این مناطق تهران در پهنه فرونشست زمین قرار دارند/ ۳ میلیون جمعیت، ساکن مناطق اعلام شده

رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: نرخ فرونشست در تهران به ۲۰ سانتیمتر رسیده، سه میلیون نفر در تهران بر روی پهنه فرونشستی زندگی می‌کنند.

این مناطق تهران در پهنه فرونشست زمین قرار دارند/ 3 میلیون جمعیت، ساکن مناطق اعلام شده

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی بیت‌الهی درباره اظهارات رییس جمهوری در اولین نشست خبری درباره بحرانی شدن فرونشست در تهران اظهار داشت: در حال نرخ فرونشست زمین در تهران به ویژه در منطقه جنوب غربی تهران در بیشینه مقدار خود به 20 سانتیمتر در سال رسیده‌ است. این پهنه فرونشستی وسعتی در طول 50 کیلومتر و به عرض 30 کیلومتر دارد و پهنه وسیعی را اشغال کرده‌است.

ایلنا به نقل از وی ادامه داد: هر چه به انتهای این پهنه فرونشستی می‌رسیم به تدریج نرخ فرونشست کم می‌شود و در حاشیه به صفر می‌رسد.

رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به مناطقی از تهران که درگیر پدیده فرونشست زمین هستند، گفت: جنوب غربی مرکز شهر تهران مشمول مناطق چهاردانگه و اسلامشهر را شامل می‌شود اما مناطقی مانند 17، 18، 19 و جنوب منطقه 21 درگیر فرونشست زمین هستند و در مناطق 10 و 11 هم شاهد فرونشست زمین به صورت لکه‌ای هستیم.

بیت‌الهی افزود: نکته مهم این است که در سال‌های گذشته فرونشست در تهران چنین وسعتی نداشت و وقتی از فرونشست صحبت می‌کردیم تنها در حاشیه‌هایی از مناطق 17، 18 و 19 فرونشست دیده می‌شد. پدیده فرونشست زمین توسعه٬یابنده است و هر روز پیش می‌روند و مناطق درگیر فرونشست توسعه پیدا کرده‌اند و امروز مرکز تهران در مناطق 10 و 11 درگیر فرونشست شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چه جمعیتی از تهران در محدوده فرونشست زندگی می‌کنند و فرونشست چه جمعیتی از تهران را تهدید می‌کند؛ تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده با احتساب شهر تهران و شهرهای اطراف آن، امروز 3 میلیون نفر بر روی پهنه فرونشست ساکن هستند.

رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره تبعات اقتصادی فرونشست اظهار داشت: مطالعاتی در این باره انجام داده‌ایم از نظر تبعات اقتصادی فرونشست فقط در تهران کافی است به این موضوع اشاره داشته باشیم که مخزن سوخت ری که تامین کننده بنزین عمده کلانشهر تهران است و از این مخزن لوله‌های بنزین به شهران و محدوده شرقی تهران سوخت منتقل می‌شود، دقیقا بر روی کانون پهنه فرونشستی قرار دارد. همچنین پالایشگاه جنوب تهران دقیقا در همین محدوده فرونشستی واقع شده که هرگونه رخدادی می‌تواند علاوه بر تبعات اجتماعی، تبعات اقتصادی قابل توجهی  به دنبال داشته باشد.

بیت‌الهی گفت: بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها و تاسیساتی دقیقا بر روی پهنه فرونشستی قرار دارند. زون انتقال برق در ورامین وجود دارد که سه خط فشار قوی در این مسیر وجود دارد که هر سه خط درگیر فرونشست هستند که آثار آن مستند شده‌است و در این مناطق شاهد شکاف‌ها و فروچاله‌ها هستیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر اقتصاد کشاورزی است که درگیر پدیده فرونشستی شده و سطح مزارع مردم براساس فرونشست ترک خورده است و آبیاری غرقابی وقتی وارد این شکاف‌ها می‌شود به بخش های دیگر از مزرعه نمی‌رسد، کشاورزان وارمین می‌گویند به همین دلیل در حالیکه در سال‌های گذشته در این مزارع 17 بار صیفی جات برداشتت می کردیم امروز میزان برداشت‌ها در سال به 3 برداشت رسیده و این جنبه آثار اقتصادی فرونشست‌ را نشان می‌دهد.

رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: امیدواریم دولت چهاردهم به این موضوع ورود جدی داشته باشد و بتوانیم در این دولت بر روی این موضوع متمرکز شویم. امروز مرکز تحقیقات به کتابخانه‌ای به اطلاعات درباره فرونشست تبدیل شده‌است که درباره کاهش خطرات فرونشست می‌توانیم اقدام کنیم، امیدواریم که این همت در دولت چهاردهم وجور داشته باشد تا خطرات این پدیده را کاهش دهیم.  ‌  

223228  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان