اورست بلندترین کوه زمین نیست، مغز شما خودخوری می‌کند و آب مرطوب نیست!/ ۱۰ یافته بامزه که شما را متحیر می‌کند

اگر می‌خواهید دوستان، بچه‌ها و خانواده‌تان را با یافته‌های جالب، عجیب و غریب و شگفت‌انگیز تحت تأثیر قرار دهید، به جای درستی آمده‌اید.

اورست بلندترین کوه زمین نیست، مغز شما خودخوری می‌کند و آب مرطوب نیست!/ 10 یافته بامزه که شما را متحیر می‌کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این گزارش در خصوص ده تا از حقایق تصادفی در مورد همه چیز از حیوانات و فضا گرفته تا جغرافیا، علم، سلامت، زیست شناسی و بسیاری موارد دیگر اطلاعات کسب کنید.

1. سرعت چرخش زمین در حال کاهش است

سرعت چرخش زمین در حال تغییر است؛ در واقع سرعت چرخش زمین در حال کند شدن است. این بدان معناست که به طور متوسط طول یک روز حدود 1.8 ثانیه در هر قرن افزایش می‌یابد؛ 600 میلیون سال پیش یک روز فقط 21 ساعت طول می‌کشید.

2. مغز شما خودخوری می‌کند

مغز شما دائماً خودش را می‌خورد. این فرآیند فاگوسیتوز نامیده می‌شود، جایی که سلول‌ها، مولکول‌ها و سلول‌های کوچک‌تری را می‌پوشانند و مصرف می‌کنند تا آنها را از سیستم خارج کنند. نگران نباش! فاگوسیتوز مضر نیست، اما در واقع به حفظ ماده خاکستری شما کمک می‌کند.

3. ادراک حیوانات از زمان با انسان‌ها متفاوت است

حیوانات می‌توانند زمان را متفاوت از انسان تجربه کنند. برای حیوانات کوچکتر، دنیای اطراف آنها در مقایسه با انسان کندتر حرکت می‌کند. برای مثال سمندرها و مارمولک‌ها زمان را کندتر از گربه‌ها و سگ‌ها تجربه می‌کنند. این به این دلیل است که درک زمان بستگی به سرعت پردازش اطلاعات دریافتی مغز دارد.

4. آب مرطوب نیست

آب ممکن است مرطوب نباشد. این به این دلیل است که اکثر دانشمندان رطوبت را به عنوان توانایی مایع برای حفظ تماس با سطح جامد تعریف می‌کنند، به این معنی که آب به خودی خود مرطوب نیست، اما می‌تواند اجسام دیگر را خیس کند.

5. زندگی بدون سر یک مرغ تا 18 ماه

یک مرغ زمانی 18 ماه بدون سر زندگی کرد. این شاهکار در دهه 1940 در ایالات متحده آمریکا ثبت شد. او زنده ماند، زیرا رگ گردن و بیشتر ساقه مغزش عمدتاً دست نخورده باقی مانده بود، و این اطمینان حاصل شد که عملکرد کافی مغز برای بقا باقی مانده است. در اکثر موارد مرغ ب‌ سر در عرض چند دقیقه می‌میرد.

6. بستن کراوات جریان خون به مغز را کاهش می‌دهد

بستن کراوات می‌تواند جریان خون به مغز را تا 7.5 درصد کاهش دهد. مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که بستن کراوات می‌تواند جریان خون به مغز را تا 7.5 درصد کاهش دهد که می‌تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع و سردرد شود. آنها همچنین می‌توانند فشار چشم شما را افزایش دهد.

7. مسن‌ترین سگ دنیا نزدیک به 30 سال زندگی کرد

مسن‌ترین سگ جهان تا 29.5 سال عمر کرد. در حالی که میانگین سنی سگ‌ها حدود 10 تا 15 سال است، یک سگ استرالیایی به نام بلوی تا سن 29.5 سالگی زنده ماند.

8. مسن‌ترین گربه دنیا نزدیک به 40 سال عمر کرد

پیرترین گربه جهان 38 سال و سه روز عمر کرد. کرم پاف مسن‌ترین گربه‌ای است که تا به حال زندگی کرده است.

9. خورشید صدایی تولید می‌کند که ما نمی‌توانیم بشنویم

خورشید صدایی تولید می‌کند اما ما نمی‌توانیم آن را بشنویم؛ خورشید به شکل امواج صدا تولید می‌کند. طول موج امواج فشار از خورشید در صدها کیلومتر اندازه گیری می‌شود، با این حال، آنها بسیار فراتر از محدوده شنوایی انسان هستند.

10. قله اورست بلندترین کوه روی زمین نیست

آتشفشان های دوقلو Mauna Kea و Mauna Loa در هاوایی، به دلیل غوطه ور شدن 4.2 کیلومتر از ارتفاعات آنها در زیر آب، از کوه اورست بلندتر هستند. این آتشفشان‌های دوقلو در مجموع 10.2 کیلومتر طول دارند.

منبع: sciencefocus

227227

اورست بلندترین کوه زمین نیست، مغز شما خودخوری می‌کند و آب مرطوب نیست!/ 10 یافته بامزه که شما را متحیر می‌کند

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر