کار کمیته‌های انتخاب وزرا نمایشی نیست/ برای وزارت بهداشت داوطلب نشدم/ کمیته‌ها مشورتی هستند رئیس جمهور اختیار تصمیم گیری نهایی را دارد

رئیس کارگروه تخصصی انتخاب نامزدهای وزارت بهداشت می‌گوید: «به دلیل اشراف آقای دکتر پزشکیان به موضوع و ایده‌ها و سلایقی که دارند، طبیعتا او دنبال کسی است که با سلایقش منطبق باشد. برای همین نمی‌دانم خروجی کمیته با سلایق او منطبق است یا نه. ضمن آنکه مکانیزم نمره دهی، ۱۰۰درصدی نیست. گروه ما ۱۸ نفر است و با دیدگاه‌های مختلف امتیاز می‌دهند.»

کار کمیته‌های انتخاب وزرا نمایشی نیست/ برای وزارت بهداشت داوطلب نشدم/ کمیته‌ها مشورتی هستند رئیس جمهور اختیار تصمیم گیری نهایی را دارد

مستوره نصیری: علی جعفریان رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران که هم اکنون رئیس کارگروه تخصصی انتخاب کاندیداهای وزارت بهداشت در دولت چهاردهم است در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین بخش‌های تازه‌ای از عملکرد این کارگروه را مطرح کرد. به گفته جعفریان، نظرات کمیته مشورتی و همچنین کارگروه اجتماعی در شورای راهبری، ممکن است بنا به ملاحظات فراوانی، تغییر کند.

هر چند به نظر می‌رسد هیچ تضمینی برای درنظر گرفتن خروجی این کارگروه وجود ندارد ولی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است کاری که در دولت چهاردهم برای معرفی بهترین گزینه‌های کابینه به رئیس جمهور صورت گرفته است، نمایشی نیست. جعفریان البته با اما و اگر از نمایشی نبودن کارگروه‌های تخصصی یاد می‌کند و می‌گوید: منتظر می‌مانیم تا ببینیم نتایج خروجی کارگروه‌ها چقدر در چینش کابینه، لحاظ می‌شود.

در ادامه گفتگوی ما را با رئیس کارگروه تخصصی انتخاب نامزدهای وزارت بهداشت در دولت چهاردهم می‌خوانید:

کار کمیته‌های انتخاب وزرا نمایشی نیست/ برای وزارت بهداشت داوطلب نشدم/ کمیته‌ها مشورتی هستند رئیس جمهور اختیار تصمیم گیری نهایی را دارد

شما براساس آنچه که در شبکه اجتماعی ایکس نوشته‌اید، از اینکه یکی از کاندیدهای وزیر بهداشت در دولت چهاردهم باشید، انصراف داده‌اید، چرا؟

وقتی برای یک کاری، داوطلبان زیادی وجود دارد، نیاز به داوطلبان دیگر نیست. برای همین من داوطلب نشدم.

دلیل قابل قبولی نیست، این مثل آن است که کسی بگوید من در کنکور شرکت نکردم چون داوطبان زیادی دارد. قبول دارید بهانه خوبی نیست؟

این کار، کنکور نیست. من داوطلب این کار نیستم. زمانی می‌گویند شما داوطلب هستید رئیس بخش فلان بیمارستان شوید، من می‌گویم بله، آمادگی و انگیزه دارم و می‌خواهم این کار را بکنم ولی درباره وزارت بهداشت، واقعیت آن است که من داوطلب نیستم.

این سئوال باید جواب مشخصی داشته باشد، چرا داوطلب نیستید؟

اجازه بدهید نتایج کارگروه مشخص و منتشر شود، تا بعد عنوان کنم چرا داوطلب نیستم. اگر الان بگویم حاشیه درست می‌کند.

احیانا اگر تصمیم بر این شد که شما هم داوطلب شوید یا کمیته تصمیم گرفت شما وزیر شوید، تکلیف چیست؟

در آن شرایط باید دوباره فکر کنم که می‌توانم در شرایط جدید خود را راضی کنم نامزد شوم یا خیر. الان در شرایط فعلی، به اندازه کافی داوطلب وجود دارد و شرایط لازم را هم دارند. ولی اگر شرایط دیگری شد، دوباره باید ببینم بودن من فایده‌ای دارد یا نه، واقعیت آن است که تمایلی برای وزارت بهداشت ندارم.

کدام یک از داوطلبان به گزینه وزیر شدن نزدیک‌تر شده‌اند؟

ما هنوز در حال نمره‌دهی و جمع‌بندی هستیم. امروز و فردا در نهایت، ما نمره‌دهی می‌کنیم و نتایج را در اختیار شورای راهبری دولت می‌گذاریم. اطلاع‌رسانی با آنها است.

برای مردم مهم است این کمیته‌ها و شوراهای تشکیل شده نمایشی نباشد، ضمن آن که این ذهنیت وجود دارد که اگر کمیته‌های تخصصی تصمیم گرفته است کسی وزیر شود ولی از سوی سایر منابع قدرت و یا حتی نظر شخص رییس‌جمهور تصمیم چیز دیگری باشد، تصمیم کمیته بی‌اثر می‌شود. چه تضمینی برای توجه به نتایج کمیته‌ها وجود دارد؟

از اول هم قرار نبوده تضمینی وجود داشته باشد. برای اینکه از اول تعریف شده است که کمیته ها، مشورتی باشد. رئیس جمهور اختیار تصمیم گیری نهایی را دارد. طراحی این سازوکار فقط برای معرفی بیشتر افراد به رئیس جمهور و ارزیابی بیشتر آنها است. الان هم نباید بیشتر از این از شوراها انتظار داشت. با مدلی که کار انجام شده است، انتظار بیشتری برنمی آید.

پس ممکن است شما در کمیته به یک داوطلبی برسید و آن فرد، اصلا وزیر نشود؟

بله، فرض ما از اول همین بوده است. از اول هم قرار بوده است کسانی که توسط کمیته به رئیس جمهور معرفی می‌شود یا کسانی که توسط شورای رهبری معرفی می‌شوند، با روش تعیین شده شورای راهبری، ارزیابی و امتیازدهی می‌شوند. از نفراتی که بالای لیست قرار می‌گیرند، 5 نفر را شورای راهبری دوباره بررسی می‌کنند و در نهایت، 3 نفر را به رئیس جمهور معرفی می‌کنند. این کار را خودم در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 99 برای انتخاب رئیس دانشکده‌ها انجام دادم. این فرآیند 3-4 ماه در سطح یک دانشگاه طول کشید به خاطر آنکه با یک روش‌شناسی مشخصی، نظرخواهی کردیم. آن استادانی را که مقبولیت داشتند، دعوت کردیم. شورایی را مشخص کردیم که با این 3 نفر مصاحبه می‌کردند و یک نفر را رئیس دانشگاه به عنوان رئیس دانشکده انتخاب می‌کرد. برای 11 دانشکده ما، رئیس 10 دانشکده با این روش مشخص شد ولی یک دانشکده مشخص نشد. در 10 دانشکده، کسانی رئیس شدند که با این روش، مصاحبه و انتخاب شده بودند. در یک دانشکده –که نسبتا کوچکتر هم بود- با این روش نشد رئیس دانشکده انتخاب کنیم. چون از آن 3 نفر نهایی، کسی دارای شرایط نبود. در روش انتخاب هم بود در صورتی که از 3 نفر نامزد نهایی، رئیس دانشگاه صلاح نداند، می‌تواند خودش، رئیس را انتخاب کند. این که از 11 دانشکده، تنها رئیس یک دانشکده با صلاحدید رئیس دانشگاه انتخاب شد، نشان می‌دهد این کار نمایشی است یا واقعی.

کار کمیته‌های انتخاب وزرا نمایشی نیست/ برای وزارت بهداشت داوطلب نشدم/ کمیته‌ها مشورتی هستند رئیس جمهور اختیار تصمیم گیری نهایی را دارد

یعنی علی رغم اینکه شما به عنوان کمیته، 3 تا 5 نفر از بین اشخاص انتخاب می‌کنید ولی ممکن است هیچیک از آنها نهایی نشوند، آیا دلیل بر این نیست که کار انجام شده نمایشی است؟

برداشت شخصی من این است برای این که ارزیابی کنیم کار شوراها نمایشی است یا نه، باید دید اگر حدود 50 درصد از وزرایی که آقای رئیس جمهور معرفی می‌کند، از این کمیته‌ها درآمده باشد، یعنی کار نمایشی نبوده است. اگر هیچ وزیری از این کمیته‌ها خارج نشود، یعنی کار دکوری بوده است ولی به نظر من اگر نیمی از وزرا، از این کمیته‌ها انتخاب شوند، یعنی کار نمایشی نبوده است.

شما فکر می‌کنید با توجه به سابقه دکتر پزشکیان در وزارت بهداشت و تخصصی که دارند، چقدر احتمال دارد رئیس جمهور پیشنهاد شما را بپذیرد؟

این سئوال را نمی‌توانم جواب بدهم. همانطور که گفتید کار این کمیته سخت است. به دلیل اشراف آقای دکتر پزشکیان به موضوع و ایده‌ها و سلایقی که دارند، طبیعتا او دنبال کسی است که با سلایقش منطبق باشد. برای همین نمی‌دانم خروجی کمیته با سلایق او منطبق است یا نه. ضمن آنکه مکانیزم نمره دهی، 100درصدی نیست. گروه ما 18 نفر است و با دیدگاه‌های مختلف امتیاز می‌دهند. ضمن این که باید ملاحظه داشت دکتر پزشکیان گفته است هرجایی نیروی کارآمد وجود دارد، معرفی شود. ایشان در بالانس نهایی کابینه باید وعده‌هایی را که داده است، عمل کند. لذا ممکن است با این ملاحظه، از کاندیدای خودش صرف نظرکرده و شخص دیگری را انتخاب کند. این احتمال وجود دارد. ملاحظات مجلس و سایر جاهایی که باید کابینه موفق عمل کند، وجود دارد. نباید اختیار رئیس جمهور را محدود شده یا سلب شده لحاظ کنیم. ولی برداشت من این نیست که کمیته‌های تخصصی، یک کار نمایشی است. دولت به نمایش احتیاج نداشت.

البته مرور عملکردها در دوره‌های قبلی و سطوح دیگر نشان داده که کارهای نمایشی در مملکت زیاد داشته‌ایم.

بله، قبول دارم ولی آن چیزی که من مطلع هستم در جریان است و کمیته‌ها و ستاد دارند بحث می‌کنند و مسئولان کارگروه‌ها می‌آیند و بحث دارند، برداشتم آن است که کارها نمایشی نیست. شورای راهبری هم خیلی تاکید دارد انتخاب باید بر اساس معیارها و شاخصها باشد. ممکن است خودم درباره شاخصها هم ایراد داشته باشم. مثلا بگویم امتیازی که برای این شاخص در نظر گرفته شده زیاد یا کم است ولی بالاخره یک چهارچوب است. به نظرم برای نتیجه گرفتن، باید صبر کرد تا به محصول برسیم. آن محصول اعتبار خود را نشان می‌دهد.

شما خودتان به آقای دکتر پزشکیان رای داده بودید؟

مگر رای مخفی نیست؟ (می خندد.)

قبل از رای دادن، همه چیز مخفی است ولی بالاخره باید دید کسانی که در این کمیته‌ها هستند، به آقای پزشکیان رای داده‌اند؟

من به آقای پزشکیان رای دادم و در توییتر هم خیلی نوشته‌ام. من اختیار دارم رای خودم را آشکار کنم که آشکار کردم.

موعد اعلام خروجی کمیته شما 3 مرداد است؟

اینطور به ما گفته‌اند. امروز و فردا ما به نتیجه می‌رسیم و نتیجه را به شورای راهبری و کارگروه اجتماعی به ریاست آقای ربیعی اعلام می‌کنیم.

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر