دید نمایندگان مجلس چه برخوردی با این لیست پیشنهادی انجام می‌دهند. اگر مجلس همه وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان را تایید کند به نظر من با یک کابینه میانه‌رو، عملگرا و بدون حاشیه مواجه خواهیم بود. در همین ابتدا که لیست اعلام شد، عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی بودند. این دو گروه از دو زاویه به لیست نگاه کردند. آنهایی که می‌گویند لیست وزرا خوب است به وزاری ارشاد، خارجه، اقتصاد، رفاه، میراث فرهنگی، بهداشت اشاره می‌کنند که واقعاً هم عالی هستند و آنهایی که می‌گویند، کابینه پاس گل به قالیباف است به وزرای اطلاعات، کشور و آموزش‌وپرورش و جوانان نگاه می‌کنند که بله نظر درستی است.

* اگر همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای بیاورند، می‌توانیم بگوییم یک توافقی در حکمرانی صورت گرفته است و مسئولان کشور توافق کرده‌اند در سیاست خارجی، مدیریت اقتصاد، کارآمدی و خدمات پایه (وزارت رفاه و بهداشت) و در عرصه دانشگاه، فرهنگ و هنر و فناوری و ارتباطات نرمش نشان بدهند و تغییرات را بپذیرند.  در قدم بعدی ایشان کمیته‌ها و شورای راهبری را مدیریت کرد و 60 درصد لیست وزرای پزشکیان که امروز می‌بینیم، حاصل کار شورای راهبری و کمیته‌ها و نهایتاً یک عقل جمعی است. پس آقای ظریف برای دکتر پزشکیان سرمایه بزرگی است و من امیدوارم پزشکیان او را از دست ندهد.

الیاس حضرتی

دبیرکل حزب اعتماد ملی

*آقای پزشکان می‌توانست یک دولت کاملاً اصلاح طلب ایجاد کند، این کار انجام نداد و گفت می‌خواهم از همه دولت‌های گذشته از آقای خاتمی گرفته تا حتی دولت آقای میرحسین موسوی و دولت آقای احمدی نژاد افراد خوب را بررسی کنم، حزب اعتماد ملی تمام قد از کابینه رئیس جمهور حمایت می‌کند.

*در این کابینه حتی نابغه هوش مصنوعی داریم. همینطور آقای ظفرقندی که یک جراح درجه یک است و موجب بالندگی جامع پزشکی است، خانم توانمندی را به عنوان وزیر راه معرفی کرده است و همینطور آقای طیب نیا که جز مفاخر کشور است

سید اسماعیل خطیب

وزیر اطلاعات دولت رئیسی

* کابینه پیشنهادی نشان می‌دهد رئیس‌جمهور خودش دنبال وفاق ملی است و این موضوع را باید با جدیت همه‌مان دنبال کنیم.

* انشاءالله نمایندگان به کابینه پیشنهادی رأی یکدست بدهند تا دولت هرچه سریعتر مستقر شود و بتواند سیاست‌های آقای رئیس جمهور را دنبال کند.

علی‌اصغر شفیعیان

فعال رسانه ای

*در صورتی که همین حالا بخواهیم درباره ترکیب کابینه قضاوت کنیم، باید ببینیم آیا میانگین اعضای کابینه به لحاظ افکار عمومی نمره لازم را می‌گیرد یا نه، اما اگر بخواهیم در مورد تک تک افراد کابینه قضاوت کنیم می‌توان گفت افراد متفاوتی در این لیست دیده می‌شوند.

*تقاضای من این است که قدری تامل کنند و بیشتر منتظر نتیجه باشند و ببینند آیا در یک ماه، یک‌سال یا چهار سال آینده تیم دولت کارنامه موفقی ارائه خواهد کرد یا نه، ضمن اینکه افراد را چندان از روی اسم یا اینکه از چه گرایش سیاسی برخوردار هستند، قضاوت نکنیم.

27219

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر