کالیمبا چیست؟ راهنمای خرید کالیمبا برای افرادحرفه ای تا مبتدی

کالیمبا نوعی ساز بومی مناطق آفریقا و زیمبابوه است که به نام پیانوی آفریقایی نیز شناخته می‌شود. این ساز محبوب، قدمتی چند هزارساله دارد و به اسامی پیانوی شستی یا پیانوی انگشتی نیز معروف است.

کالیمبا چیست؟ راهنمای خرید کالیمبا برای افرادحرفه ای تا مبتدی

کالیمبا نوعی ساز بومی مناطق آفریقا و زیمبابوه است که به نام پیانوی آفریقایی نیز شناخته می‌شود. این ساز محبوب، قدمتی چند هزارساله دارد و به اسامی پیانوی شستی یا پیانوی انگشتی نیز معروف است. قبلاً، برای تولید صدا در این ساز از نی بامبو استفاده می‌شد؛ ولی امروزه آهنربا و نیروی مغناطیسی وظیفه تولید صدا در این ساز را برعهده دارند. برای تولید صدا، نوازنده باید به تیغه‌های فلزی ساز ضربه بزند. این نوع سازها در دسته سازهای تیغه‌ای قرار می‌گیرند که با ارتعاش تیغه‌ها صدا تولید می‌کنند.

ساختار کالیمبا و نحوه کوک کردن آن چه می‌دانید؟

معمولاً، جنس بدنه kalimba چوب یا آکریلیک است. برای ساخت کالیمباهای چوبی از چوب درختان گردو، افرا و... استفاده می‌شود. ساختار بدنه برخی مدل‌های این ساز نیز ترکیبی از چوب و فلز است. در بدنه این دستگاه، حفره‌ای موسوم به حفره تشدید صدا وجود دارد. تیغه‌های روی بدنه، وظیفه تولید صدا را برعهده دارند و تعداد آن‌ها می‌تواند 6، 8، 12 و ... باشد. توصیه می‌شود که کاربران مبتدی از انواع با تیغه‌های کمتر استفاده کنند.

این ساز در انواع گوناگون تولید می‌شود تا کاربران باسلیقه‌های مختلف بتوانند ساز مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنند. به‌عنوان‌مثال، انواع پیکاپ دار این دستگاه به آمپلی‌فایر متصل می‌شوند.

برای این‌که بتوانید با kalimba ساز بزنید، باید تیغه‌های آن را به ارتعاش درآورید. برای کوک کردن این ساز، از چکش‌های فلزی کوچکی استفاده می‌شود. با واردکردن ضربه‌های نرم به بالا یا پایین تیغه‌ها، طول آن‌ها نسبت به پل ساز تغییر می‌کند. هرچه طول تیغه‌ها کاهش بیشتری داشته باشد، صدای تشکیل شده زیرتر خواهد بود و بالعکس.

صدای kalimba چگونه است؟

صدای ساز kalimba دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را از سایر سازها و آلات موسیقی متمایز می‌کند. این ساز قادر است طیف گسترده‌ای از صداهای آرام و مدیتیتیو تا پرانرژی و پر سر و صدا را تولید کند. صدای kalimba به‌گونه‌ای است که افراد را در دنیای رؤیا و تخیلات غرق کرده و احساسات آرامش‌بخش را در آن‌ها تقویت می‌کند. صدای kalimba تنوع و سیالیت بالایی دارد و می‌تواند پاسخگوی نیازهای مخاطبان موسیقی با سلیقه‌های گوناگون باشد.

انواع کالیمبای موجود در بازار

این ساز در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شود. دو نوع اصلی kalimba شامل کالیمبای آکوستیک یا حفره‌دار و کالیمبای فلت یا بدون حفره است. در کالیمبای حفره‌دار، حفره‌هایی در بدنه تعبیه شده است که باعث ایجاد صدای غنی‌تر و طبیعی‌تر می‌شود. این مدل کالیمباها، بیشتر برای اجرای موسیقی در فضاهای باز و بدون استفاده از آمپلی‌فایر مناسب هستند.

کالیمبای فلت نیز فاقد حفره در بدنه است و معمولاً صدای صاف‌تری تولید می‌کند. این نوع kalimba برای استفاده در استودیو و اجراهای با آمپلی‌فایر مناسب‌تر است. همچنین، کالیمباها از نظر جنس بدنه به دو دسته چوبی و شیشه‌ای/آکریلیک تقسیم می‌شوند که هر کدام از این مدل‌ها، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

نکات قابل توجه در زمان خرید کالیمبا

اگر به دنبال خرید یک کالیمبای عالی و خوش‌دست هستید، باید در زمان خرید به نکاتی توجه کنید. تنوع کالیمباها سبب می‌شود که هر کس با هر سلیقه‌ای بتواند محصول مورد علاقه خود را پیدا کند. هر یک از انواع kalimba ویژگی‌های خاصی دارند که توجه به آن‌ها موجب می‌شود که از نتیجه خرید خود رضایت داشته باشید.

اندازه ساز

یکی از مهم‌ترین نکات مهم در زمان خرید این ساز، توجه به اندازه و سایز دستگاه است. کالیمبای استاندارد باید دارای طول 18، عرض 13 و ارتفاع 3 سانتی‌متر باشد؛ بنابراین هنگام خرید kalimba، بررسی محصول و اطمینان از انطباق ابعاد ساز با ابعاد استاندارد اهمیت زیادی دارد.

این ابعاد استاندارد به دلایل مختلفی از جمله تناسب با اندازه دست نوازنده، سهولت در نگهداری و جابه‌جایی و همچنین ایجاد صدای مناسب تعیین شده‌اند. خرید کالیمباهای با ابعاد متفاوت می‌تواند مشکلات استفاده و عملکرد را به همراه داشته باشد.

کالیمبا چیست؟ راهنمای خرید کالیمبا برای افرادحرفه ای تا مبتدی

جنس بدنه

یکی دیگر از پارامترهای مهم در هنگام خرید kalimba توجه به جنس بدنه ساز است. در فرایند ساخت بدنه این ساز از چوب درختان مختلف همچون ماهگون، افرا، رز، گردو و کافور استفاده می‌شود. هر یک از این چوب‌ها، ویژگی‌های خاصی دارند که بر روی صدای تولید شده توسط ساز تأثیر می‌گذارند.

به‌طور معمول، بدنه کالیمباهای چوبی توخالی است. صدای تولید شده در آن‌ها بلندتر است. در مقابل، نوع توپر این محصول نیز طراحی و تولید شده است که صدای آن کمتر از نوع توخالی است. علاوه‌بر این، در حال حاضر سازهای kalimba با جنس شیشه و یا کریستال نیز طراحی و تولید شده‌اند که صدایی زیر و ظریف‌تر تولید می‌کنند و طرفداران خاص خود را دارند.

کالیمبا چیست؟ راهنمای خرید کالیمبا برای افرادحرفه ای تا مبتدی

وزن ساز

وزن ساز یکی دیگر از عوامل مهم در هنگام انتخاب و خرید این محصول است. معمولاً، وزن این دستگاه در 200 تا 300 گرم است. توجه به وزن محصول از این‌رو اهمیت دارد که موجب خستگی و آسیب به دست نوازنده نمی‌شود؛ بنابراین، حتماً در زمان انتخاب kalimba به وزن محصول توجه کنید.

عناصر همراه ساز

معمولاً، در جعبه kalimba برچسب‌های رنگی کوچکی وجود دارد که برای تسریع روند نواختن از آن‌ها استفاده می‌شود. هرچند امکان خرید این برچسب‌ها به‌صورت جداگانه وجود دارد، بهتر است از انواع همراه محصول استفاده کنید. چکش کوک نیز یکی دیگر از عناصر همراه این ساز است که وجود آن در جعبه این ساز ضرورت دارد.

تعداد تیغه‌های ساز

تعداد تیغه‌ها، یکی دیگر از پارامترهایی است که باید در زمان خرید به آن توجه کنید. تیغه‌های kalimba، همان ابزار اصلی تولیدکننده صدا در دستگاه هستند که تعداد آن‌ها در نمونه‌های مختلف متفاوت است. معمولاً، تعداد تیغه‌های kalimba بین 8 تا 21 عدد است.

جنس تیغه‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت محصول و صدای تولید شده داشته باشد. اگر جزو کاربران مبتدی هستید، توصیه می‌شود از دستگاه‌های با تعداد تیغه‌های کمتر استفاده کنید. همین‌طور، دقت کنید که جنس تیغه دستگاه از استیل ضد زنگ باشد.

کالیمبا چیست؟ راهنمای خرید کالیمبا برای افرادحرفه ای تا مبتدی

قیمت ساز

Kalimba در انواع مختلف با جنس‌های مختلف در بازار وجود دارد. در حقیقت، قیمت این ساز تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی همچون جنس بدنه ساز، کیفیت ساخت و طراحی ساز، اندازه، برند، کشور سازنده، جنس تیغه و ... قرار دارد؛ بنابراین، برای انتخاب ساز مناسب، باید همه این پارامترها را در نظر بگیرید و ساز مورد نظر خود را بر اساس نیازها و بودجه خود انتخاب کنید.

جمع‌بندی

کالیمبا، یکی از سازهای معروف و آرامش بخشی است که محبوبیت زیادی بین کاربران دارد. اگر به دنبال خرید بهترین ساز با کیفیت هستید، باید در زمان خرید به فاکتورهایی همچون اندازه، جنس بدنه، نوع تیغه‌ها، لوازم جانبی و... توجه کنید. درنهایت، داشتن درک خوب از قیمت و نحوه استفاده و مشخصات محصول می‌تواند به شما در خرید محصول متناسب با نیازهایتان کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان