موج فراگیر ایردراپ بازی‌های تلگرامی از داگز تا همستر

مصائب شیرین زندگی در عصر همستر

توکن داگز در زمان شروع ایردراپ اعلام کرد ۵۳ میلیون کاربر دارد و که از این تعداد ۴۲.۲ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در ایردراپ بودند.

وقتی گردانندگان پروژه داگز اعلام کردند توکن این بازی تلگرامی، در 26 آگوست یا 5 شهریور ماه قابل برداشت می‌شود، کمتر کسی تصور می‌کرد کاربران ایرانی هم بتوانند هم‌زمان با کاربران جهانی، در صرافی‌های داخلی توکن خود را منتقل کنند و بفروشند. داگز دومین رمزارز شبکه تون‌ بود که بعد از تجربه موفق ایردراپ نات‌کوین، سود شیرینی عاید کاربرانش کرد. لذت شرکت در این ایردراپ البته شاید برای کاربران ایرانی دوچندان بود؛ چون این اتفاق از معدود مواردی است که ما هم می‌توانیم به لطف دنیای رمزارزها و شبکه بلاکچین، هم‌زمان با شهروندان دیگر کشورهای جهان از فرصت‌های مالی و فناوری‌های جدید استفاده کنیم.

اینطور که در خبرها آمده موج فراگیر بازی‌های تلگرامی همچنان هم ادامه دارد. پروژه‌های بعدی از همین حالا در صف ایردراپ و لیست شدن در صرافی‌های معتبر دنیا هستند. بین این بازی‌ها اما یک مورد خاص خیلی بین کاربران ایرانی محبوب است؛ همستر کامبت. پروژه‌ای که از همان روزهای ابتدایی بیشتر از همتایانش مثل بلوم، کتیزن، داگز و ... مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت. گردانندگان این پروژه حالا اعلام کردند تعداد کاربران این بازی به حدود 300 میلیون نفر رسیده و توکن آن در 26 سپتامبر (5 مهر) قابل برداشت می‌شود. با توجه به تعداد انبوه کاربران همستر اما یک نگرانی بزرگ به وجود آمده. از درخواست‌های واریز، برداشت و معاملات این تعداد کاربر چطور باید میزبانی کرد؟

نگاهی به آمارهای داگز

برای اینکه درک دقیق‌تری نسبت به تعداد کاربران همسترکامبت و حجم تراکنش‌های مربوط به آن در روز ایردراپ پیدا کنیم، بد نیست نگاهی به آمارهای توکن داگز داشته باشیم. توکن داگز در زمان شروع ایردراپ اعلام کرد 53 میلیون کاربر دارد و که از این تعداد 42.2 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در ایردراپ بودند. باز از این تعداد هم فقط 17 میلیون نفر در مهلت تعیین شده برای برداشت این میم‌کوین اقدام کردند. در نتیجه بعد از لانچ این توکن، حجم معاملات داگز به حدود 17 میلیارد دلار رسید و رکورد یک میلیارد تراکنش در شبکه تون ثبت شد. حجم بالای این تراکنش‌ها اما شبکه تون را برای ساعاتی با اختلال جدی مواجه کرد. اتفاقی که اگرچه در کنترل صرافی‌ها و پلتفرم‌های رمزارزی مقصد نبود اما زمینه‌ساز نارضایتی بعضی کاربران شد. صف تماس با پشتیبانی صرافی‌ها طولانی شد و اعلام نارضایتی به شبکه‌های اجتماعی درز پیدا کرد. کاربرانی که شتابزده دنبال وصول دارایی‌شان از رمزارز داگز بودند، ناتوانی شبکه تون در پاسخ به این حجم از درخواست را به رسمیت نمی‌شناختند. حالا با توجه به تعداد چند برابری کاربران همستر، می‌توان حدس زد که در موعد مقرر لانچ همستر، باز هم شبکه تون با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. اتفاقی که ناخواسته پلتفرم‌های داخلی و خارجی که قصد میزبانی از توکن همستر را دارند هم درگیر می‌کند.

مشکلاتی که محدود به مرزها نیست

مشکلات ناشی از هجوم کاربران بعد از ایردراپ توکن‌های تلگرامی فقط گریبانگیر صرافی‌های ایرانی نیست. روزی که داگز لیست شد در وهله اول خود کیف پول تون‌کیپر با مشکل مواجه شد. به طوری که مدیران این کیف‌پول غیرحضانتی، با صدور اطلاعیه‌ای به کاربران توضیح دادند که به مشکلات آگاه هستند و تا برطرف شدن آن باید کاربران صبور باشند. حتی بایننس و بای‌بیت، اولین و چهارمین صرافی دنیا هم با اختلال و کُندی مواجه شدند. کاربران مکسی معترض شدند که نتوانستند در ساعات اولیه از بازار معاملاتی داگز استفاده کنند. شبکه تون حداقل دو مرتبه در 24 ساعت اول به دلیل فشار ناشی از ضرب و معامله توکن داگز به طور کامل از کار افتاد. تا چند ساعت هیچ بلاک جدیدی در این شبکه تولید نمی‌شد و در نهایت با هدف کاستن حجم تراکنش‌ها، کارمزد انتقال داگز صفر اعلام شد. مشکلاتی که با توجه به تعداد چند برابری کاربران همستر، احتمال تکرار آن در ابعاد بزرگتر وجود دارد.

نبوغ ایرانی برای نجات همستر

پلتفرم‌های معتبر ایرانی نشان دادند که ظرفیت این را دارند شانه به شانه پلتفرم‌های مطرح خارجی به کاربران رمزرازهای تلگرامی خدمات‌رسانی کنند. به طور مثال نوبیتکس در اطلاعیه‌ای که در کانال تلگرامی خود توضیح داد در روز لیستینگ داگز توانسته ظرفیت خود را در انجام معاملات تا سه برابر افزایش دهد و در ساعات اولیه فقط 350 هزار درخواست برداشت را با موفقیت ارسال کرده است. اقدامات این پلتفرم تبادل رمزارز البته برای ارتقای زیرساخت‌های بازار مبادله از مدت‌ها پیش شروع شده که در روز لانچ توکن داگز نتیجه آن دیده شد. با این حال برای دقایقی به دلیل مشکلات ناشی از فشار روی شبکه تون عملا امکان فعالیت برای خیلی از کاربران فراهم نبود. قطعا همین حالا هم پلتفرم‌های داخلی با سرعت مشغول اقدامات تازه‌ای برای فراهم کردن شرایط میزبانی از موج‌ توکن‌های بعدی هستند. باید دید آیا ابتکار متخصصین ایرانی می‌تواند در روز موعود به کمک همستر بیاید؟

همستر من جایی نمی‌رود!

سونامی رمزارزهای تلگرامی زمین بازی را تغییر داده و انقلاب بلاکچین سرعت گرفته است. این اصل را باید همه بپذیریم که ما شاهد یک رویداد بزرگ تاریخی هستیم. اقشار و گروه‌های مختلفی از جامعه که تا الان نسبتی با دنیای رمزارزها نداشتند، ناگهان به این حرکت بزرگ پیوستند. چاره‌ای نداریم جز اینکه در جمع خودمان برای آن‌ها جا باز کنیم. ما در عصری زندگی می‌کنیم که وقتی خبر بازداشت مدیر تلگرام به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل می‌شود، همه از سرنوشت بیت‌کوین و تون‌کوین و نات‌کوین می‌پرسند.

لانچ توکن‌های تلگرامی هم بخشی از این نقاط عطف تاریخی است. برای مدیریت این شرایط همه کاربران قدیمی و فعالان بازار کریپتو می‌توانند نقش مهمی در آموزش و آگاهی‌رسانی به کاربران جدید ایفا کنند. حتی با اقداماتی مثل انتقال زودهنگام تون‌کوین به کیف‌پول‌های تلگرامی (برای پرداخت کارمزد انتقال همستر) می‌شود اندکی از بار شبکه در روز لانچ کم کرد. می‌توانیم کاربران جدید دنیای کریپتو را از همین حالا به افتتاح حساب و احراز هویت در صرافی‌های معتبر داخلی دعوت کنیم.

نباید یادمان برود در روز لانچ توکن اگر هزاران نفر هم در بخش پشتیبانی این صرافی‌های مشغول فعالیت شبانه‌روزی باشند، نمی‌توانند درخواست احراز هویت حجم انبوه کاربران جدید را تایید کنند. یا هر چقدر ظرفیت تیکت و تماس و چت با پشتیبانی صرافی‌ها بالا برود باز هم پاسخگویی سریع به همه سوالات کاربران کار ساده‌ای نیست. ضمن اینکه باید توجه کنیم انتقال توکن در ساعات اولیه و نقد کردن آن با توجه به هیجانات اولیه بازار شاید خیلی تصمیم اقتصادی خوبی هم نباشد. می‌توانیم منتظر بمانیم و دارایی رمز ارزی خود را با اندکی تاخیر از کیف‌پول به پلتفرم‌های داخلی منتقل کنیم و بعید نیست تا آن زمان بتوانیم با استفاده از امکاناتی مثل معاملات تعهدی و استخر مشارکت سود بیشتری هم از شرایط صعودی یا نزولی باید کسب کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان