از بین بردن کرم پروانه برای همیشه!

کرم پروانه ها یا همان لاروهای بید یک شبه ظهور پیدا نکرده اند که شما شوکه شده و یک شبه بخواهید آن را از بین ببرید

از بین بردن کرم پروانه برای همیشه!

پروانه های کوچک به دلایل مختلف و بر اساس مرطوب بودن و نیز دمای بالا تخم گذاری می کنندف به این صورت که هر اندازه دما بیشتر باشد و تقریبا رطوبت لازم مهیا باشد، شرایط تخم گذاری و رشد کرم های پروانه نیز بیشتر است. بارور شدن حشرات با عطر غذا زیادتر می گردد که بر همین اساس تخم های خود را در مجاورت منبع بو می ریزند. وجود روغن های مختلف نیز بر تخم گذاری آن تاثیر افزایشی دارد. بنابراین باید مواد غذایی را درون ظرف های درب دار قرار دهید و همیشه نظافت را رعایت نمایید. در این مطلب شما عزیزان را با روش های از بین بردن کرم پروانه آشنا می کنیم.

بیدها یک نوع حشره از دسته شاپرک ها و پروانه است که به شب پره هندی نیز شناخته می شود. اغلب این حشره را در قالب یک پروانه دارای 2 بال مشاهده می کنند که 2 چشم مرکب داشته و رنگ و اندازه آن اغلب زرد است، البته بسته به نوع حشره متفاوت می باشد، و در رنگهای مختلف براق و روشن و حتی سیاه و تیره وجود دارند. اما رنگ بالهای آنها سایه هایی از آجری، قهوه ای و خاکستری دارد. مهمترین نکته اینکه سرعت تولید مثل این حشرات زیاد است پس برای از بین بردن آنها تاخیر نکنید و هر چه زودتر دست به کار شوید. حشره ماده در مدت 2 – 3 هفته تقریبا 100 تخم در قسمت های مختلف همچون لباس ها و پارچه ها، ابریشم، پشم و پنبه، تاخوردگی فرش و … می گذارند. تخم های این حشره در یکی از مرحله های زندگی خویش به شکل لارو می باشند، منبع تغذیه لاروها از پروتئین درون پشم است که بعد از تنیده شدن به روی پشم و کندن حفره هایی در درون الیاف باعث آسیب دیدن لباس، پارچه و یا .. می شود. این لاروها بعد از تبدیل گردیدن به بید، دوباره عمل تخم گذاری را انجام می دهند. بهترین شرایط زندگی و رشد بید عدم نور کافی و نیز رطوبت هوا است.

از بین بردن کرم آجیل، برنج، حبوبات، لباس و ...

انواع بید و ترفندهایی کاربردی برای از بین بردن کرم پروانه (بید)

انواع گوناگونی از بیدها، متفاوت از لحاظ شکل ظاهری و نیز ویژگی ها وجود دارند که 2 نوع آن «بید مواد غذایی» و »بید منسوجات و الیافت» نسبت به سایر انواع آن بیشتر وجود دارد. بیدهای منسوجات و الیاف عمده تغذیه خود را از منسوجات و الیاف دریافت می نمایند، بر همین اساس لباس ها و فرش ها که از ابریشم، پنبه و پشم تولید شده اند؛ زیادتر درگیر بید می شوند، زیرا این حشرات اغلب در بین البسه و پشم و پرز فرش تخم گذاری می کنند. اگر در فرش و لباس حفره هایی کوچک و بزرگپ دیدید، یعنی بید وجود دارد.یک نوع دیگر از بیدها، بید رختخواب است که اغلب در بین تشک و بالش زندگی می کنند و از پشم و پنبه درون رختخواب تغذیه نموده و بعد از کمی در بین آن تخم گذاری می کنند.

نوع دیگر بیدها، بید مواد غذایی است که اغلب از حبوبات، غلات، آرد، مغزیجات، شکلات، ادویه جات و دیگر غذاهای خشک تغذیه می کنند و در همان نزدیکی نیز تخم گذاری کرده و زندگی می کنند. عمر این بیدها نسبت به بیدهای الیاف و منسوجات زیادتر بوده و تقریبا 1 سال و یا بالاتر است. اگر در آشپزخانه درون کشوها موجوداتی کوچک شبیه کرم مشاهده نمودید، بدانید که بید وجود دارد و بدون تاخیر برای از بین بردن کرم پروانه دست بکار شوید.

در گذشته از نفتالین برای از بین بردن بید استفاده می کردند که به صورت یک قرص عرضه می شد و تاثیر زیادی داشت. اما این قرص ها دارای حشره کشی شیمیایی به اسم نفتالین می باشند که اگر 2 گلوله از آن را درون کیسه ای از نخ ریخته و در یک گوشه از کمد بگذارید، بویی تند دارد که بیدها را از بین می برد.اما امروزه طبق تحقیقات کشف کرده اند که این قرص های حشره کش عوارض خطرناک زیادی دارند که بهتر است از مصرف آن صرفنظر کرده و راهکارهای بی عوارض و یا حداقل کم عوارض تری را جایگزین نمایید. در ادامه به آموزش این ترفندها می پردازیم:

تکنیک های دفع کرم پروانه و جلوگیری از شیوع آنها

تله بید

یکی از راهکارها جهت از بین بردن کرم پروانه استفاده از تله بید می باشد که می توانید هم برای دفع و نابودی بیدها به کار ببرید و هم به کمک آن از وجود داشتن و یا عدم حضور بیدها اطمینان حاصل نمایید. شکل ها و انواع گوناگونی از این تله ها وجود دارد که در ساخت تمامی این انواع از هورمون فرومون بهره برده شده است. فرومون هورمونی است که به وسیله ی حشره های ماده به منظور جفت گیری ترشح گردیده و حشره های نر را جذب می نماید. برای استفاده از تله بندها، آنها را درون کمد و یا هر نقطه دیگری که می دانید بید وجود دارد، بیاویزید تا بی نهایت حشره حدودا 100 بید یا بیشتر را درون خود به دام می اندازد. پس از اینکه دیگر بیدی را جذب نکرد، یعنی توانسته اید محیط را پاکسازی نمایید.

استفاده از سشوار

بکب از روش های از بین بردن کرم پروانه استفاده از سشوار است. با توجه به اینکه لاروها و تخم های بید نسبت به دمای زیاد حساسیت دارند، دمای زیادتر از 50 درجه سانتیگراد امکان دارد باعث از بین رفتن این حشرات شود. به این صورت که بر روی لباس ها و منسوجات آلوده بگیرید.

استفاده از جاروبرقی

استفاده از جاروبرقی در واقع یک راهکار کنترل کننده است که اگر از آن به دفعات با قدرت زیاد استفاده شود، می توانید تعداد آنها را کاهش داده و جمعیت بیدها را کنترل نمایید.

استفاده از چوب سدر

بیدها از چوب سدر بیزار هستند، که می توانید از همین موضوع برای مانع شدن از زندگی و تخم گذاری آنها استفاده نمایید. برای این منظور درون یک کیسه قطعاتی از چوب سدر تازه را قرار داده و داخل کمد بگذارید.

چگونه کرم های پروانه را از بین ببریم؟

استفاده از میخک

میخک دارای عطری است که بیدها از آن بیزارند و قادر به تحمل اژنول (ماده ای حشره کش) درون میخک نیستند. اگر می خواهید موفق به از بین بردن بید درون منسوجات شوید، کمی میخک را درون پارچه ای نازک (دستمال کاغذی) قرار دهید و در هر قسمتی که در آن بید وجود دارد، بگذارید. همچنین از روش دیگر ترکیب میخک با آویشن، جینسینگ، رزماری، نعناع بهره ببرید و بعد آن را درون کمد و یا هر نقطه ای که بید گسترش پیدا کرده بگذارید.

استفاده از برگ بو

بیدها این حشره های موذی از عطر تند برگ بو، بیزار هستند. می توانید از همین موضوع بر علیه انها و برای نابودی آنها استفاده کنید و در مجموعه گیاههان آپارتمانی از برگهای معطر خشک شده برگ بو بهره ببرید.

استفاده از چریش

قدرت بالای چریش برای از بین بردن بیدها آن را به یک گزینه کاربردی برای این منظور تبدیل کرده است. برگهای تازه چریش را در یک کنجی از شلف ها و کابینت های آشپزخانه قرار دهید، یا یک پنبه را درون روغن چریش بزنید و بر روی قفسه ها قرار دهید. اگر می خواهید بیدهای درون کمد لباس را از بین ببرید، می توانید کمی از پودر چریش را درون کمد بپاشید.

استفاده از سرکه سیب

برای بهره مند شدن از تاثیر دفع و از بین برندگی بیدها، باید سرکه سفید و آب مقطر را با یکدیگر ترکیب نمایید و به منظور جلوگیری از شیوع بیدها و از بین بردن آنها می توانید اسپری نمایید. یا به روش دیگر 2 پیمانه سرکه و 1 پیمانه ملاس را با یکدیگر ترکیب نموده و اسپری کنید. نکته اینکه دقت داشته باشید اگر می خواهید بر روی لباس اسپری نمایید، مبادا بر روی آن لکه ایجاد نماید.

استفاده از سرکه برای تمیز کردن کشوها، کمد و کابینت ها از ترفندهای خانم خانه دار به شمار می رود، که اگر سرکه با سیر ترکیب شود، یک خاصیت ضد بید فوق العاده می یابد و می توانید از آن برای از بین بردن کرم پروانه ها بهره ببرید.

از بین بردن کرم پروانه با استفاده از چند ترفند راحت و کاربردی

استفاده از چوب دارچین

کمی از دارچین را درون یک دستمال کاغذی بریزید و داخل کابینت، کمد لباس و یا چمدان و … قرار دهید و یا پودر دارچین را بریزید و یا اینکه چوب دارچین رادر گوشه ای بگذارید تا بیدها را از بین برده و از شیوع آنها جلوگیری نمایید. بعد از اینکه بیدها از بین رفتند، به صورت منظم منزل را به وسیله اسپری های روغن معطر، انواع صابون ملایم، سرکه ضدعفونی نمایید تا از بازنگشتن آنها اطمینان حاصل نمایید.

استفاده از صابون ها

یکی از صابون هایی که می توانید برای از بین بردن کرم پروانه به کار ببرید، همین صابون های تیره لباسشویی است که دارای مواد طبیعی می باشد. تکه های کوچکی از این صابون را درون کمد لباس و کابینت ها و … قرار دهید. همچنین می توانید از صابون های معطر با رایحه توت فرنگی برای از بین بردن و جلوگیری از شیوع بیدها استفاده کنید.

استفاده از پوست پرتقال و لیمو یک ایده دیگر است، از پوست های این مرکبات برای جلوگیری از رشد و شیوع این حشرات می توانید بهره ببرید، به این صورت که بعد از خشک شدن پوست ها، پوست های تازه ای را جایگزین نمایید.

استفاده از گل محمدی

به طور کلی موادی که دارای عطر تند هستند، باعث فرار بیدها می شوند. درون تعدادی کیسه، مقداری ادویه جات همچون میخک، تنباکو، فلفل دلمه ای و فلفل سیاه و نیز گل محمدی ریخته و در نقاط مختلف منزل قرار دهید.

استفاده از بابونه قفقازی

یکی دیگر از مواد کاربردی و موثر برای از بین بردن بیدها، بابونه قفقازی با نام علمی پیرتروم می باشد که برای دستیابی به هدف از بین رفتن حشرات بیدها می توانید 3 الی 4 گرم از بابونه را در یک متر مربع بپاشید.

از دیگر گیاهان خشک شده با این خاصیت، گیاهان داخلی گزنه و شمعدانی است. می توانید از برگ های تازه این گیاهان برای این منظور بهره ببرید.همچنین می توانید میوه های خشکیده شاه بلوط را در بین غلات و یا لباس ها بگذارید.

روش هایی برای از بین بردن کرم پروانه

استفاده از روغن اسطوخودوس و صنوبر

گفته می شود روغن صنوبر برای از بین بردن کرم پروانه بسیار قوی است. برای این منظور به کمک قطره چکان مقداری روغن بچکانید و یا یک وسیله همچون سواب مقداری از روغن را بر روی قسمت هایی که بیدها و لاروهای آنها وجود دارد؛ مالیده و زمان دهید تا تاثیرش را ببینید. یکی دیگر از روغن هایی که قدرت بالایی در این زمینه دارد، روغن اسطوخودوس است؛ با چکاندن چندین قطره از این روغن بر روی نقاط وجود آنها و رفت و آمد آنها بگذارید.

با قرار دادن شاخه های اسطوخودوس و افسنطین می توانید از تخم گذاری و رشد و شیوع بیدها جلوگیری نمایید.

همچنین می توانید چندین قطره از روغن های معطر مانند اسطوخودوس و صنوبر و یا روغن نعنا فلفلی را با کمی آب درون یک بطری اسپری ترکیب نمایید و به همین راحتی اسپری ضد بید بسازید.

از بین بردن کرم آجیل، برنج، حبوبات، لباس و ...

استفاده از قرص های گیاهی

یک راهکار امتحان پس داده استفاده از قرص های گیاهی دارچین، اکالیپتوس و غیره می باشد که می توانید برای جلوگیری از تخم گذاری و شیوع و نیز از بین بردن بیدها در غلات، حبوبات و … به کار ببرید.

البته برخی از قرص های شیمیایی مانند قرص برنج و سم های مایع وجود دارد که می توانید از سم « اسپینوساد» به دلیل کم بودن عوارض و خطرات آن استفاده نمایید.

از بین بردن کرم درون آجیل و حبوبات و برنج

البته اگر مزان آلودگی موجود کم است می توانید با این تکنیک کرم پروانه را از بین ببرید و آلودگی را رفع کنید، اما اگر زیاد است باید آن را دور ریخته و مصرف نکنید.

به صورت دستی آجیل ها را پاک کرده و سپس درون فر با درجه حرارت 160 – 180 برای پنج دقیقه بگذارید، سپس پس از خنک شدن درون کیسه هایی دارای زیپ محکم بریزید و درون فریزر قرار دهید.در واقع درون فریزر قرار دادن یکی از روش های جلوگیری از کرم زدن آجیل است.

و اما اگر درون حبوبات و برنج خود کرم پروانه مشاهده کردید، به منظور از بین بردن کرم پروانه، گردی طبیعی به اسم خاک دیاتومه را درون حبوبات و آجیل بریزید. نحوه عملکرد این گرد به این صورت است که آب بدن آن را خشک می کند و آنها را از بین می برد.

و یا اینکه می توانید با حرارت دادن به هلاکت آنها دست پیدا کنید. حبوبات و یا برنج آلوده به کرم ها را داخل یک سینی بزرگ و پهن بریزید و در فضای آزاد در مقابل نور غیر مستقیم آفتاب بگذارید. چنانچه میزان حبوبات و یا برنج و … زیاد است، آنها را درون کیسه ی زباله ای بریزید و برای چندین روز در مقابل نور مستقیم خورشید بگذارید.

روش دیگر فریزر کردن است. برنجی که به کرم سفید برنج آلوده شده است را درون یک کیسه نایلونی ریخته و درب آن را محکم نموده و درون فریزر قرار دهید. هنگام استفاده برنج را پس از همنواخت شدن با دمای اتاق شستشو دهید تا کرم های از بین رفته با آب جدا شوند.

   چگونه کرم های پروانه را از بین ببریم؟

نکات کاربردی

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، در این رابطه نیز این موضوع صدق می کند و بهتر است با رعایت نکات و توجه به یکسری موارد خود را نسبت به انجام روش های از بین بردن بی نیاز کنید:

رعایت نظافت و نظم، خریداری برنج، آجیل، حبوبات مرغوب و سالم، نگهداری آرد، غلات و … داخل ظرف درب دار، شستشوی لوازم و لباس ها در فصل زمستان پیش از انبار کردن، توجه به تاریخ انقضای مواد و دور ریختن مواد تاریخ انقضا گذشته،نگهداری کت خز درون کاورهای کاغذی، نگهداری البسه پشمی درون کیسه های نایلونی، استفاده از کیسه های پارچه ای شسته شده با صابون برای نگهداری، استفاده از آویزهای تولید شده از سرو، قرار دادن کیسه های پر شده از ادویه جات، اسطوخودوس، پوست پرتقال و یا لیمو، تهویه منزل، در معرض هوا قرار دادن وسایل و … از جمله نکاتی کاربردی است که شما را در این مسیر کمک می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان