جای خالی ظرفیت نخبگان در دستگاه قضایی

معاون اول قوه قضائیه در فراخوانی از نخبگان برای نقد دستگاه قضایی دعوت کرده‌اند. شاید بتوان نخبگان رشته‌های حقوق، جامعه‌شناسی ،مدیریت و روانشناسی را ذیحق ترین افراد هدف در این فراخوان دانست که در این بین آرا و نظرات نخبگان حقوقی واجد بیشترین اهمیت و اثر است.

جای خالی ظرفیت نخبگان در دستگاه قضایی

 نخبگان رشته حقوق را باید در جایگاه اساتید دانشگاه، در ردای وکالت و در منصب قضاوت جستجو کرد. کمی به پیشتر که بازگردیم چندی پیش 300تن  از استادان مبرز و صاحب نام دانشکده‌های حقوق کشور طی نامه‌ای به رئیس دستگاه قضایی کشور مطالب و انذار مهمی در باب احترام و تلاش به حفظ استقلال کانون‌های وکلای دادگستری کشور بیان داشتند.

دسته دیگری از نخبگان حقوقی که به حرفه شریف وکالت مشغول هستند نیز کراراً و از تریبون‌های مختلف تلاش دستگاه‌ قضا  در جهت تحدید استقلال نهاد وکالت مستقل را بصورت مستدل نقد کرده‌اند و بی‌شک بخش قابل توجهی از قضات محترم با درک صحیح و اصولی که از دادرسی منصفانه دارند حفظ استقلال وکیل را امری بدیهی و مهم می‌دانند اما متاسفانه دستگاه قضایی هیچگونه توجهی به نقدهای وارد شده از جانب این نخبگان دغدغه مند نداشته‌اند.

در حالی که رهبری در سخنرانی‌های مختلف بر بسترسازی برای پرورش نخبگان، شناساییِ استعدادهای نخبه،یاری گرفتن از نخبگان جهت رفع مسائل کشور و همچنین باور داشتن نخبگان تاکید دارند اما شوربختانه دستگاه قضایی عملکرد قابل دفاعی در این زمینه ندارند و گرچه در تریبون‌ها و فراخوان ها نخبگان را ارج می‌نهد اما در عمل شاهد عدم توجه قوه مهم قضاییه به ظرفیت عظیم و قابل اتکاء نخبگانی کشور هستیم.

قوه قضاییه یک مرتبه در اوایل دهه70 و در بحث حذف دادسراها و تشکیل دادگاه‌های عام بدون توجه به توصیه‌های نخبگان اقداماتی انجام داد که خیلی زود آثار منفی و زیانبار آن بر دادگستری و حقوق ملت نمایان گشت و چاره‌ای ندیدند جز بازگشت به عقب و عمل به همان توصیه‌های نخبگانی که نادیده گرفته شده بود. اینک نیز اگر قوه قضاییه بر مدار عدم توجه به آرا نخبگان حرکت کند دیری نخواهد پایید که مشکلات عدیده ای گریبان دادگستری را خواهد گرفت. 

* وکیل دادگستری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان