خدایی: هریس برای ترامپ خطرناک است/ خطر تفرقه در حزب دموکرات وجود دارد

چون بایدن به‌عنوان رئیس حزب از معاونش خانم کامالا هریس حمایت کرده، قاعدتا در حزب به نفع خانم کامالا هریس اجماع خواهد بود و وی کاندیدای حزب می‌شود. ولی اگر اجماع نشود و اعتراضاتی بشود، این خطر وجود دارد که ممکن است تفرقه در حزب ایجاد شود.

خدایی: هریس برای ترامپ خطرناک است/ خطر تفرقه در حزب دموکرات وجود دارد

جوادمرشدی:روز گذشته بایدن که در مناظره با ترامپ سست ظاهر شده بود علیرغم میل باطنی و به توصیه مقامات ارشد حزب دموکرات و حتی اوباما از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره گیری کرد ،این در حالی است که حدود 4 ماه به انتخابات آمریکا باقی مانده و انتخاب فردی که بتواند یارای مقابله با ترامپ را داشته باشد در این مدت زمان کار را برای دموکرات ها سخت خواهد کرد.

از سوی دیگر این کناره گیری کور سوی امیدی را در بین دموکرات ها که تا دیروز خود را بازنده انتخابات نوامبر می دانستند به وجود آورده که شاید با حضور پدیده ای که تاب مقاومت در برابر ترامپ را داشته باشد بتوانند سکان ریاست جمهوری را از دست ندهند.

در جبهه دموکرات ها افراد شاخص برای جایگزینی بایدن کم نیستند ولی از آنجا که کامالا هریس مورد وثوق رهبر این حزب است احتمال اجماع بر سر نامزدی وی بیشتر از همه خودنمایی می کند.

همچنی ظاهرا چهره های شاخص دموکرات دست بردار بایدن نیستند و در تازه ترن اظهارات خواستار کناره گیری وی از ریاست جمهوری نیز شده اند.

خبرآنلاین در گفتگو با اسفندیار خدایی کارشناس مسائل آمریکا ضمن ریشه یابی علت کناره گیری بایدن به حضور احتمالی چهره های جایگزین بایدن پرداخته است.

مشروح این گفتگو را بخوانید:

علت عمده کناره‌گیری بایدن از صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در چه می‌دانید؟

هیچ امیدی به پیروزی بایدن نبود، تمام نظرسنجی‌ها حکایت از شکست بایدن داشت. ضمن اینکه اتفاقی هم که برای ترامپ افتاد( ترور ناموفق ) محبوبیت وی را بالا برد. اختلافی هم که در اردوگاه دموکرات‌ها بود، فشار را به بایدن زیاد کرد و باعث شد همانگونه که انتظار می‌رفت وی کناره گیری کند.

احتمال اینکه کامالا هریس بعنوان کاندایدای اصلی حزب دموکرات معرفی شود چقدر است؟

نه، لزوما ایشان نیست و باید حزب تصمیم بگیرد ولی چون بایدن به‌عنوان رئیس حزب از معاونش کامالا هریس حمایت کرده، قاعدتا در حزب به نفع وی اجماع خواهد بود و وی کاندیدای حزب می‌شود. ولی اگر اجماع نشود و اعتراضاتی بشود، این خطر وجود دارد که ممکن است تفرقه در حزب ایجاد شود یا این‌که مشکلات پیش بیاید. قاعدتا طبق روال قانونی، نامزدهای حزب باید در ایالت های خاصی رقابت‌هایی بکنند ولی چون فرصت کم است اگر رهبران حزب اجماع نکنند، باید حتما رقابت‌های درون‌حزبی باشد. کامالا هریس قطعا جز مطرح‌ترین افراد است ضمن اینکه نیوسام، فرماندار کالیفرنیا هم مطرح است و افراد دیگری هم هستند.

خدایی: هریس برای ترامپ خطرناک است/ خطر تفرقه در حزب دموکرات وجود دارد

مثلا هیلاری کلینتون یا میشل اوباما؟

هیلاری کلینتون اصلا مطرح نیست و میشل اوباما هم تاکنون مدام این مساله را رد کرد و یکی از علت‌هایش هم شاید این است که ایشان در مسائل سیاسی چندان نبوده‌اند، وی به‌عنوان همسر رئیس جمهور بوده و شاید اگریکدفعه وارد رقابت شود در مناظرات آنطوری که باید نتواند جواب ترامپ را بدهد و شکست خیلی بدتر هم باشد، گرچه محبوبیت او از کامالا هریس بیشتر است، اما حضور وی ریسک بالاتری دارد.

ظاهرا بعد از آن ترور نافرجام و کناره گیری بایدن همه این مدار بر وفق مراد ترامپ پیش می‌رود....

اینکه بایدن کنار رفت نه، ولی سه عامل به نفع ترامپ بود، یکی پیروزی‌اش در مناظره مقابل بایدن، چون بایدن خیلی ضعیف ظاهر شد. دوم قضیه شکایت‌هایی که از ترامپ شد هیچ کدام به نتیجه نرسید و حکمی علیه او صادر نشد و طبق قانون اساسی چیزی که مانع شرکت او در انتخابات شود وجود نداشت، سوم هم همین مساله ترور نافرجام.

شما گفتید کناره‌گیری بایدن نمی‌تواند بر وفق مراد باشد. چرا؟

بله؛ پیروزی او بر بایدن خیلی مشخص بود، ولی الان نامشخص است و ممکن است یک پدیده انتخابات وارد شود، مثلا فردی مانند کامالا هریس بهتر از انتظارات وارد شود، چون می‌دانید ترامپ و بایدن جزو نامحبوب‌ترین زوج‌های انتخاباتی در 30 سال اخیر آمریکا بودند. بنابراین یک شخصیت تازه‌نفس که جای تخریب نداشته باشد و بتواند این اجماع را در حزب دموکرات فراهم کند برای ترامپ خطرناک است.

همانطور که شما گفتید سایر کاندیداها در ایالت‌های مختلف می‌خواهند فعالیت‌های انتخاباتی کنند، دیگر الان با وجود کامالا هریس این اتفاق نخواهد افتاد؟

بله؛ الان ظاهرا با توجه به اینکه ایشان رئیس حزب هستند، رئیس جمهور هم هستند و خودشان هم کنار رفتند، دیگر احتمالا به آن قضیه کشیده نمی‌شود و کاندیدای حزب، همین کامالا هریس خواهد بود.

ینظر شما ایا هریس توان مقاومت در برابر ترامپ را خواهد داشت؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کامالا هریس معاون درخشانی نبوده و در مقابل ترامپ احتمال شکست او زیاد است، اما یکی از دلایل می‌تواند این باشد؛ کامالا هریس در سایه بایدن بوده و نتوانسته خودش را نشان دهد، ولی الان ممکن است به‌عنوان پدیده انتخابات بتواند ترامپ را شکست دهد. ترامپ کسی است که خیلی تخریب شده، گرچه طرفداران پروپا قرصی در حزب جمهوری خواه دارد، اما چون در میان قشر خاکستری تخریب شده، امکان شکست او هست.

در این مدت زمان باقیمانده تا پایان ریاست جمهوری دوران بایدن، آیا او ادامه می‌دهد یا امور اجرایی کشور را به هریس واگذار می کند؟

بایدن ادامه می‌دهد. او فقط از کاندیداتوری کنار رفته، نه از ریاست جمهوری.

311212

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر