رشد ۱۱.۷ درصدی مصرف برق بخش صنعت نسبت به پارسال

وزیر نیرو: افزایش تقاضای آب و برق با مدیریت مصرف جبران شود

تهران- ایرنا- وزیر نیرو اعلام کرد: افزایش تقاضای آب و برق و کمبودها در این شبکه گسترده باید با مدیریت در مصرف و مصرف بهینه جبران شود.

وزیر نیرو: افزایش تقاضای آب و برق با مدیریت مصرف جبران شود
به گزارش یکشنبه وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان امروز (یکشنبه) در دیدار با معاون سیاسی سازمان صدا و سیما افزود: امسال مصرف برق بیش از سال‌های گذشته افزایش یافت و در بخش صنعت 11.7 درصد نسبت به پارسال افزایش مصرف داشته‌ایم.
وی ادامه داد: با گرمای بی‌سابقه‌ در شمال و جنوب کشور، میزان مصرف برق در کشور به رکورد بی‌سابقه 55 هزار و 343 مگاوات رسید، در حالی که پیک پارسال حدود 52 هزار و 640 مگاوات بود.
چیت چیان گفت: با همه این مشکلات، در همان روزی که مصرف از مرز 55 هزار مگاوات عبور کرد، 700 مگاوات صادرات برق نیز داشتیم که این موفقیتی بی‌سابقه برای وزارت نیرو بود.
وی افزود: بخش برق این ویژگی را دارد که تولید خدمات باید با مصرف هماهنگی داشته باشد و قابلیت ذخیره سازی ندارد و تولید همواره سایه به سایه مصرف را همراهی می‌کند.
این مسوول یادآوری کرد چهاردهمین شبکه بزرگ جهان را داریم اما پانزدهمین سال بدون خاموشی سراسری را پشت سر گذاشتیم که این تدابیر و اقدام ها با توان و مدیریت متخصصان ایرانی به اجرا در آمده است.

* خودکفایی 90 درصدی در بخش برق و 95 درصدی در بخش آب
وزیر نیرو تاکید کرد بیش از 90 درصد در بخش برق و بیش از 95 درصد در بخش آب به خودکفایی رسیده‌ایم و ادامه داد: ‌اکنون در کشور حدود 40 نوع فناوری جدید داریم که از جمله می‌توان به تولید توربین‌های مختلف، تولید انواع کابل در رنج‌های مختلف قدرتی و ساخت پست‌های مختلف برق اشاره کرد.
به گفته وی برای جبران کمبودهای برق 2 اقدام اساسی صورت گرفت: در مرحله نخست تلاش شد در بخش تولید با خنک کاری هوای لوله به توربین‌ها و فناوری‌های مختلف، از وضع موجود بیشتر بهره برداری کنیم و سپس با مدیریت بار پارسال تا سه هزار مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم.
چیت چیان ادامه داد: اقدام دیگر کاهش تلفات بود که در سال 1395 از بیش از 15 درصد به بیش از 10 درصد رسید.

* به یاری رسانه‌ها نیازمندیم
وزیر نیرو گفت: مشکل ما برای تکمیل شبکه ها فقط مالی نیست، بلکه 15 سال است در خشکسالی به سر می‌بریم.
وی ادامه داد: در برخی نقاط سیستان و بلوچستان با بارندگی خوب با شدت زیاد روبرو بودیم اما در برخی مناطق کشور بارندگی نداشتیم. در برخی مناطق استان فارس بارندگی و بروز سیل رخ داد و در همین استان مناطق خشک و بی بارشی نیز وجود داشت.
چیت‌چیان یادآوری کرد تا پیش از دولت یازدهم به 6 هزار و700 روستا با تانکر آبرسانی می‌شد که امروز به پنج هزار روستا تقلیل پیدا کرده است. همچنین تا پایان دولت آمار آبرسانی روستایی به پنج هزار و 400 روستا می‌رسد.
وزیر نیرو درباره روند روبه‌رشد مصرف آب و برق افزود: در این وضعیت ما به یاری رسانه‌ها نیازمندیم تا مردم از طریق رسانه‌های گروهی با مشکلات و مشقات تولید آب و برق آشنا شوند و دوم اینکه در هیچ نقطه‌ای از جهان، دولت‌ها به میزان حداکثر مصرف مردم آب و انرژی تولید نمی‌کنند و تلاش می‌کنند با مدیریت در مصرف و مصرف بهینه کمبود تولید را جبران کنند.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امروز با اشاره به رکورد مصرف 55 هزار و 400 مگاواتی هفته گذشته گفت: این حجم از تولید، انتقال و توزیع برق، حداکثر توان صنعت برق برای تامین برق کشور است و اگر مردم پنج تا 10 درصد صرفه‌جویی را در برنامه خود نداشته باشند، شبکه‌های برق در شرایط ریسک کامل قرار گرفته و ممکن است دچار آسیب شود.
هوشنگ فلاحتیان یادآوری کرد برنامه ریزی‌های بسیاری برای سال 1397 آغاز شده است و پیش از تابستان آینده معادل چهار هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189*1961* تنظیم: اسماعیل داودی* انتشار: مریم مسعود
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر