اهمیت ویتامین B۱۲ برای بدن - بخش دوم

صحبت‌های زیادی در مورد اهمیت بالای ویتامین B۱۲ در بدن انسانها مطرح می‌شود

 ویتامین

صحبت‌های زیادی در مورد اهمیت بالای ویتامین B12 در بدن انسانها مطرح می‌شود. این ویتامین برای عصبهای بدن، DNA و گلبولهای قرمز خون ما نقشی اساسی و حیاتی دارد. اما شاید ندانید که کمبود ویتامین B12 در بدن چه علائمی دارد و چه آسیب‌هایی به بدن ما می‌رساند. ما در گزارشی دو قسمتی قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم که اوضاع بدن در کمبود ویتامین B12 چگونه است. این بخش دوم و پایانی گزارش ماست:

 چه عواملی منجر به کاهش سطح ویتامین B12 در بدن می‌شوند؟

در اینجا قصد داریم تا به بررسی عواملی بپردازیم که باعث کاهش سطح ویتامین B12 در بدن می‌شوند:

*رژیم‌های گیاهی و گیاهخواری (چرا که ویتامین B12 در گیاهان موجود نیست و از همین رو در صورت گیاهخوار بودن باید از مکمل‌های ویتامین B12 استفاده کنید تا سطح این ویتامین در بدنتان را بالا نگاه دارید.)

*مصرف برخی از داروها، از جمله داروهای خانواده ppi

*مشکلات روده از جمله روده متورم

*کم‌خونی شدید

*سطح پائین اسید معده و یا استفاده از داروهایی که منجر به سرکوب کردن تولید اسید معده می‌شوند

* استفاده از داروهای دیگری مثل متفورمین و یا سایر داروهایی که برای کنترل دیابت مصرف می‌شوند

*سن بالای 60 سال و البته این مشکل در زنانی که در گذشته مشکلات ناباروری داشتند بیشتر مشاهده می‌شود

ویتامینش

برای حل این مشکل چه باید کرد؟

برای برطرف شدن کمبود ویتامین B12 باید مصرف تخم مرغ، لبنیات، مرغ و منابع حیوانی پروتئین را که همگی منابع خوبی برای تامین ویتامین B12 هستند، افزایش داد. (ممکن است شنیده باشید که موادی مثل سویای تخمیر شده یا اسپیرولینا و یا سایر مواد غذایی دارای B12 هستند ولی B12  موجود در مواد گیاهی، آنالوگ هستند. این نوع B12‌ها کوبامامید نامیده می‌شوند و می‌توانند مانع از جذب B12 واقعی که بدن به آن نیاز دارد گردند.)

* اگرشما بنا به هر دلیلی نمی‌توانید از هیچ یک از این مواد غذایی حیوانی استفاده کنید، پس باید به سراغ مکمل‌های دارای B12 بروید. بهترین گزینه برای شما، متیل کوبالامین (methylcobalamin) است که به بهترین نحو ممکن جذب بدن می‌شود.

ویتامینش

سطح ایده آل B12 دربدن چه سطحی است؟

نتایج آزمایشگاهی در آمریکا حکایت از آن دارد که 250 تا 300 پیکوگرم بر میلیمتر B12 در بدن، سطح نرمال و طبیعی آن است. اما ژاپنی‌ها معتقدند که سطح نرمال B12در بدن حدود pg/ml 500 است. ایده آل‌ترین حد برای سطح B12 در بدن بین 800 تا 1200 pg/ml  است.

سعی کنید تا در زودترین زمان ممکن آزمایش خون داده و میزان ویتامین B12 در بدنتان را بسنجید. به ویژه اگر علائم ذکر شده را در بدنتان حس می‌کنید این کار را انجام دهید و بدانید که درصورت کمبود B12 در بدنتان، استفاده از مکمل‌های غذایی خیلی سریع به شما کمک خواهد کرد تا این کمبود را جبران کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر