۷ اصل اساسی طراحی داخلی و مبلمان

در زمینه طراحی داخلی و مبلمان، اصول و عناصر اساسی خاصی وجود دارد که هر طراح داخلی برای ایجاد محیطی هماهنگ و شیک از آنها استفاده می کند.

7 اصل اساسی طراحی داخلی و مبلمان

اصول طراحی داخلی قوانین و رهنمودهایی هستند که طراحان برای ایجاد فضاهایی کاربردی و زیبا از آنها پیروی می کنند. در اینجا هفت اصل اساسی دکوراسیون خانه برای شما آورده شده است: تعادل، هماهنگی، ریتم، تناسب و مقیاس، تاکید، کنتراست و جزئیات.

نکاتی که باید در هنگام تجهیز منزل رعایت کنید

7 اصل اساسی طراحی داخلی و مبلمان

  • 1. تعادل

این به جنبه بصری دکوراسیون داخلی اشاره دارد و در مورد توزیع مبلمان و اشیاء تزئینی به یکنواخت ترین حالت ممکن است به طوری که هنگام نگاه کردن به اتاق، اشیا وزن بصری یکسانی داشته باشند. برای رسیدن به تعادل، توجه به جایی که عناصر در داخل فضا قرار می گیرند، مهم است. برای این کار باید خط، شکل، رنگ و بافت اجسام مختلف را به دقت تحلیل کنیم.

  • 2. اتحاد و هماهنگی

هر عنصر مبلمان، سبک و دکوراسیون باید با هم کار کنند تا یک کل منسجم ایجاد کنند. باید دائماً به یاد داشته باشید که الگوها، رنگ‌ها، بافت‌ها و غیره باید در طول پروژه جریانی نرم داشته باشند. در غیر این صورت، عناصر منفرد در فضا با هم برخورد می کنند و خارج از محل به نظر می رسند. اصل هارمونی هماهنگ کردن اشیا و رنگ ها در یک فضا برای انتقال حس تداوم است. زمانی هماهنگی وجود دارد که همه چیز در یک اتاق حول یک موضوع یا سبک با هم کار کنند. هارمونی را می توان با استفاده از روش‌های مختلفی مانند گروه بندی مبلمان با هم، استفاده از رنگ ها و بافت های مشابه یا ایجاد یک نقطه کانونی ایجاد کرد.

  • 3. ریتم

اگر بخواهیم یک قطعه موسیقی را تحلیل کنیم، الگوی ریتمیک آن را توصیف می کنیم. همین مفهوم در مورد طراحی داخلی نیز صدق می کند: ما ریتم را از طریق تکرار بصری فرم ایجاد می کنیم. هنگامی که خانه خود را مبلمان می کنیم، به این فکر می کنیم که چگونه عناصر را به گونه ای مرتب کنیم که تکرار، پیشرفت، انتقال یا تضاد وجود داشته باشد. با استفاده از این مکانیسم های بصری، می توانیم توجه کسی را به اطراف فضا معطوف کنیم.

  • 4. تناسب و مقیاس

اشیاء و اثاثیه باید با یکدیگر و با فضا اعم از اندازه، شکل، فرم یا رنگ در تعادل باشند. اهمیت این اصل درک نحوه استفاده از محیط اطراف است، چه یک اتاق بزرگ یا کوچک. تناسب رابطه بین دو مورد است و مقیاس نحوه ارتباط اندازه یک شی با دیگری است. یک میز قهوه در مقابل دو مبل بزرگ ممکن است نابجا و گم شده به نظر برسد.

مقیاس به رابطه بین اندازه اشیا و اندازه یک فضا اشاره دارد. به عنوان مثال، ما اشیاء معمولی را با قطعاتی با ارتفاع و اندازه های مختلف مانند آثار هنری یا گیاهان ترکیب می کنیم.

  • 5. تاکید

در طراحی داخلی، استفاده از لهجه در اتاق، مانند رنگ، یک جزء، یک بافت یا یک الگو که جلب توجه می کند، مهم است. اتاقی بدون نقطه کانونی خسته کننده است. بنابراین، اصل تأکید مستلزم انتخاب یک شی در اتاق است که به عنوان مرکز توجه عمل می کند و بقیه مبلمان حول آن می چرخند.

  • 6. کنتراست

ترکیب رنگ های روشن و تیره یا گرم و سرد می تواند جلوه ای خیره کننده ایجاد کند. می توان از بافت، الگو و مقیاس نیز استفاده کرد. یافتن تعادل مناسب برای ایجاد فضایی دلپذیر و هماهنگ ضروری است. کنتراست علاقه بصری را ایجاد می کند و به تعریف فضاها کمک می کند.

  • 7. جزئیات

توجه به جزئیات آخرین اصول اولیه طراحی داخلی است. یک اتاق هرگز نمی تواند شخصی به نظر برسد، مگر اینکه شامل آخرین کارهای نهایی باشد. جزئیات، یک اتاق را منحصر به فرد می کند. با افزودن نکات شخصی و توجه به جزئیات کوچک می توانید فضایی واقعا منحصر به فرد ایجاد کنید.

منبع: Avesta House

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر