آیا خمیازه کشیدنِ زیاد مشکل دارد؟

محرک‌های رایج خمیازه عبارتند از: خستگی، کسالت، بیدارشدن از خواب و استرس. دیدن یا شنیدن خمیازه دیگران نیز می‌تواند باعث خمیازه کشیدن در شما شود.

آیا خمیازه کشیدنِ زیاد مشکل دارد؟

الهه جعفرزاده: خمیازه، یک حرکت عضلانی پیچیده در راستای باز شدن راه هوایی و دهان برای تنفس طولانی و عمیق هواست؛ در عرض چند ثانیه، تمام راه تنفسی شما به طور کامل باز و منبسط می‌شود و عضلات اطراف، خصوصا در اطراف گلو، به شدت دچار کشش یا انقباض می‌شوند.

جنین حدود 12 هفته پس از لقاح شروع به خمیازه کشیدن در رحم می‌کند. حدود 25 بار در روز خمیازه می‌کشد و با افزایش سن، دفعات خمیازه‌کشی کاهش می‌یابد. هم‌چنین خمیازه کشیدن مختص انسان‌ها نیست. بسیاری از حیوانات دیگر از جمله چهارپایان، پرندگان و ماهی‌ها نیز خمیازه می‌کشند.

چرا خمیازه می‌کشیم؟

بیدار نگه‌داشتن بدن: در مواقع خستگی و بی‌حوصلگی، بدن از خمیازه کشیدن برای بیدار نگه داشتن خود استفاده می‌کند. وقتی خمیازه می‌کشید، ضربان قلب افزایش می‌یابد، تعدادی از ماهیچه‌های صورت نیز منقبض و کشیده می‌شوند که این به بیدار ماندن مغز و بدن کمک می‌کند.

خنک کردن مغز: دمای مغز با خمیازه کشیدن به دلیل دریافت هوای اضافی و تغییر در جریان خون صورت کاهش می‌یابد. مطالعات روی حیوانات و انسان‌ها نشان می‌دهد که خمیازه کشیدن قبل، در طول و بعد از موارد تنظیم حرارت غیرعادی مانند استرس گرمایی و هایپرترمی (دمای بالای بدن) رخ می‌دهد.

ارتباط با دیگران: خمیازه ممکن است نشان‌دهنده خستگی یا احساس استرس به اطرافیان شما باشد. اکثر محققان فکر می‌کنند تعامل اجتماعی یک کارکرد جزئی از خمیازه کشیدن است.

آیا خمیازه کشیدن زیاد مشکل دارد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا خمیازه کشیدن زیاد مشکل دارد؟ بزرگسالان به طور متوسط ​​حدود 9 بار در روز خمیازه می‌کشند، اما برخی افراد تا 20 بار در روز خمیازه می‌کشند و این یک اتفاق طبیعی است. خمیازه بیش از حد را بیش از سه خمیازه در هر 15 دقیقه در نظر می‌گیرند. برخی از افرادِ مبتلا به خمیازه بیش از حد، ادعای بیش از 100 خمیازه در طول یک روز را دارند.

منبع: clevelandclinic

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان