تک نگاری؛ هرکول خندان جهان کیست؟/ ابرستاره دست نیافتنی و جاویدان

رکورد سیامند رحمان در بازیهای پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ تا به امروز پابرجا مانده و هیچ پاراوزنه بردار دیگری به آن نزدیک هم نشده است.

تک نگاری؛ هرکول خندان جهان کیست؟/ ابرستاره دست نیافتنی و جاویدان

سعید آقایی؛ وزنه برداری یکی از رشته های مدال آور در تاریخ ورزش ایران است که در طول تاریخ همیشه جزو پیشروترین و موفق ترین رشته های ورزشی ایران بود و سهم ثابتی در سبد مدال آوری ایران در بازیهای آسیایی، جهانی و المپیک داشته. در این رشته ستاره های بزرگ و پرشماری در طول تاریخ چهره شده اند اما نکته جالب این است که در این رشته یکی از مهمترین ستاره ها به پاراوزنه برداری تعلق دارد. ابرستاره ای به نام سیامند رحمان که بی تردید نامش در تاریخ ورزش ایران و جهان جاودانه است.

سیامند رحمان در فروردین 1367 خورشیدی در اشنویه یکی از شهرهای آذربایجان غربی چشم به جهان گشود. او از زمان تولد از ناحیه پا به صورت مادرزادی معلول بود. سیامند با وجود معلولیت مادرزادی از دوران دبیرستان ورزش را آغاز کرد و علاقه عجیبی به ورزش سنگین داشت و همین علاقه او سبب شد تا سیامند در 17 سالگی در اشنویه ورزش را به شکل حرفه ای شروع کند و با توجه به شرایط جسمانی اش به پاراوزنه برداری روی بیاورد.

وی در سال  1387 برای نخستین بار عضو تیم ملی پاراوزنه برداری شد و در همان سال در رقابتهای جوانان جهان توانست مدال طلا را به سینه بزند و ثابت کند که یک استعداد ناب و خارق العاده در این رشته است.

سریال مدال های وی با مدال جوانان جهان در امریکا 2008 در دسته فوق سنگین آغاز شد و پس از آن سیامند کرور کرور طلا صید کرد تا جایی که به او لقب شکارچی طلا دادند. او در رده بزرگسالان با نقره جهانی کوالالامپور 2010 آغاز کرد و پس از آن طلا پشت طلا گرفت.

طلای پاراوزنه برداری قهرمانی جهان دبی 2014، مکزیکوسیتی 2017 و نورسلطان 2019، طلای بازیهای پاراآسیایی گوانگجو 2010، اینچئون 2014 و جاکارتا 2018، طلای پارالمپیک لندن 2012 و پارالمپیک ریو 2016 از جمله مهمترین افتخارات اوست. او در جام‌های جهانی پاراوزنه برداری موفق به کسب 5 مدال طلا شد.

سیامند در بازیهای آسیایی گوانگجو با مهار وزنه‌ 291 کیلوگرمی رکورددار جهان شد. رکوردی که در هر مسابقه ای که می رفت، آن را ارتقا می داد.

در مسابقات پارالمپیک لندن در حرکت نخست وزنه 270 کیلوگرمی و در حرکت دوم وزنه 280 کیلوگرمی را مهار کند و نشان طلای مسابقات را بدست آورد. وزنه 301 کیلوگرمی سومین حرکت قهرمانی سیامند به شمار می رفت تا رکورد جهان که متعلق به خودش بود را یک کیلو ارتقا دهد که البته موفق به انجام نشد و با همان وزنه همان وزنه 280 کیلوگرم مدال طلا را گرفت. او با مهار وزنه 280 کیلوگرمی توانست رکورد پارالمپیک در دسته فوق سنگین را 15 کیلوگرم ارتقا دهد و رکورد پارالمپیک را بشکند.

در مسابقات پارالمپیک 2016 نیز رحمان در دسته +107 توانست در حرکت نخست وزنه 270 و در حرکت دوم وزنه 300 کیلوگرمی و در حرکت سوم وزنه 305 کیلوگرمی را مهار کند و نشان زرین پارالمپیک را از آن خود کند.

سیامند رکورد جهان را با زدن وزنه سنگین 310 کیلوگرمی از آن خود کرد و این حرکت چهارم وزنه بردار ایرانی بود. که هرگز در تاریخ بازی‌های پارالمپیک هیچ ورزشکاری موفق به انجام این کار نشده بود. رکوردی که تا به امروز پابرجا مانده و هیچ پاراوزنه بردار دیگری به آن نزدیک هم نشده. نام رحمان با توجه به ثبت وزنهٔ 310 کیلوگرمی، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید.

کسب تمام این قهرمانی ها سبب شد تا سیامند رحمان در سال 2017 به عنوان برترین ورزشکار پارالمپیکی جهان برگزیده شود.

از نکات جالب توجه این رقابت، استفاده از صفحه‌های 50 کیلویی بود که با رنگ سیاه مشخص بود و برای نخستین بار در طول مسابقات، مورد استفاده قرار گرفت. سیامند با توانایی بالای خود با وجود محدودیت جسمانی همواره خنده‌رو بود و از او به عنوان هرکول خندان نامبرده می‌شد.

سرانجام سیامند رحمان قوی ترین مرد پاراوزنه برداری جهان در 11 اسفند 1398 خورشیدی و در آستانه 32 سالگی و در حالیکه در حال آماده سازی برای بازیهای پارالمپیک توکیو بود به دلیل ایست قلبی در یکی از بیمارستان های شهر اشنویه چشم از جهان فروبست و جامعه ورزش ایران را در شوکی عمیق فرو برد.

253 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان