حواشی نمایش قدرت پوتین در کوبا / آسیب زیردریایی کازان تا چه‌حد جدی است؟

جدا شدن بخش‌هایی از بدنه زیردریایی پیشرفته روسیه «کازان» در کوبا خبرساز شد. کارشناسان بر این باورند که آسیب‌های زیردریایی چندان جدی نیست ولی مخفی ماندن موقعیت زیردریایی را به خطر خواهد انداخت.

حواشی نمایش قدرت پوتین در کوبا / آسیب زیردریایی کازان تا چه‌حد جدی است؟

غزال زیاری: کشتی‌های نیروی دریایی روسیه که برای سفر رسمی پنج‌روزه‌ای به کوبا سفر کرده بودند، این کشور را ترک کرده‌اند. حالا طبق گزارش‌های منتشره، زیردریایی کازان دچار آسیب مشهودی شده و بخشی از پنل‌های ضدصوت آن فروریخته است. متخصصان نظامی اعلام کرده‌اند که این دسته از آسیب‌ها، متداولند و بر عملکرد زیردریایی تأثیر چندانی نخواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از تحلیلگران اطلاعاتی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین زیردریایی‌های روسیه که به‌تازگی کوبا را ترک کرده، دچار آسیب‌دیدگی در بدنه شده است.»

حواشی نمایش قدرت پوتین در کوبا / آسیب زیردریایی کازان تا چه‌حد جدی است؟

بررسی آسیب‌های زیردریایی

مارین مارکوس، مشاور مدیریت Capgemini، هم تصاویری از زیردریایی هسته‌ای کازان را (زیردریایی‌ای که برای حرکت از قدرت رآکتور هسته‌ای بهره می‌گیرد) در پستی در لینکدین منتشر کرد. او در ادامه به این نکته اشاره کرد که به نظر می‌رسد که پنل‌های عایق صوتی زیردریایی از قسمت جلوی بدنه جداشده و افتاده‌اند. طبق گفته او، این اتفاق باعث می‌شود که زیردریایی زیر آب صدای بسیار بلندی داشته باشد و همین قابلیت‌های مخفی ماندن آن را به خطر خواهد انداخت.

او درعین‌حال به چیزی شبیه به یک سوراخ و شکاف در وسط بخش میانی زیردریایی اشاره کرد و ادامه داد: « هنگامی‌که این زیردریایی لنگر انداخته بود، غواصان روسی در اطراف زیردریایی رؤیت شدند و به نظر می‌رسید که سعی داشتند تا آن را تعمیر کنند.»

حواشی نمایش قدرت پوتین در کوبا / آسیب زیردریایی کازان تا چه‌حد جدی است؟

در ادامه کارشناسان نظامی به این نکته اشاره کردند که آسیبی که در عکس‌ها مشاهده می‌شود، آسیبی رایج و معمول است و احتمالاً بر قابلیت‌های عملیاتی زیردریایی تأثیری نخواهد داشت. ریچارد کویومیان اینگلیس، از افسران ذخیره دریایی شیلی دراین‌باره گفته که این پنل‌ها از لاستیک ساخته‌شده‌اند و ممکن است شل شوند و بیفتند.

طبق گفته او، از دست دادن تعداد زیادی از این پنل‌ها، یافتن زیردریایی را راحت‌تر خواهد کرد؛ اما طبق آنچه در تصاویر مشخص است، تنها چند پنل گم‌شده‌اند که آسیبی در این حجم، تأثیر چندانی نخواهد داشت. او ادامه داد: «زیردریایی‌های نیروی دریایی روسیه پیشرفته نیستند و گاهی حتی به‌خوبی نگهداری نمی‌شوند؛ اما این بدان معنا نیست که اتفاق فاجعه‌باری رخ خواهد داد.»

جان هاردی، معاون برنامه روسیه در بنیاد دفاع از دموکراسی هم در این رابطه گفته: «افتادن این پنل ها، مشکل رایجی در همه نیروهای دریایی، مثل نیروی دریایی آمریکاست.»

حواشی نمایش قدرت پوتین در کوبا / آسیب زیردریایی کازان تا چه‌حد جدی است؟

نگرانی‌های موجود

مارک سی، کارمند سابق زیردریایی در نیروی دریایی سلطنتی انگلیس گفته است: «این زیردریایی ظاهراً فرسوده است ولی هنوز می‌تواند وظایفش را انجام دهد. پس این امکان وجود دارد که همچنان به فعالیتش ادامه دهد.»

طبق گزارش آسوشیتدپرس، روز دوشنبه زیردریایی کازان همراه با سه کشتی روسی و بعد از یک بازدید رسمی پنج‌روزه که شامل مانورهای نظامی برنامه‌ریزی‌شده در اقیانوس اطلس بود، کوبا را ترک کردند. این در حالی است که مقصد آتی این ناوگان مشخص نیست؛ البته مقامات آمریکایی احتمال دادند که این ناوگان ممکن است چند روزی نیز در ونزوئلا توقف کند.

حواشی نمایش قدرت پوتین در کوبا / آسیب زیردریایی کازان تا چه‌حد جدی است؟

آمریکا و متحدان غربی‌اش سال‌هاست که نگران کلاس جدید زیردریایی‌های کازان هستند و به توانایی آن‌ها در حمله به اهداف در خشکی و دریا، بدون هشدار قبلی توجه می‌کنند.

در اوایل ماه جاری، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، اعلام کرده که ارسال ناوگان رزمی روسیه به کوبا، تلاشی برای نشان دادن این است که نیروی دریایی روسیه به‌رغم متحمل شدن خساراتی سنگین در جنگ با اوکراین، همچنان یک قدرت جهانی است.

منبع: businessinsider

54321

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان