نگاهی موشکافانه به حالت‌ دهنده‌ های مو

حالت‌دهنده‌های مو ازجمله وسایل آرایشی مو هستند که مردان و زنان به‌طور مشترک از آن استفاده می‌کنند حتی حالت‌دهنده‌ها شاید برای مردان بیشتر از بانوان کاربرد داشته باشد

حالت‌دهنده‌های مو ازجمله وسایل آرایشی مو هستند که مردان و زنان به‌طور مشترک از آن استفاده می‌کنند حتی حالت‌دهنده‌ها شاید برای مردان بیشتر از بانوان کاربرد داشته باشد. میزان مصرف و استفاده از حالت‌دهنده برای هرکسی بر اساس میزان اهمیتی که به موهای خودش و همچنین حالت موهایش می‌دهد ممکن است متفاوت باشد. استفاده از حالت‌دهنده‌ها در کنار همه زیبایی‌هایی که به موها می‌دهد، مشکلات و عوارض جانبی فراوانی هم ممکن است داشته باشند. برای کسانی که از این محصولات آرایشی به‌صورت طولانی‌مدت استفاده می‌کنند، عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد این وسایل و مواد شیمیایی بیش از سایر افراد وجود دارد. نکته‌ای که در مورد وسایل آرایشی وجود دارد این است که بااینکه بیشتر افراد هرروزه از این مواد شیمیایی استفاده می‌کنند ولی آگاهی کافی در مورد آن‌ها ندارند. حالت‌دهنده‌های مو یک گروه بزرگ از مواد آرایشی را شامل می‌شود که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها به ژل، فوم (موس)، اسپری‌های حالت‌دهنده و واکس مو می‌توان اشاره کرد. به تفکیک حالت‌دهنده‌ها بر اساس نظر دکتر تورج مکرمی، متخصص پوست، مو و زیبایی، بررسی خواهیم کرد. همراه بنیتا باشید.

 

تاریخچه حالت‌دهنده‌های مو

قدیمی‌ترین حالت‌دهنده مو که تاکنون کشف‌شده، ماده گیاهی به نام کتیرا است. حالت‌دهنده‌های مو ازجمله قدیمی‌ترین مواد آرایشی هستند که بر اساس مستندات تاریخی توسط مردم استفاده می‌شده است. حالت‌دهنده‌ها درگذر زمان از مواد معطر و براق‌کننده به مواد ترمیم‌کننده مو تغییر کرده‌اند. کتیرا شیره گیاهی است که در ترکیب با آب حالتی ژله مانند تولید می‌کند که می‌توانست، به‌عنوان یک‌لایه پیوسته موها را درون خودش نگاه دارد و به شانه کردن راحت کمک کند. همچنین کتیرا با توجه به توانایی که درترمیم فولیکول مو دارد، می‌تواند موهای آسیب‌دیده را ترمیم سازد. شاید کتیرا ابتدایی‌ترین مفهوم ژل‌های امروزی بوده باشد. 

ژل موCredit: studiowestga

ژل

ژل‌ها ترکیبات شیمیایی پلیمری هستند که در حلال‌های فرار حل می‌شوند. این پلیمرهای بلند زنجیر با جرم‌های مولکولی بالا وظیفه تثبیت ریشه مو را دارد. ژل‌ها علاوه بر ایجاد چسبندگی در ریشه مو و حالت دهندگی می‌توانند باعث افزایش حجم تارهای مو و سنگین شدن آن‌ها شود. زمانی که ژل‌ها با مقداری آب ترکیب می‌شوند می‌توانند بر روی تارهای مو قرار بگیرند، در اثر تبخیر آب و حلال، لایه‌نازکی از پلیمر سطح مو را می‌پوشاند. ژل‌ها در بعضی موارد برای ایجاد درخشندگی در مو و همچنین نرم شدن موها نیز استفاده می‌شود. بر اساس نوع حلالی که در ژل وجود دارد، ژل‌ها به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. عوارض جانبی استفاده از ژل مو دامنه‌ای متغیر در حدود مسمومیت سیستم دفاعی بدن تا اثرات روی مغز و سیستم عصبی به همراه اثرات احتمالی در اعضا حواسی می‌تواند داشته باشد. ژل‌ها بستگی به میزان حالت‌دهی که دارند، به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند، هنگام خرید بر اساس حالت دلخواهی که دوست دارید به موهایتان بدهید، ژل مناسب خریداری کنید. برای مثال اگر موهای شما لَخت باشند و بخواهید حالت دهید باید از ژل‌های قوی استفاده کنید و اگر موی شما خشک است باید از ژلی استفاده کنید که رطوبت دهی در کنار حالت‌دهی به موهای شما را داشته باشد.

 

عوارض استفاده از ژل

ژل‌ها موادی شیمیایی هستند که جذب پوست نمی‌شوند و به‌صورت ماده‌ای که همیشه در ریشه مو می‌تواند تا زمانی که شسته نشوند در ریشه‌ی مو باقی می‌ماند. تثبیت ژل به مدت طولانی باعث ایجاد مشکلاتی همانند شکستگی و تضعیف ریشه مو خواهد شد. از دیگر عوارضی که ژل‌ها می‌توانند در طولانی‌مدت به وجود آورند از بین رفتن درخشندگی، انعطاف طبیعی مو و همچنین ایجاد دانه‌های شوره است. ازآنجایی‌که تماس هر ماده شیمیایی باپوست شما نمی‌تواند مفید باشد، تماس ژل با کف سر و پوست آن احتمال ایجاد حساسیت، قرمزی پوست، خارش و همچنین خشکی را دارد. توصیه‌شده است که در حد امکان از مالش ژل‌های مو به کف سر خودداری کنید. بهترین محلی از مو که می‌توانید ژل را بر روی آن استفاده کنید ساقه مو است. ژل‌های مو و حالت‌دهنده‌ها به‌طورکلی نمی‌توانند تأثیری در جلوگیری از ریزش مو داشته باشند، در تحقیقات مشخص‌شده است که در اثر مشکلاتی که ذکر شد، ژل‌های مو در اثر استفاده نادرست منجر به ریزش مو هم خواهند شد. ریزش مو اغلب دلایل ارثی دارد که با دارو و همچنین حالت‌دهنده‌ها تا حدی می‌توان آن را کنترل کرد. ولی به‌صورت کامل متوقف نمی‌شود. 

فوم موCredit: feelunique

موس یا فوم

فوم‌ها همان‌طور که از اسم آن‌ها پیداست، حالتی کف مانند دارند، ولی ترکیب شیمیایی آن‌ها دقیقاً همانند ژل‌ها است. فوم‌ها نسبت به ژل‌ها انعطاف‌ بیشتری به موها می‌دهند و از خشکی آن‌ها جلوگیری می‌کنند. موس‌ها ظاهر غیرطبیعی به مو نمی‌بخشند و تغییر چندانی در حالت مو ایجاد نمی‌کنند. موس‌ها در مقایسه با ژل‌ها دوام و ماندگاری کمتری به روی مو دارند و بعد از گذشت مدتی فوم‌ها از روی مو کنده می‌شوند و حالت مو دوباره به حالت اولیه تغییر می‌کند. آرایشگران توصیه دارند که برای استفاده از فوم‌ها همیشه از سشوار استفاده کنید تا حالت‌دهی بهتری داشته باشند. متخصصان استفاده از سشوارها و وسایلی که حرارت مستقیم را به مو وارد می‌کنند به‌عنوان یکی از عوامل مختل کننده رشد و ریزش مو می‌دانند. نکته‌ای که در مورد موس‌ها، فوم‌ها وجود دارد این است که این مواد آرایشی بر اساس نوع مو و همچنین ضخامت آن دسته‌بندی می‌شوند، بنابراین در هنگام خرید خودتان از فوم مخصوص به موهای خودتان استفاده کنید که هم کارایی و هم دوام بیشتری بر روی موهای شما داشته باشند.

 

نحوه استفاده

  • پس از حمام و شانه کردن مو و زمانی که هنوز موهای شما رطوبت کافی دارد، موس را به‌صورت کف به دستان خودتان بمالید، موهای خودتان را به آن آغشته کنید و به حالتی که موهایتان مابین انگشتان شما قرارگرفته باشد، آن‌ها را حالت دهید، با این کار نرمی و حالت موهای شما حفظ خواهد شد.

 

اسپری مو

Credit: amazon

 

اسپری مو

اسپری‌های مو در آخرین مرحله از آرایش استفاده می‌شوند و بیشتر از سایر مواردی که تاکنون در مورد آن صحبت کرده‌ایم به موهای شما حالت می‌دهند. استفاده از اسپری‌ها نسبت به ژل و فوم‌ها راحت‌تر است. همچنین طرفداران بیشتری نسبت به دو محصول قبلی دارند. محلول‌هایی که معمولاً پایه‌ای ژل‌مانند دارند. اغلب اسپری‌ها با ایجاد یک پوشش روی مو می‌توانند حالت مو را کنترل کنند. محلول‌هایی که برای تولید اسپری‌ها استفاده می‌شوند معمولاً مواد الکلی هستند که در معرض هوا به‌شدت فرار هستند و بعد از تبخیر، فقط پلیمر مورداستفاده همانند ژل‌ها روی مو باقی می‌مانند. اسپری‌ها نیز بر اساس ضخامت موها دسته‌بندی می‌شوند، باید از اسپری استفاده کنید که متناسب با موهای شما باشد. اگر ضخامت موهای شما زیاد است می‌توانید از اسپری‌های خشک استفاده کنید و اگر موهای شکننده دارید بهتر است از اسپری‌هایی استفاده کنید که به موهای شما رطوبت بیشتری بدهند. در غیر این صورت موهای شما آسیب خواهد دید و از طرفی کارایی اسپری پایین خواهد آمد.

 

نحوه استفاده

  • اسپری مو به دو صورت مصرف می‌شود؛ یا به جهت تثبیت‌کنندگی و یا به جهت حالت‌دهی به مو. اگر می‌خواهید حالت موها را تثبیت کنید از اسپری تثبیت‌کننده استفاده کنید؛ به این صورت که پس از قطعی شدن وضعیت موها از فاصله کمی تافت را به مو اسپری کنید؛ البته دقت کنید چشم‌ها کاملاً بسته باشند تا از نفوذ مواد به داخل چشم جلوگیری شود. اسپری‌های حالت‌دهنده به مو اغلب مورداستفاده آقایان است و برای دادن حالت‌های خاص به مو به کار می‌روند و در بعضی از انواع شینیون‌ها استفاده می‌شوند این اسپری‌ها برای موهای خیلی لخت که با هیچ محصول دیگری حالت‌ نمی‌گیرند کاربرد دارند. 

واکس موCredit: retaildesignblog

واکس مو

واکس مو را می‌توان از متفاوت‌ترین دسته حالت‌دهنده‌های مو دانست که باعث خشکی مو نمی‌شود. این ماده حالتی همانند موم دارد که بر روی مو قرار می‌گیرد و علاوه بر محافظت از مو باعث می‌شود که رطوبت مو حفظ شود. واکس باعث خواهد شد که تارهای مو به هم چسبیده و یک بافت طبیعی تشکیل دهند. از کاربردهای دیگری که برای واکس مو می‌تواند داشته باشد، براق شدن و درخشندگی زیاد آن است.

 

Credit: swamiramdevpatanjali

 

کرم‌های حالت‌دهنده مو

اغلب درجاهای مرطوب مصرف می‌شوند و چربی کمتری نسبت به واکس مو دارند. مقدار موردنیاز برای افرادی که موهای ظریف و نازک دارند یک سکه کوچک و اگر موهای ضخیم دارید به‌اندازه یک سکه بزرگ است. کرم حالت‌دهنده مو معمولاً موها را لیز و چسبناک می‌کند و اگر بیش‌ازحد استفاده شود موجب می‌شوند موها چرب و کثیف به نظر برسند؛ اینکه چه میزان از این کرم‌ها را استفاده کنید کاملاً وابسته به جنس و بافت موهایتان دارد. این کرم‌ها را اول روی کف دست بریزید و بعد روی مو پخش‌کنید. کرم زدن را از پنج سانتی‌متری ریشه‌ها شروع کنید. بعد موها را جمع کنید تا کرم، روی همه موها مالیده شود. روی نوک موها نیز تمرکز خاصی داشته باشید تا پایین آن‌ها نیز به‌خوبی حالت بگیرند. اگر از کرم روی موهای خشک استفاده می‌کنید، کرم را بیشتر روی موهای بالایی بمالید تا حالت آن‌ها بهتر خود را نشان دهد. 

 

توصیه‌های پزشکی در مورداستفاده از حالت‌دهنده

  • ژل را همان‌طور که گفتیم به ساقه مو بمالید و از تماس آن با کف سر خودداری کنید.
  • در صورت امکان از کتیرا و ژل‌های طبیعی استفاده کنید. در انتخاب ژل‌ها به مواد و ترکیبات تولیدکننده دقت کنید که میزان ماده شیمیایی کمتری داشته باشند. حتی کتیرا هم در صورت استفاده فراوان می‌تواند باعث فرسایش ریشه و آسیب به فولیکول مو شود.
  • هر بار از ژل استفاده می‌کنید موهای خودتان را بشورید تا مواد شیمیایی را از روی تارهای مو پاک‌کنید.
  • زمانی که ژل روی سرتان خشک‌شده است به شانه کردن آن اقدام نکنید. زمانی که تار مو توسط ژل به یکدیگر چسبیده‌اند، تکان و شانه شدید می‌تواند باعث شکنندگی و ریزش مو شود.
  • بهتر است از مارک‌های معتبر و استاندارد و مرغوب که در داروخانه‌ها و مراکز معتبر فروش هستند این محصولات را خریداری کنید و به وجود برچسب وزارت بهداشت محصول دقت کنید. از دست‌فروشان و عطاری‌هایی که به‌صورت فله‌ای اقدام به فروش ژل‌های دست‌ساز می‌کنند خرید نکنید.
  • ضخامت، خشکی و چربی ‌موها را در انتخاب نوع حالت‌دهنده‌ای که مصرف می‌کنید در نظر بگیرید.

 

نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع : بنیتا

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر