تامین نیاز ضروری کشور با توسعه اشتغال و کارآفرینی در مناطق محروم

دبیر انجمن تولید و فرآوری برنج واردات تاکید کرد در بهترین شرایط تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین ۲ میلیون تن برنج می‌باشند که مابقی نیاز کشور باید از طریق واردات برنج تامین گردد.

تامین نیاز ضروری کشور با توسعه اشتغال و کارآفرینی در مناطق محروم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین دبیر انجمن تولید و فرآوری برنج واردات اظهار داشت: بر اساس اعلام مرکز آمار کشور سرانه مصرف برنج در کشور 35 کیلوگرم و بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی 42 کیلوگرم برآورد شده و نیاز سالانه مصرف برنج در کشور 3‌ میلیون و 150 تا 3‌ میلیون و 800‌ هزار تن است که بدون در نظر گرفتن آسیب های ملی ناشی از مصرف بالای آب و قیمت تمام شده بالای تولید به دلیل کشت سنتی و عدم بهره وری مناسب زمین های زیر کشت، در بهترین شرایط تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین 2 میلیون تن برنج می‌باشند که مابقی این نیاز استراتژیک باید از طریق واردات برنج تامین گردد.

در حال حاضر بالغ بر تعداد 30 واحد فرآوری و بسته بندی برنج نیمه سفید و قهوه ایی با اشتغالی بالغ بر 4000 نفر مستقیم و غیر مستقیم در حال فعالیت می باشند، که علاوه بر تامین یکی از اصلی ترین نیازهای داخلی کشور، با اشتغالزایی و کارآفرینی به محرومیت زدایی در شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب شرق کشور نیز کمک می کنند.

به گفته دبیر انجمن فرآوری و بسته بندی برنج، واردات خام کالاهای اساسی و فرآوری در برخی شاخه ها نه تنها ضروری و تنظیم کننده قیمت محصول در بازار به نفع مصرف کننده نهایی می باشد که فی نفسه از الزامات تعاملات تجاری نیز به شمار می رود.

واردات و فرآوری برنج نیمه آماده علاوه بر محاسن پیش گفته، مزیت هایی همچون ایجاد ارزش افزوده 40 درصدی، امکان تطابق مستمر با استانداردهای سلامت محور داخلی، امکان سورتینگ و بسته بندی در اوزان مختلف، و عرضه برنج نیم دانه با قیمت مناسب برای مصارف خاص و در ادامه بهره برداری از سبوس برنج در مصارف دارویی و حیوانی از دیگر ویژگی های این نوع واردات می توان ذکر نمود.

در همین راستا انجمن درتلاش است تا با اخذ و دریافت نظر موافق وزارت جهاد کشارزی و سایر مراجع ذیصلاح با هموار نمودن مسیر واردات برنج فرآوری نشده، ضمن تامین قسمتی از نیازداخل، اشتغال زایی و کارآفرینی را در برخی از مناطق محروم کشورمان هموار سازد.

ایشان اظهار امیدواری نمودنند تا دستگاه ها و نهاد های تخصصی مرتبط با کالاهای اساسی خصوصاً برنج، با اشرافیت و اذعان بر مزیت هایی که کارخانجات فرآوری و بسته بندی برای مصرف کننده نهایی ایجاد می نماید، این انجمن و صاحبان کارخانجات ذیربط را همراهی و نسبت به رفع معضلات و ایجاد شفافیت در امور مختلف جاری و توسعه آتی ایندسته از واحد ها،  اقدام عاجل نمایند. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان