اجرای عدالت با VAR/ اجحاف در حق فوتبال؛ ویدئوچک را سراسری کنید

کمک داور ویدئویی کمک کرد تا در همان هفته نخست حق به حقدار رسیده و عدالت اجرا شود.

اجرای عدالت با VAR/ اجحاف در حق فوتبال؛ ویدئوچک را سراسری کنید

سعید آقایی؛ هفته نخست رقابتهای لیگ برتر پنجشنبه و جمعه با انجام 8 دیدار برگزار شد. در هفته نخست آنچه بیش از همه به چشم آمد، حضور نوبرانه VAR در فوتبال ایران بود. تکنولوژی مهمی که سالهاست در فوتبال جهان وجود دارد و تقریبا تمامی کشورهای دنیا از جمله کشورهای همسایه ایران در لیگهای داخلی خود از این تکنولوژی استفاده می کنند. پدیده ای که سبب شده سهم خطاهای انسانی در فوتبال به سمت صفر میل کند و حق به حقدار برسد. با این وجود فوتبال ایران و لیگ برتر از این تکنولوژی حیاتی و واجب محروم بود و همین سبب شده بود تا در فوتبال ایران سهم خطاهای فاحش انسانی در موفقیت و ناکامی تیم ها بیش از عوامل فنی باشد. به گونه ای که تقریبا در همه بازیها برنده و بازنده به داور اعتراض داشتند و این اعتراض ها بی پایان و معمولا به حق بدل به ترجیع بند فوتبال ایران شده بود. در حقیقت لیگ برتر اعتراضات و البته اشتباهات به جای فوتبال داشتیم که در دل آن گاهی فوتبال هم بازی می شد!

برای فصل جاری با هر مصیبت و مشکلی بود، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت که VAR را به ایران بیاورد. تصمیمی سخت و در ظاهر ناشدنی که به دلیل تحریم های ریز و درشت و مشکلات مالی در عمل اجرای آن غیرممکن به نظر می رسید. در نهایت اما این غیرممکن، ممکن شد تا شاهد برگزاری رقابتهای فصل جدید با پدید کمک داور ویدئویی باشیم. اتفاقی بسیار مهم و حیاتی که در همان هفته نخست تاثیر خود را به خوبی نشان داد. در بازی حساس شمس آذر و استقلال، دو گل بازی با دخالت VAR ثبت شد و کمک داور ویدئویی کمک کرد تا حق به حقدار رسیده و عدالت اجرا شود.

همزمان با این اتفاق اما در بازی سپاهان و چادرملو نبود کمک داور ویدئویی اتفاقاتی همانند فصل قبل را رقم زد و گل سالم سپاهان با اشتباه کمک داور مردود اعلام شد، اشتباهی که البته در نتیجه پایانی بازی تاثیری نگذاشت اما رئیس دپارتمان داوری نیز به آن اعتراف کرد تا ثابت شود لزوم استفاده از کمک داور ویدئویی تا چه اندازه مهم و حیاتی است.

علاوه بر این آرامشی که در جریان دو بازی پرسپولیس و استقلال در هفته نخست برابر حریفان وجود داشت، نتیجه استفاده از این تکنولوژی بود چه آنکه همه تیم ها می دانستند با حضور VAR دیگر جایی برای اشتباهات داوری باقی نخواهد ماند و هر تصمیمی ولو اشتباه جای تصحیح دارد. اتفاقی که سبب شد تا هر دو بازی با آرامش مطلق دنبال شده و دیگر خبری ار اعتراضات و جنجالهای همیشگی فصل گذشته نباشد.

این اتفاق نشان می دهد که تا چه اندازه حضور VAR در فوتبال ایران مهم و کلیدی است و تا چه اندازه تا به امروز بابت آن قصور و اهمال شده. پدیده ای که باید خیلی زود به همه بازیهای لیگ برتر و تمامی مسابقات تسری پیدا کند تا عدالت تمام و کمال در فوتبال ایران اجرا شود.

253 258

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان