روزگار سیاه طلای سفید در سرزمین مادری

اتخاذ سیاست‌های نامناسب در رابطه با کشت پنبه موجب شده تا این محصول استراتژیک که اتفاقأ نقش مهمی در اشتغال و ارزآوری دارد در سرزمین مادری خود وضعیت نابسامانی داشته باشد.

روزگار سیاه طلای سفید در سرزمین مادری

به گزارش خبرآنلاین شرایط مساعد آب و هوایی؛ کشت انواع محصولات زراعی و باغی در گلستان را فراهم کرده است، پنبه یکی از محصولات استراتژیک است که تا سه دهه پیش سطح وسیعی از مزارع گلستان به کشت  آن اختصاص می‌یافت تا جایی که مدت‌ها گلستان به عنوان سرزمین طلای سفید شهره بود.

عوامل بسیاری از اتخاذ سیاست نامناسب در رابطه با کشت پنبه تا بحث گرانی نهاده‌ها و تعطیلی صنایع مرتبط با پنبه باعث شد تا رفته رفته عدم صرفه اقتصادی کشت پنبه، باعث شد کشاورزان گلستانی به فکر جایگزینی محصولی هم چون شالی با دوره کشت کوتاه مدت و صرفه اقتصادی بالاتری، بیفتند.

در حالی که پنبه یک‌ محصول استراتژیک و مهم در دنیا محسوب میشود و در تهیه مواد اولیه 50 صنعت وابسته بالادستی نقش دارد و همراه با 1300 درصد ارزش افزوده میتواند ارز آوری و اشتغالزایی قابل توجهی برای گلستان به همراه داشته باشد، اما تلاش برای توسعه کشت این محصول مهم بیشتر به یک شعار برای مسئولان گلستانی تبدیل شده است.

سیاست گذاری‌های نادرست، کشت پنبه را با کاهش مواجه کرد

یک کارشناس کشاورزی در گلستان، عدم برداشت مکانیزه، طول رشد بلند مدت و از سویی واردات را از جمله عوامل مهم در کاهش کشت پنبه در استان دانست و گفت: واردات بی‌رویه محصولاتی چون نخ موجب تعطیلی کارخانه‌های ریسندگی که مواد اولیه آن پنبه بود، شده است.

محمدرضا یگانه افزود: سیاست‌گذاری نادرست در واردات موجب تعطیلی کارخانه‌های نخ‌ریسی و پنبه پاک‌کنی شد؛ در واقع وقتی در صنعت جایی برای پنبه تعریف نشود کشت این محصول نیز قاعدتأ کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بالا در مراحل کاشت تا برداشت پنبه موجب شده کشاورزان به سمت کشت محصولات با صرفه اقتصادی بالاتر هم چون شالی تمایل داشته باشند، گفت: کشاورزی برای ما کشاورزان امری معیشتی است و تنها صرفه اقتصادی است که بر تصمیم کشاورزان تاثیرگذار خواهد بود، هزینه‌های بالا در بخش نهاده‌ها و کارگری، برداشت سنتی، عدم تعلق یارانه به نهاده ها، امروز کشت این محصول برای کشاورزان را توجیه‌ناپذیر کرده است.

این کشاورز باسابقه بیان کرد: در دهه‌های گذشته به دلیل فراهم بودن زیرساختهای طبیعی برای کشت پنبه و همچنین فعالیت کارخانه‌های پنبه پاک کنی؛ شاهد ایجاد اشتغال و ارز آوری در استان بودیم اما در حال حاضر به دلایل نامناسب بودن تسهیلات و عدم فعالیت کارخانه‌های پنبه پاک کنی ترجیح کشاورزان به کشت محصولات با صرفه اقتصادی بالاتر است.

توسعه کشت پنبه نیازمند حمایت مسئولان و دولت است

رئیس اداره پنبه جهاد کشاورزی گلستان سطح زیر کشت پنبه در سال گذشته را 14 هزار و 500 هکتار عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی میشود در سال جاری و شرایط کنونی سطح کشت پنبه به بیش از 20 هزار هکتار افزایش یابد.

علی موسی خانی افزود: آخرین قیمت هر کیلو بذر پنبه 68 هزار تومان در نظر گرفته شده است از این میزان قیمت بذر مبلغ 20 هزار تومان تحت عنوان یارانه توسط دولت و مابقی توسط کشاورز پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه واردات پنبه باید کاهش یابد افزود: کشاورزان برای کشت این‌ محصول باید حمایت لازم از سوی دولت را دریافت کنند و بدون حمایت از کشاورزان نمی‌توان انتظار توسعه این ‌محصول را داشت.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه نهاده‌های مناسب هم‌چون بذر، یکی از عوامل مهم در افزایش برداشت پنبه محسوب میشود گفت: ارقام سازگار پنبه در زمین‌های کشاورزی استان، ساجدی، لطیف، تابان و در مناطق شور ارقامی مانند ارمغان و شایان است، در واقع استفاده از بذر خوب می‌تواند میزان برداشت را به چند برابر افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، در دهه‌های گذشته سطح کشت پنبه در گلستان به 200 هزار هکتار می‌رسید اما در حال حاضر سطح کشت این محصول مهم به نهایتأ 25 هزار هکتار کاهش یافته است، امری که نشان می‌دهد اتخاذ سیاست‌های نادرست طی سالهای اخیر در رابطه با کشت پنبه موجب کاهش چشمگیر کشت این محصول و بی‌رغبتی کشاورزان برای کشت آن در سرزمین طلای سفید شده است؛ در حالی که توسعه کشت پنبه می‌تواند اشتغال‌زایی و ارزش افزوده قابل توجهی برای گلستان به ارمغان آورد، اما عواملی هم چون عدم حمایت مسئولان، تعطیلی بیشتر کارخانه‌های پنبه پاک کنی، هزینه‌ی بالای برداشت پنبه و واردات بی‌رویه موجب شده تا بازگشت به نام سرزمین طلای سفید تنها به یک مطالبه دست‌نیافتنی تبدیل شود، به امید آنکه روزهای سپیدی در انتظار پنبه‌ی گلستان باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان