رصد ۲۸۰۰ کهکشان برای دریافت سیگنالی از تمدن‌های پیشرفته!

محققان موسسه SETI و گروهی از دانشگاه‌های بین‌المللی با استفاده از آرایه وسیع مروچیسون (MWA) در استرالیا، مطالعه‌ای گسترده روی دو هزار و ۸۰۰ کهکشان دوردست برای یافتن نشانه‌هایی از تمدن‌های پیشرفته انجام دادند.

رصد 2800 کهکشان برای دریافت سیگنالی از تمدن‌های پیشرفته!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محققانی از مرکز تحقیقاتی SETI در برکلی، و مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی اعلام کردند که مطالعه‌ای بزرگ برای یافتن نشانه‌هایی از «ابرتمدن‌های» پیشرفته انجام داده‌اند.

در این مطالعه که از آرایه وسیع مروچیسون، ام‌.دبلیو.ای در استرالیا بهره برده، به‌جای تمرکز بر کهکشان راه شیری، هزاران کهکشان به‌صورت همزمان برای جستجوی تکنوسیگنال‌ها مورد بررسی قرار گرفتند.

چنوا ترمبلی، یکی از محققان مؤسسه SETI گفت این کار یک گام بزرگ در تلاش‌ برای شناسایی سیگنال‌های تمدن‌های پیشرفته فرازمینی است.

تکنوسیگنال به هر نوع نشانه یا اثری که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم حاکی از وجود فن‌آوری پیشرفته‌ از سوی تمدن‌های فرازمینی باشد گفته می‌شود.

این نشانه‌ها می‌توانند شامل طیف وسیعی از پدیده‌ها باشند، مانند سیگنال‌های رادیویی، لیزری یا دیگر امواج الکترومغناطیسی که از طریق ابزارهای مصنوعی ایجاد شده‌اند، یا ساختارهای عظیم فضایی که از سوی یک تمدن پیشرفته ساخته شده‌اند.

به گفته ترمبلی، میدان دید وسیع و طیف فرکانسی پایین ام‌.دبلیو.ای این ابزار را برای چنین پژوهش‌هایی ایده‌آل می‌سازد.

رصد 2800 کهکشان برای دریافت سیگنالی از تمدن‌های پیشرفته!

این تیم تحقیقاتی با اشاره به اینکه هیچ تکنوسیگنالی به‌طور قطعی شناسایی نشد، گفت که مطالعه آن‌ها محدودیت‌های مهمی در زمینه فرکانس و انرژی برای جستجوهای آینده در پی خواهد داشت.

هدف این تحقیق شناسایی سیگنال‌هایی از تمدن‌های نوع دوم یا سوم بر اساس مقیاس کارداشف بود، تمدن‌هایی که می‌توانند انرژی ستارگان یا کهکشان‌های خود را به‌طور کامل استفاده کنند.

قانون کارداشف یک روش نظری برای طبقه‌بندی تمدن‌های پیشرفته است که در آن اساس دسته بندی تمدن‌ها، میزان انرژی‌ای است که قادر به استخراج و استفاده از آن هستند.

در مقیاس کارداشف سه نوع اصلی تمدن وجود دارد. تمدن نوع یک قادر است تمام انرژی موجود در سیاره خود را استفاده کند

تمدن نوع دو توانایی استخراج و استفاده از تمام انرژی یک ستاره را دارد و تمدن نوع سه قادر است تمام انرژی موجود در کهکشان خود را استفاده کند.

این پژوهش با اسکن دیتابیس فرامتغیر ناسا/IPAC آغاز شد و ناحیه‌ای از فضا با هزاران کهکشان شناخته شده را پوشش داد.

در طی 18 روز، محققان با استفاده از ام‌.دبلیو.ای سیگنال‌های فرکانس پایین را از کهکشان‌های این ناحیه بررسی کردند.

در نهایت، با وجود بیش از 17 ساعت داده‌های قابل استفاده، هیچ سیگنالی که نشان‌دهنده حضور تمدن‌های پیشرفته باشد شناسایی نشد.

محققان معتقدند که این تلاش ناکام نبوده و محدودیت‌هایی که تعیین شده‌اند به جستجوهای آینده کمک خواهند کرد.

به گفته استیون تینگی از دانشگاه کرتین و یکی از نویسندگان این مطالعه، ام‌.دبلیو.ای همچنان راه‌های جدیدی برای کاوش در جهان به منظور یافتن تمدن‌های هوشمند و تکنوسیگنال‌ها باز می‌کند و این کار علاوه بر پژوهش‌های اخترفیزیکی، مسیر را برای مشاهدات آینده با تلسکوپ‌های قوی‌تر هموار می‌کند.

منبع: thedebrief

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان