ابراز تاسف امام جمعه سمنان نسبت به سطحی‌نگری برخی جوانان نسبت به جایگاه ولی‌فقیه/ تشخیص زمان مقاتله یا مصالحه با امام جامعه مسلمین است

امام جمعه سمنان با بیان اینکه افرادی که به ولی‌فقیه تعابیر سخیفی همچون دیکتاتوری را نسبت می‌دهند، اساسا از فلسفه ولی‌فقیه آگاه نیستند، از «سطحی‌نگری گروهی از افراد به‌ویژه برخی جوانان نسبت به شأن و جایگاه ولی‌فقیه» ابراز تاسف کرد.

ابراز تاسف امام جمعه سمنان نسبت به سطحی‌نگری برخی جوانان نسبت به جایگاه ولی‌فقیه/ تشخیص زمان مقاتله یا مصالحه با امام جامعه مسلمین است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرتضی مطیعی امام جمعه سمنان در پایان مراسم عزاداری سالروز رحلت نبی مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی در آستان امامزاده یحیی ابن موسی الکاظم با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن، خداوند و رسول او و مؤمنین ولی انسان‌ها هستند، اظهار داشت: بر اساس منابع روایی متعدد، ولایت پس از پیامبر(ص) از آن امیرالمؤمنین علی(ع) و فرزندان ایشان است و در عصر غیبت و پس از تشکیل حکومت اسلامی نیز ولایت امر بر عهده ولی‌فقیه جامع‌الشرایط قرار دارد.

بنا بر روایت تسنیم، وی با یادآوری وقایع مختلف صدر اسلام و نیز تاریخ انقلاب اسلامی افزود: هر جا ولایت‌پذیری و تبعیت محض از ولی انجام شده است نظام و استحکام اسلام محقق شده است.

امام جمعه سمنان، انقلاب اسلامی ایران را در ادامه مسیر حکومت نبوی و علوی دانست و گفت: مسلمانان سایر کشورها به‌ویژه کشورهای حوزه جبهه‌ مقاومت بیش از هر کس دیگری جایگاه و اهمیت وجود رهبری را درک می‌کنند.

مطیعی ریشه انحرافات سیاسی و اجتماعی را اجتهاد افراد در برابر دیدگاه ولی‌فقیه عنوان کرد و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(س) و امام جامعه مسلمین، مقدم بر هر فرد یا امر دیگری هستند.

وی با یادآوری فرامین اقتضایی نبی اکرم(ص) برای "مُقاتله" یا "مصالحه" بنابر شرایط هر دوره عنوان کرد: رسول اکرم(ص) در مقطعی امر به قتل یکی از منافقین دادند و در مقطعی دیگر تصمیم گرفتند با گروهی از دشمنان اسلام مصالحه کنند که همان هم با هدف فتح بزرگ انجام شد.

امام جمعه سمنان ادامه داد: در برخی موارد وقتی پیامبر اکرم(ص) یا امام جامعه مسلمین دستور به مصالحه می‌دهد، رگ گردن برخی افراد ورم می‌کند و می‌گویند مگر غیرت ما اجازه می‌دهد نسبت به دشمن بی‌تفاوت باشیم که این امر نشانه عدم اطاعت‌پذیری محض است.

مطیعی با بیان اینکه اهمیت "اطاعت‌پذیری" در بزنگاه‌ها و مقاطع حساس جلوه‌گر می‌شود، گفت: وقتی امام جامعه مسلمین بر اساس اصول و مبانی ثابت، تصمیماتی عالمانه و حکیمانه اتخاذ می‌کند همگان باید از آن تبعیت کنند، چرا که خیر و صلاح جامعه مسلمین در آن نهفته است.

وی با بیان اینکه بر اساس منابع روایی، ولی‌فقیه باید دارای ویژگی‌هایی همچون تقوا، تبعیت از خدا، پیامبر(ص) و امام عصر(عج) و مخالفت با هوای نفس باشد، افزود: در عصر غیبت چنین ویژگی‌هایی در برخی فقهای برجسته کشف می‌شود، لذا ولی‌فقیه جنبه انتصابی دارد نه انتخابی.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه جایگاه ولی‌فقیه اقتضا می‌کند شخص ولی‌فقیه از ویژگی‌های ممتازی بهره‌مند باشد، خاطرنشان کرد: افرادی که به ولی‌فقیه تعابیر سخیفی همچون دیکتاتوری را نسبت می‌دهند، اساسا از فلسفه ولی‌فقیه آگاه نیستند، چرا که ولی‌فقیه هیچ امری را برای خود نمی‌خواهد، بلکه صرفاً مصالح امت اسلامی، دین خدا و رضایت پروردگار و امام عصر(عج) را درنظر می‌گیرد.

مطیعی با ابراز تاسف از سطحی‌نگری گروهی از افراد به‌ویژه برخی جوانان نسبت به شأن و جایگاه ولی‌فقیه، گفت: اینکه برخی افراد بدون بررسی و تأمل لازم، به صرف خواندن چند مطلب در فضای مجازی ولی امر مسلمین را مورد قضاوت قرار دهند، مایه تاسف است.

2929

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان