رنگ های ترافیکی چه نوع رنگ هایی هستند؟

رنگ‌های ترافیکی، پوشش‌های ویژه‌ای هستند که برای ایجاد علائم افقی یا نشانه‌های قابل‌رؤیت روی جاده‌ها، پارکینگ‌ها و سطوح پیاده‌روها استفاده می‌شوند.

رنگ های ترافیکی چه نوع رنگ هایی هستند؟

رنگ‌های ترافیکی، پوشش‌های ویژه‌ای هستند که برای ایجاد علائم افقی یا نشانه‌های قابل‌رؤیت روی جاده‌ها، پارکینگ‌ها و سطوح پیاده‌روها استفاده می‌شوند. هدف از به کارگیری و اجرای رنگ های ترافیکی هدایت ترافیک، ارائه اطلاعات به رانندگان و عابران پیاده، افزایش ایمنی جاده، و تنظیم جریان ترافیک است. رنگ های ترافیکی با رنگ‌های معمول ساختمانی متفاوت هستند و به دلیل ملاحظات خاص جاده ها، شرایط جوی، بازتابش و ... داری فرمولاسیون و ساختار ویژه ای هستند.

کاربردها و موارد استفاده رنگ ترافیکی:

خط کشی علائم افقی

 رنگ‌های خط‌کشی جاده برای تقسیم‌بندی خطوط روی جاده، شامل خط محوری، خطوط لبه جاده و تفکیک‌کننده‌های خطوط، به کار می‌روند. این نشانه‌ها به رانندگان کمک می‌کنند تا در خطوط خود برانند و خطر تصادف را کاهش دهند.

خط کشی محل عبور عابر پیاده‌

 پیاده‌روها در تقاطع‌ها و محل عبور عابران پیاده‌ معمولاً با استفاده از رنگ‌های ترافیکی ایجاد می‌شود. این نشانه‌ها به عابران پیاده کمک می‌کنند تا بدانند کجا باید از جاده عبور کنند.

خط کشی خطوط ترمیمی

 رنگ‌های ترافیکی برای نشان‌دادن خطوط ترمیمی در تقاطع‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس به کار می‌روند. این نشانه‌ها به رانندگان نشان می‌دهند کجا باید به طور کامل توقف کنند.

خط کشی نقوش، پیکان‌ها و نمادها

 پیکان‌های رسمی و آرم‌های جاده برای ارائه هدایت به رانندگان و نمایان کردن جهت‌ها یا اقدامات خاص به کار می‌روند.

خط کشی جایگاه‌های پارکینگ

 رنگ‌های ترافیکی و رنگ‌های خط‌کشی جاده برای ایجاد حریم و مرزهای جایگاه‌های پارکینگ به کار می‌روند، شامل خطوط جایگاه‌ها، نمادهای پارکینگ برای افراد معلول و مناطق بارگیری.

خط کشی مسیرهای دوچرخه‌سواری

 مسیرهای دوچرخه‌سواری مخصوص به کمک رنگ ترافیکی برای ایجاد مسیرهای مشخص برای دوچرخه‌سواران.

اجرای صحیح رنگ‌های ترافیکی برای اثربخشی و دوام این رنگ‌ها بسیار مهم است. به طور معمول، حرفه‌ای‌های مجرب این رنگ‌ها را با استفاده از تجهیزات ویژه اعمال می‌کنند تا نشانه‌های دقیق و ماندگاری ایجاد شود.

رنگ های ترافیکی چه نوع رنگ هایی هستند؟

انواع رنگ‌های ترافیکی

رنگ‌های ترافیکی بر اساس روش اجرا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد.

1. رنگ‌ ترافیکی گرم:

نحوه اجرای رنگ ترافیکی گرم

 رنگ‌های ترافیکی گرم، قبل از اعمال و اجرا بر روی سطح جاده باید به دمای خاصی برسند تا گرم و ذوب شوند. در واقع این نوع رنگ‌ها حالت جامد داشته و پس از گرما دیدن به صورت مذاب روی کف جاده پخش می‌شوند.

ترکیبات رنگ ترافیکی گرم

 این نوع رنگ‌ها معمولاً از مواد ترموپلاستیکی تشکیل شده‌اند که با گرم‌شدن ذوب می‌شوند. این رنگ‌ها معمولاً شامل افزودنی‌هایی نظیر بایندرها، پیگمنت‌ها، گلسبید برای بازتاب نور و افزودنی‌های دیگر می‌شوند.

روش اعمال رنگ ترافیکی گرم

 از تجهیزات ویژه‌ای مانند دستگاه‌های خط‌کشی ترموپلاستیک برای اعمال استفاده می‌شود. رنگ گرم شده و بر روی سطح جاده فشرده می‌شود، خط‌کشی ماندگار و با بازتاب نوربالا ایجاد می‌کند.

2. رنگ‌ ترافیکی سرد:

نحوه اجرای رنگ ترافیکی سرد

 رنگ‌های ترافیکی سرد در دمای محیط یا دماهای پایین‌تر بدون نیاز به گرم‌کردن اعمال می‌شوند و مستقیماً از داخل حلب رنگ ترافیکی و ظرف‌های خود روی سطح جاده استفاده می‌شوند.

ترکیبات رنگ ترافیکی سرد

 رنگ‌های خط‌کشی سرد می‌توانند از ترکیبات مختلفی تشکیل شوند، اغلب شامل فرمولاسیون‌های مبتنی بر آب یا حلال‌ها هستند. آنها شامل بایندرها، پیگمنت‌ها، مهره‌های شیشه‌ای و افزودنی‌های دیگر می‌شوند.

روش اعمال رنگ ترافیکی سرد

 این نوع رنگ بسته به فرمولاسیون خاص و نیازهای پروژه، می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلفی مانند اسپری، دستی با غلتک و رولر اعمال شود. انتخاب بین رنگ‌های خط‌کشی گرم و سرد به وابستگی به عوامل متعددی نظیر مقیاس پروژه، بودجه، نیاز به دوام و نیاز به بازتاب نور انجام می‌شود. هر نوع رنگ دارای مزایا و معایب خود است و معمولاً مسئولان جاده‌ها بر اساس نیازهای خاص پروژه انتخاب می‌کنند. رنگ‌های سرد ترافیکی به دو صورت رنگ سرد تک جزئی و رنگ سرد دوجزئی قابل ارائه و اجرا هستند.

رنگ های ترافیکی چه نوع رنگ هایی هستند؟

قیمت رنگ ترافیکی

قیمت رنگ ترافیکی تحت‌تأثیر عوامل مختلفی است. عواملی همچون رنگ ترافیکی مورداستفاده، نوع ترافیک، منطقه جغرافیایی، مقیاس پروژه، و ویژگی‌های رنگ بر قیمت رنگ ترافیکی اثر می‌گذارند.

در زیر به برخی از عوامل مهمی که بر قیمت رنگ ترافیکی تأثیر می‌گذارند اشاره می‌شود:

نوع رنگ ترافیکی

 نوع رنگ ترافیکی می‌تواند قیمت را تعیین کند. رنگ‌های ترافیکی گرم (Thermoplastic) معمولاً به علت استفاده از مواد ویژه و فرایند اجرای مخصوص گران‌تر از رنگ‌های ترافیکی سرد (Cold Applied) هستند.

رزین رنگ ترافیکی

 ترکیبات مواد در رنگ ترافیکی نیز بر قیمت تأثیر می‌گذارند. رنگ‌های باکیفیت بالا که شامل پیگمنت‌های با بازتاب نوربالا و رزین‌های باکیفیت مقاوم در برابر شرایط جوی هستند، معمولاً گران‌تر هستند.

نوع گلسبید

 گلسبید ها به ویژه در خط‌کشی‌های جاده‌های برون شهری و نواحی که روشنایی کافی وجود ندارد مرسوم هستند. اضافه‌کردن گلسبید یا همان گرانول‌های شیشه‌ای به رنگ ترافیکی بهبود بازتاب نور و افزایش ایمنی مسافران کمک می‌کند، اما طبیعتاً هزینه خط کشی را افزایش می‌دهد.

نیاز به زیرسازی

 در برخی موارد، اگر نیاز به زیرسازی خاصی باشد، هزینه کل پروژه خط کشی افزایش می‌یابد.

خرید رنگ ترافیکی

خرید رنگ ترافیکی برای پروژه‌های خط‌کشی جاده یا ترمیم و نگهداری خطوط موجود نیاز به‌دقت و توجه بسیار دارد. در ادامه به چند مورد کلیدی در خرید رنگ ترافیکی اشاره می‌کنیم:

نوع رنگ ترافیکی

 برای شروع، باید تصمیم بگیرید که از کدام رنگ ترافیکی می‌خواهید استفاده کنید. رنگ ترافیکی گرم (Thermoplastic) یا رنگ ترافیکی سرد (Cold Applied) ویژگی‌های متنوع و البته قیمت متفاوتی دارند. انتخاب نوع رنگ باید با نیازهای پروژه و بودجه راهداری یا شهرداری هماهنگ باشد.

مشخصات فنی رنگ ترافیکی

 باید مشخصات فنی رنگ ترافیکی را که شامل ویژگی‌هایی مانند بازتاب نور، مقاومت در برابر شرایط جوی، و زمان خشک‌شدن می‌شود، به‌دقت بررسی کنید و با نیازهای پروژه خود مطابقت دهید.

برند و کیفیت رنگ ترافیکی

 انتخاب محصول از تولیدکنندگان معتبر و مارک‌های معروف می‌تواند به اطمینان از کیفیت و ایمنی رنگ ترافیکی کمک کند. رنگ‌های ترافیکی باکیفیت بالا معمولاً تحت تدابیر و کنترل‌های دقیق آزمایشگاهی تولید شده و تأییدیه‌های مختلفی دارند.

رنگ و بازتاب نور

 اگر بازتاب نور در محیط کشی شما مهم است (مانند جاده‌های کوهستانی، جاده‌های برون شهری و...)، باید مطمئن شوید که رنگ ترافیکی انتخابی دارای بازتاب نور مناسب است. گلسبید یا گرانول‌های شیشه‌ای به افزایش بازتاب نور کمک می‌کنند.

شرایط و الزامات منطقه‌ای

 در برخی مناطق، مقررات محیطی و استانداردهای خاصی برای رنگ ترافیکی وجود دارد. باید از تطابق محصول با این مقررات اطمینان حاصل کنید.

پیمانکار و مجری

 اجرای رنگ ترافیکی در ظاهر امری سهل و آسان به نظر می‌رسد، اما برای اجرای پروژه‌های مختلف ترافیکی چه در مقیاس کلان و چه در مقیاس خرد، باید کار را به پیمانکاران خوشنام و متخصص بسپارید. سابقه و تجربه پیمانکار رنگ ترافیکی، تخصص پرسنل و کارکنان، عوامل مهمی در انتخاب پیمانکار کاربلد و حرفه‌ای است.

نیاز به مشاوره تخصصی

 درصورتی‌که با خرید رنگ ترافیکی آشنایی کمی دارید یا پروژه‌ای خاص دارید، بهتر است با متخصصان رنگ ترافیک یا مهندسان مشاور مشورت کنید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

نیاز به خدمات پس از فروش

 اطمینان حاصل کنید که تولیدکننده یا تأمین‌کننده قادر به ارائه خدمات پس از فروش مانند راهنمایی در اجرا و مشکلات فنی است. با وجود خدمات پس از فروش رنگ‌های ترافیکی همواره به هنگام اجرا و اعمال رنگ خاطرجمع خواهید بود. برخی شرکت‌ها خدمات 24 ساعته پشتیبانی را نیز ارائه می‌کنند. انتخاب رنگ ترافیکی ماندگار و اجرای حرفه‌ای رنگ ترافیکی نکته بسیار مهمی در خرید رنگ ترافیکی است.

رنگ های ترافیکی چه نوع رنگ هایی هستند؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر